اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

نهمین روز اعتصاب غذای آتنا دائمی

آتنا دائمی فعال مدنی كه در اعتراض به محکومیت خواهرانش انسیه و هانیه دائمی، در زندان در اعتصاب غذا به سر می برد، در نامه ای به تاريخ بيستم فروردين ماه، بر ادامه اعتصاب غذا تا رسيدن به خواست هايش تاكيد كرده است.

وی در اين نامه، ابتدا به شرح صحنه فجيع بازداشت شان از سوی ماموران امنيتی اشاره كرده و سپس، به پرونده سازی صورت گرفته پرداخته است. وی در انتها تاكيد مي كند: “تا رسیدن به خواسته ام از ادامه اعتصاب غذا منصرف نخواهم شد و مسئولیت هر اتفاقی که رخ دهد با رئیس زندان اوین و برادران سپاهی او و دادستانی است. تا آخرین ذره وجودم از حق بر حق خواهرانم دفاع خواهم کرد و اجازه نمی دهم دستگاه‌های امنیتی علاوه بر زیر پا گذاشتن قانون خود نوشته‌شان، از خانواده‌هایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده کنند. حاضرم بمیرم اما برده ظلم نباشم”.

در مدت اعتصاب با ۵ کیلوگرم کاهش وزن و مشکلات کلیوی و دستگاه گوارش روبه رو شده است.

آتنا دائمی در حال حاضر ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته و دچار درد و عفونت کلیوی شده است و بهداری زندان به وی اعلام کرده عفونت در سیستم گوارشی وی پخش شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده دائمی با تایید جزئیات وضعیت جسمانی این زندانی، در مورد رسیدگی مسئولین به خواسته های وی گفت”تاکنون هیچ یک از مسئولین برای رسیدگی به خواسته های او به زندان مراجعه نکرده است. حتی دو مرتبه رئیس زندان و معاونش به بند نسوان رفته اند اما هیچ اعتنایی به آتنا نداشته اند.”

 

جلوگیری از اعزام زینب جلالیان به مرخصی درمانی با وجود وضع وخیم جسمی

زینب جلالیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان خوی، به دلیل ابتلا به بیماری “ناخنک چشم”با خطر “ازدست‌دادن بینایی” روبرو است با این حال مسئولان زندان از انتقال او به مراکز درمانی جلوگیری می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی، که از بیماری روده نیز رنج می‌برد، محکوم به حبس ابد و از سال ۱۳۸۶ در زندان است.

زینب جلالیان علی‌رغم گذراندن ۹ سال حبس تا کنون از حق مرخصی قانونی محروم بوده است.

 

خودکشی یک زندانی در زندان بیرجند پس از سه ماه حبس در انفرادی

یک زندانی پس از چندین ماه حبس در سلول انفرادی در زندان بیرجند، به دلیل فشارهای روانی وارده ناشی از این دوران، دست به خودکشی زد.

 

زهرا زهتاب‌چی، زندانی سیاسی بند نسوان اوین، از حق مرخصی محروم است

زهرا زهتاب‌چی، کارشناس جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی، در چهارمین سال از حبسش محروم از هرگونه مرخصی در بند نسوان زندان اوین نگهداری می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت چهار سال از بازداشت و آغاز دوران حبس زهرا زهتاب‌چی، محبوس در بند زنان زندان اوین، مسئولین قضایی از صدور مرخصی برای وی مخالفت می‌کنند.

این زندانی سیاسی که تعدادی از اعضای نزدیک خانواده خود را در اعدام‌های دهه ۶۰ از دست داده است، به اتهام “محاربه از طریق هواداری و فعالیت مؤثر در پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق ایران” توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به ده سال حبس تعزیری محکوم شده است. این در حالی است که وی پس از مدت‌ها حبس طولانی‌مدت در سلول انفرادی و شکنجه، در وضعیت نامساعد روحی بوده و شرایط زندان وضعیت وی را وخیم‌تر می‌سازد.

 

گلرخ ابراهیمی ما در جای درست تاریخ ایستاده ایم

فعال مدني محبوس در زندان اوين، در يازدهمين سال حبس زينب جلاليان، نامه ای خطاب به او نوشته و بر حتميت تحقق آزادی، تاكيد كرده است.

گلرخ ايرايی نوشته است: بهار را به یاد یازدهمین بهاری که پشت میله های زندانی آغاز می کنم و به استقامتت فکر می کنم. به انفرادی های طولانی مدت و شکنجه های روحی و جسمی که تاب آورده ای… به چشمان زیبایت که کینه توزانه از حق درمان شان محرومت کرده اند… تو نماد نسلی هستی که سرکوب و خفقان … را نفس کشید و هنوز زنده است…

بگذار چون مریم (اکبری منفرد) کودکان مان را از آغوش مان بیرون کشند… بگذار بر خانه هایمان یورش بیاورند…

ما در جای درست تاریخ ایستاده ایم زینب جانم، حتی اگر تحریف مان کنند… فردا از آن ماست و روز خوبتر فرداست.

 

اعتراض زنان به احکام اعدام

صبح روز یکشنبه ۲۰فروردين، خانواده و بستگان زندانيان محكوم به اعدام، در مقابل مجلس تجمع كردند تا اعتراض خود را به صدور چنين احكامی ابراز نمايند. به گفته شاهدان، شمار تجمع كنندگان، به ۵۰۰ تن می رسيد.

ماموران انتظامی و امنيتی، پس از شكل گيری تجمع وارد عمل شدند و با برخوردهای توهين آميز، مانع از ادامه آن گرديدند. آنها تعدادی مامور زن نيز برای مقابله با زنان تجمع كننده، به صحنه آورده بودند. شماری از مردم در جريان تجمع، دستگير شده اند.

 

زنان وانتخابات

روز ۲۲فروردين ماه، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه بازدید از ثبت نام داوطلبان در ستاد انتخابات کشور گفت، “تاکنون تفسیری که از قانون شده رجل سیاسی شامل خانم‌ها نمی‌شود”. در اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، آمده است که رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی انتخاب شود. اظهار نظر صریح وزیرکشور به معنی این است که صلاحیت زنان ثبت نام کننده در مرحله اول بررسی صلاحیت ها در وزارت کشور رد خواهد شد و زنان ایرانی از دستیابی به سمت ریاست جمهوری همچنان محروم خواهند ماند.

 

سلیمانیه، زنان باغبان

هر روز ساعت هفت صبح زنان باغبان در پارک آزادی شهر سلیمانیه اقدام به چیدن گیاهان هرز در میان باغ میکنند. زیبایی و تمیزی پارک در اثر تلاشهای خستگی ناپذیر زنان صورت میگیرد. اما در مقابل فروش نیروی کار خود ماهانه فقط  دویست هزار دینار دریافت میکنند. این مبلغ پنج برابر از دستمزد ماهانه هر مزد بگیری پایین تر است اما آنان بخاطر تن ندادن به بیکاری ناچار به انجام این شغل شده اند.

 

ناپدید شدن دختری در اربیل

دختری با عنوان اسم ( ج.ک.ف )  17 ساله روز پنجشنبه 13 آوریل از منزل خود در یکی از محلات شهر اربیل از منزل خارج و بدون اطلاع دادن به خانواده اش به مکان نامعلومی رفته است. پدر دختر گفته است، همسرم به من اطلاع داد که دخترمان پیدایش نیست. سپس اطاف منزل را برای یافتنش جستجو کردیم اما فایده ای نداشت. وضع سلامتی دخترش متعارف نیست. به همه جا و به مراکز پلیس برای پیدا کردن دخترمان اطلاع داده ام اما تا کنون کسی از سرنوشت او اطلاعی ندارد.

 

حبس ابد در انتظار پزشک آمریکایی که دختران را ختنه می‌کرد

یک پزشک در شهر دیترویت آمریکا به ختنه دختران یا اف‌جی‌ام متهم شده است. در صورت اثبات اتهام، این پزشک ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

ختنه، اف‌جی‌ام یا مثله کردن اندام جنسی زنان از سال ۱۹۹۶ در آمریکا غیرقانونی اعلام شده است.

به نظر می‌آید این اولین بار است که چنین اتهامی در آمریکا مطرح می‌شود.

دادستانی دیترویت گفته که جومانا نگارولا متهم است که به مدت ۱۲ سال، دختران شش تا هشت سال را در مطبش ختنه می‌کرده است.

به گزارش رسانه‌های محلی او به طور داوطلبانه به سوال‌های بازپرس‌های پرونده پاسخ داده و انجام هرگونه عمل ختنه یا مثله کردن اندام جنسی زنان را رد کرده است. اما بازپرس‌های پرونده می‌گویند که چنین “عمل هولناک و بی‌رحمانه‌ای بر روی قربانیان بی‌دفاع” انجام شده است. بعضی از افرادی که ختنه شده‌‍‌اند از بیرون ایالت میشیگان به مطب او در دیترویت آورده شده بودند. دیترویت پرجمعیت‌ترین شهر ایالت میشیگان است. در حال حاضر دکتر نگرولا بازداشت شده است.


ایسکرا  ٨٨٠

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …