اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۳ آبان ۹۶ / ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

 

مرگ یک زن پس از خودسوزی در پاوە

یک زن که طی روزهای گذشته، اقدام به خودسوزی کرده بود، در اثر سوختگی شدید در بیمارستان جان سپرد. خودسوزی بعنوان نوعی اعلام اعتراض، یکی از خشن‌ترین و دردناک‌ترین روش‌های خودکشی است که بیشتر در میان زنان نواحی غرب کشور شیوع دارد.

 

خودکشی
ظهر روز شنبه ۲۹ مهرماه ۹۶ مردم اصفهان دو دختر جوان را بالای پل چمران مشاهده کردند که به طور همزمان از پل پایین پریدند.

مسئول روابط عمومی اورژانس استان اصفهان اضافه کرد: پیش از ظهر دو دختر جوان از پل شهید چمران سقوط کردند که به گفته شاهدان گویا قصد خودکشی داشتند.

این دو دختر بین ۱۷ تا ۱۸ سال سن دارند و یکی از آن ها هوشیاری خود را از دست داده و احتمال زنده ماندن او بسیار کم است و نفر دوم نیز با شکستگی تمام اعضای بدن رو به رو است

 

خودکشی

روز پنجشنبه ۲۶مهر ۹۶، آرزو قبادی پزشک در سنندج، ۳۵ساله با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد

این پزشک دارای یک فرزند ۳ ساله بوده است.

خودکشی در ایران بخصوص در بین زنان از شایع ترین نوع اعتراض است که به سرکوب افسار گسیخته حکومت علیه زنان به کار گرفته میشود.

 

تجاوز به یک معلول جسمی در راه مسجدی در تهران

یک نوجوان معلول جسمی و حرکتی که به همراه شماری از دوستان خود، در مسجدی در جنوب غرب محلات تهران بود، با چاقو تهدید شد و سپس مورد آزار جنسی قرار گرفته است. متهم این حادثه وحشتناک دستگیر شده و پرونده‌ ای در یکی از دادگاههای تهران برای او به جریان افتاده است.

 

بازداشت شیدا عابدی در بیرجند به جرم بهائی بودن

شیدا عابدی اهل بیرجند باز داشت شد. در هفته های اخیر همزمان با فرا رسیدن مناسبت دویستمین سالروز تولد بهاءالله، شارع امر بهائی، دست کم ۲۵ شهروند بهایی در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بازداشت شده اند.

از زمان شروع حاکمیت اسلامی در ايـران هزاران نفر از شهروندان بهایی به جرم بهایی بودن بازداشت شكنجه و زندانی شدند و به همین جرم به اموال و خانه های آنان تعدی شد و بسیار مورد هتک حرمت قرار گرفتند.

 

دستگیری ۱۳ دختر و پسر در یک رستوران تحت عنوان شیطان پرست

یک گروه ۱۳ نفره از دختران و پسران در منطقه ۱۲ تهران و داخل یک رستوران به وسیله پلیس دستگیر شدند. ماموران پلیس این افراد را شیطان پرست خوانده و مدعی بودند آنها علائم و آرم گروههای شیطان پرستی را با خود داشتند. علاقمندان به سبک موسیقی متال، پیروان بعضی گروههای عرفانی و… نیز بعنوان شیطان پرست توسط نهادهای انتظامی یا قضایی دستگیر شده اند.

 

روایت تلخ آتنا دائمی از وضعیت بهداری زندان اوین؛ خودداری از حضور در دادگاه

آتنا دائمی فعال حقوق بشر دربند برای حضور در دادگاهی که با شکایت مسئولان بهداری زندان اوین علیه او مفتوح شده به دادسرا فرا خوانده شد اما اتنا دائمی از عزیمت به این دادگاه و شرکت در جلسه دادسرا خودداری کرد. همزمان این فعال سیاسی که به تازگی عمل جراحی را پشت سر گذاشته است با طنزی تلخ، رنجنامه ای از شرایط حاکم بر وضعیت بهداشت و درمان بخصوص بهداری زندان اوین نوشت که بعدا درج خواهد شد.

 

محاصره و دستگیری دختر ۱۵ساله توسط ماموران اطلاعات آبادان

روز سه شنبه ۲۵ مهرماه اداره اطلاعات شهر آبادان يك دانش آموز دختر بنام ‘مائده شعبانى نژاد (عمورى)’ ،متولد ۱۳۸۱، را بعد از احضار توسط ستاد خبرى ۱۱۴ شهر آبادان از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد ظهر توقيف كرده است. روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه اداره اطلاعات با محاصره منزل شعبانى نژاد و بعد از بازرسى منزل واقع در ايستگاه ۷ (سليچ) شهر آبادان اين دانش آموز دختر را در دبيرستان دخترانه ايستگاه ۷ بازداشت وبا خود بردند. مائده شعبانى نژاد در كلاس اول دبيرستان مشغول به تحصيل است.

بستگان اين دختر نوجوان مى گويند، اداره اطلاعات شهر آبادان به خانواده عمورى گفته اند كه از اهواز به ما دستور دادند كه اين دختر را بازداشت و او را به ستاد خبرى اهواز معرفى كنيم. اين دختر ۱۵ ساله هم اكنون نزد اداره اطلاعات مى باشد.

پدر مائده شعبانى نژاد، شهيد شعبانى نژاد شاعر و يكى از اعضاى موسسه فرهنگى الحوار(گفتگو) كه قبل از بازداشت اعضاى اين مؤسسه در سال ۱۳۸۷ براى درخواست پناهندگى به عراق رفته بود. شهيد عمورى بعد از شكنجه هاى جسمى و روحى و بيمارى در بازداشتگاه شهر عماره به اتهام ورود غیرقانونی به عراق به پنج سال زندان محکوم شد.

در سال ۱۳۸۹ کمیساریای عالی پناهندگان در عراق پس از انجام مصاحبه، شعبانی نژاد را به عنوان پناهنده به رسمیت شناخت، با این همه، در دی ماه ۱۳۸۹، شعبانى نژاد از سوی مقامات عراقی به مقامات جمهوری اسلامی در مرز شلمچه تحویل داده و بلافاصله بازداشت شد و سپس با قيد وثيقه آزاد شد.

شعبانى نژاد’ بعد از آزادى با وثيقه، در سال ۱۳۹۵ از كشور خارج شده و به يك كشور امن تر رفته و درخواست پناهندگى كرده است، فشارهاى مقامات امنيتى بر اين خانواده و بازداشت دختر آنها جهت برگشتن پدر اين دانش آموز دختر مى باشد.

 

قهرمان و رکورد دارسرعت با کودک خردسالش دستفروشی میکند

آتوسا عباسی اولین مدال‌آور برون‌مرزی و رکورددار سرعت زنان، بدلیل مشکلات مالی و اینکه نمی‌تواند فعالیت دوچرخه‌سواری داشته باشد، دست‌ فروشی می‌کند.

سایت ورزش زنان نوشت آتوسا عباسی اولین مدال آور برون مرزی بزرگسالان به صورت انفرادی و رکورددار سرعت زنان است.

آتوسا عباسی همسر احمدی یکی از مربیان سابق دوچرخه سواری است. احمدی در خصوص شرایط به وجود آمده گفت: از سال ۹۳ به دلیل مشکلاتی که فدراسیون برای ما ایجاد کرد و محرومیت ناخواسته ای که برایم رقم زد، زندگی‌مان دچار مشکل شد و حتی به خاطر من، همسرم را با اینکه رکورددار سرعت ایران است به تیم ملی دعوت نمی‌کنند و اجازه باشگاه داری هم به ما نمی‌دهند. جلوی تمام فعالیت‌های ورزشی‌مان را بسته‌اند. این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی، همسرم دست فروشی می‌کند و خودم هم با موتور و ماشین مسافرکشی می‌کنم.

وی ادامه داد: همسرم یک گونی مدال دارد، اما حالا گوشه خیابان دست فروشی می‌کند. فدراسیون اگر با من مشکل دارد، چرا مانع فعالیت همسرم می‌شود.

احمدی یکی از مربیان دوچرخه سواری است که در سال ۹۳ به دلیل دوپینگ یکی از شاگردانش محروم شد.

 

تیم بسکتبال دختران ایران

تیم باسکتبال دختران پس از ۳۷ سال قرار بود در مسابقات آسيايى حضور داشته باشد، به علت بدهی ۳۲۵هزاردلاری ایران به فدراسیون فیبا، از بازی های زیر ۱۷ سال آسیا کنار گذاشته شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که قرعه کشی مسابقات زیر ۱۶ سال دختران آسیا صورت گرفته بود و ایران با تیم های هند، نپال و سریلانکا همگروه بود و قراربود در نخستین مصاف مقابل سریلانکا قرار گیرد اما در برنامه بازیها، دیدارهای تیم ایران حذف شده است

 

ایسکرا ۹۰۷

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …