اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

17 آبان ۹۶ 8 نوامبر ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

 

لیست زندانیان سیاسی زن از کردستان

هاجر پیری 9 سال حکم در زندان تبریز

هاجر پیری، مدت ۵ ماه در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و زیر شکنجه جسمی و روحی بوده و حدود ده روز نیز در سلول انفرادی نگهداری شده است. این زندانی سیاسی، مهرماه سال1386 در شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام ” و  “اقدام علیه امنیت ملی”، توسط قاضی حصاری به ۱۷سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.

هاجر پیری، زندانی سیاسی اهل کردستان، مدت هشت سال و هفت ماه از دوران 17 ساله حبس خود را در بند مربوط به زندانیان اشرار و موادمخدر دوران سپری می کند که خود امری خلاف قانون و برخلاف قوانین مربوط به زندانیان سیاسی است. بنا بر گزارشها، وی در شرایط بد جسمی قرار دارد و از ناحیه قفسه سینه دچار مشکل حاد شده و عفونت شدید دارد.

 

قدریه قادری زندان یاسوج

قدریه قادری، زندانی سیاسی دیگر از کردستان که در بند نسوان زندان مرکزی یاسوج نگهداری می‌شود به عفوت گوش، سردرد شدید و بی‌حسی یکی از دستانش مبتلا شده است. وی در طی سه ماه گذشته دو بار به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده و هر بار به اجبار با دستبند و چادر وی را انتقال داده و این سبب اعتراض این زن زندانی شده است. پزشک متخصص برای تشخصی مریضی درخواست انجام آزمایش سی تی اسکن کرده ولی به بهانه خرابی دتسگاه تاکنون این آزمایش انجام نشده و مریضی ایشان همچنان ادامه دارد.

 

زینب جلالیان

زینب جلالیان زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد در هشت امین سالگرد بازداشت خود بسر می برد وی در ماه دسامبر ۲۰۱۴ از کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه به زندان خوی منتقل شد. او در طول چند سال گذشته دچار بیماری به نام ناخنک چشم شده و در طی این چند ساله تنها جهت معاینه چند بار به یکی از کلینکهای تخصصی در کرمانشاه منتقل شده و علیرغم غم تشخیص دکتر متخصص چشم برای نیار انجام عمل جراحی اما به دلیل مخالفت دادستان و اداره اطلاعات کرمانشاه عملا درمان وی متوقف شده است و این سبب ایجاد مشکلات در بیناییش شده است. بعد از انتقال به زندان خوی نیز به دلایل امنیتی همچنان مسولین زندان از درمان ایشان سر باز می زنند و به دلیل امکانات بهداشتی محدود این زندان وضعیت وی نگران کننده شده است.

 

راضیه حکیمی

راضیه حکیمی در 25 اوت ۲۰۱۴ در یکی از روستاهای تابعه شهرستان ارومیه به همراه چند جوان دیگر توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت شده است. نیروهای سپاه پاسداران برای بازداشت این افراد اقدام به تیراندازی کرده که در نتیجه این تیراندازی راضیه حکیمی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شد. بعد از بازداشت نیروهای سپاه ارومیه به مدت دو روز او را به بیمارستان طالقانی در شهر ارومیه منتقل کرده و بعدا جهت بازجویی به بازداشگاه امنیتی سپاه در قرارگاه رمضان ارومیه منتقل شد و به مدت یک ماه به اتهام عضویت در پژاک مورد بازجویی قرار گرفت و بعدا با تفهیم اتهام محاربه به بند نسوان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

بعد از انتقال به زندان مرکزی ارومیه نیز مسئولین نسبت به معالجه ایشان بی توجهی کرده و به بهانه امنیتی بودن پرونده از اعزام ایشان به بیمارستان خودداری کرده و تنها با دادن مسکن اکتفا کرده و عفونت ناشی از زخم گلوله ها همچنان ادامه دارد.مسئولین سپاه در پرونده ایشان ادعا کرده اند که وی قصد ملحق شدن به پژاک را داشته است.

 

 گلناز اهنگ خوش

گلناز اهنگ خوش در اواخر ماه ژوین سال ۲۰۱۴ در نزدیکی روستای برده رش از توابع شهرستان ارومیه به همراه چند شهروند دیگر توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد. نیروهای سپاه پاسداران بعد از اطلاع از حضور تعدادی از نیروهای پژاک در اطراف این روستا اقدام به محاصره منطقه کرده و با این نیروها درگیر شدند. آهنگ خوش و چند شهروند دیگر نیز در منطقه نزدیک درگیری به بهانه قصد ملحق شده به پژاک توسط نیروهای سپاه بازداشت شدند. به دلیل توپ باران متطقه گلناز اهنگ خوش با برخورد ترکش زخمی شده و در این حالت بازداشت شده است.

بعد از بازداشت نیروهای سپاه او را به بازداشتگاه امنیتی سپاه در ارومیه منتقل کرده و به مدت ۴۰ روز تحت بازجویی قرار داده اند و بعدا با تفهیم اتهام قصد ملحق شدن به پٰژاک و محاربه به بند نسوان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. در روز ۵ ژانویه ۲۰۱۵ به همراه ۱۵ شهروند دیگر به اتهام محاربه توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه دادگاهی شده اند اما هنچنان حکمی صادر نشده است.

 

 زینب سکانوند 

زینب سکانوند در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته و بعد از اینکه شبکه حقوق بشر کردستان برای اولین بار گزارشی در خصوص این زندانی منتشر کرد، به دلیل فشارهای نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر، اجرای حکم ایشان به صورت موقت متوقف شده است ولی همچنان خطر اجرای حکم وجود دارد.

 

اسرین امین زاده

اسرین امین زاده، ۲۴ساله و دانشجوی رشته حسابداری، مورخ 17 خرداد ماه 1395 شمسی توسط نیروهای امنیتی شهرستان مهاباد بازداشت شده است و علیرغم پیگیرهای مکرر خانواده اش تاکنون مکان بازداشت، علت بازداشت و وضعیت روحی و جسمانی وی نامشخص می باشد.

این دختر دانشجو در منزل پدری اش از سوی دو نفر از ماموران اطلاعات مهاباد و با داشتن مجوز قضایی دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است. پس از دستگیری اسرین امین زاده، خانواده وی به طور مداوم به مراکز امنیتی مراجعه نموده اند اما تاکنون هیچ نهادی جواب مثبتی نسبت به بازداشت این دختر دانشجو به آنها ارائه نداده است و اداره اطلاعات مهاباد نیز از برعهده گرفتن مسئولیت دستگیری وی امتناع نموده و علنا آنرا انکار می کند.

 

شهلا محمدیان

شهلا محمدیان 28 ساله در زندان تبریز در شهر مهاباد سال گذشتته دشتگیر شد

 

مریم مقدسی و شش سال زندان بدون حق مرخصی

مریم مقدسی، زندانی سیاسی از کردستان محبوس در زندان اوین کە از سال ١٣٨٩بازداشت شدە است، پس از گذشت ٦ سال از زمان بازداشت همچنان از داشتن حق مرخصی محروم می‌باشد. این زندانی سیاسی که از سوی دستگاه قضایی رژیم ایران به تحمل ٩ سال حبس تعزیری محکوم شد طی چندسال گذشتە نیز از بیماری رنج بردە است. بنا به گزارش “هەنگاو”، مریم مقدسی سال ١٣٨٩ و پس از اعدام فرزاد کمانگر و تنی چند از فعالین سیاسی کە منجر بە اعتصابات گستردە در شهرهای کردستان شدە بود بازداشت و بە “فعالیت و تبلیغ علیە نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالف رژیم ایران” متهم  شد. مریم مقدسی هم اکنون ششمین سال حبس خود را بدون مرخصی در زندان اوین تهران  سپری می‌کند.

 

منیژه فاتحی

منیژه فاتحی  اهل بوکان ۲۲ساله٬ ۱۵اسفندماه سال گذشته توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد

 

افسانه بایزیدی،

افسانه بایزیدی زندانی سیاسی و فعال دانشجو از کزدستان که مدتی پیش جهت گذراندن ۴سال حکم و تبعید، به زندان مرکزی کرمان منتقل شده بود، بعد از درگیری با چند زندانی دیگر به انفرادی این زندان منتقل شده است. به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، این فعال دانشجو بدستور شورای انضباطی زندان کرمان به علت درگیری به چند زندانی دیگر که به وی توهین و ناسزا گفته بودند، به مدت هفت روز به سلول انفرادی منتقل شده است. یک منبع مطلع در این باره به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفته است که این زندانی سیاسی توسط شورای انضباطی زندان کرمان به علت درگیری با زندانیانی که به وی توهین و ناسزا گفتەاند٬ به سلول انفرادی زندان منتقل شد و این در حالیست که مسئولین زندان کرمان از دیگر زندانیان حمایت کرده و خانم بایزیدی را به مدت ۷روز به سلول های انفرادی منتقل و ممنوع الملاقات کردەاند.

 

سودابه حسن خانی

سودابه حسن خانی: ۳۱ساله مهندس کامپیوتر و اهل حلب از توابع شهرستان بیجار، این زندانی سیاسی خردادماه سال ۸۳ از سوی نیروهای امنیتی شهر بیجار بازداشت شد و نزدیک به 9 ماه در بازداشتگاه اطلاعات بیجار در بازداشت و بلاتکلیفی به سر برده و سرانجام ۱۴اسفندماه سال ۸۳ توسط دادگاه انقلاب بیجار به اتهام«جاسوسی با کشور بیگانه و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۹سال حبس محکوم شد.

در حالیکه در پرونده سودابه حسن خانی تبعید نداشته و تبعید ایشان به زندان کرمان پس از گذشت ۷ماه تحمل زندان در بیجار به کرمان منتقل شد و اینک نزدیک به یک سال است در زندان کرمان دوران محکومیت 9 ساله خود را سپری می کند.

 

کژال حسینی

کژال حسینی اهل کردستان، ۲۸ساله، دانشجوی مقطع کارشناسی رشتە کامپیوتر دانشگاه تبریز که در تاریخ 6اردیبهشت ماه 1395 شمسی از سوی ماموران اطلاعات سپاه مهاباد بازداشت شد به بند 2 الف سپاه در زندان اوین منتقل شد است وی “روز شنبه 15 آبانماه 1395 شمسی، پس از 6 ماه دستگیری و شکنجه و بی اطلاعی، کژال اجازه داشته است تا تنها 6 دقیقه با خانواده اش صبحت نماید”.

 

لاوین کریمی

لاوین کریمی زندانی سیاسی از کردستان و دانشجوی لیسانس مدیریت در زندان همدان كه‌ از روز ٢٤ مراددماه ١٣٩٤ از سوی نیروهای اطلاعات سقز به‌ اتهام همكاری با یكی از احزاب مخالف بازداشت شده‌ است ، در دادگاهی ناعادلانه‌ به‌ ٥ سال و شش ماه حبس تعزیزی محكوم شد.

حكم این فعال سیاسی و دانشجوی ٢٦ ساله‌ ، پس از اعتراض وكیل مدافعش از سوی دادگاه تجدید نظر به‌ ٣ سال حبس و تبعید به‌ زندان همدان تقلیل یافت.

مركز “روژی كورد” در گزارشی در باره‌ وضعیت لاوین كریمی نوشته‌ بود كه‌ ، این فعال سیاسی در بازداشتگاه اطلاعات مورد شكنجه‌ شدید قرار گرفته‌ و بهمین دلیل اكنون از ناراحتی و خونریزی شدید معده‌ رنج میبرد . مسئولان زندان به‌ لاوین گفته‌اند كه‌ وزارت اطلاعات اجازه خروج ایشان را به خارج از زندان، جهت درمان نمی دهد. لاوین كریمی  هم اكنون دوران محكومیتش را در زندان همدان سپری می كند .

 

فریده خوشنام

فریده خوشنام: ۳۲ساله اهل شهرستان تکاب و دارای لیسانس حقوق میباشد. این زندانی سیاسی هفتم مردادماه سال ۸۴ در شهرستان تکاب از سوی ماموران امنیتی در محل کارش بازداشت شد.  خوشنام نزدیک به ۵ماه در بازداشتگاه اطلاعات همان شهر تحت بازجویی و زیر شکنجه های جسمی و روحی بوده است که از ناحیه چشم دچارعارضه شدید چشم و پا درد شده است.

این زندانی سیاسی ۲۴بهمن ماه سال ۸۴ توسط شعبه ۲دادگاه انقلاب تکاب به اتهام ” اقدام علیه امنیت کشور، از طریق ارتباط با اطلاعات حکومت اقلیم کردستان” به تحمل ۱۴سال حبس ۸۰ ضربه شلاق و تبعید به زندان کرمان محکوم شد. فریده خوشنام در خردادماه سال جاری بدستور قاضی پرونده از زندان تکاب به زندان کرمان منتقل شد و هم اکنون دوران محکومیت چهارده ساله خود را می گذراند.

 

سحر فیضی

سحر فیضی اهل سقز ۲۴ساله در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تبریز٬ که ۲۳تیرماه سال جاری از سوی ماموران اطلاعات و به علت شرکت در ۲۲تیرماه سال جاری در اعتصاب عمومی کردستان٬ به مناسبت سالروز ترور عبدلرحمان قاسملو بازداشت شد. ماموران اطلاعاتی بدون داشتن مجوز قانونی با هجوم به خانه این دانشجوی  و ضمن تفتیش و بازرسی منزل٬ وسایل شخصی ایشان از قبیل، لب تاپ٬ گوشی تلفن همراه و چندین کتاب را ضبط کرده و نیروهای امنیتی که با ایجاد فضای رعب و وحشت برای بازداشت سحرفیضی هجوم آوردند. سحر فیضی نسبت به بازداشت غیر قانونی اش در مقابل نیروهای اطلاعات اعتراض کرده و ماموران با واکنش خانواده اش مواجه شدند. وی پس از 5 ماه با قید وثیقه 200 ملیون تومانی آزاد شده است و طی همین هفته جهت صدور حکم باید به دادگاه سقز مراجعه کند. حکم وی هنوز نامعلوم است.

 

سهیلا مینایی

سهیلا مینایی ۲۷ساله اهل دیواندره، ۱۹مرداد سال گذشته توسط ماموران اطلاعات این شهر دستگیر شد پس از تحمل ۶ماه بازداشت و بلاتکلیفی در بازداشتگاه دیواندره که پرونده وی به دادگاه انقلاب سنندج موکول گردیده و در همان دادگاه به اتهام ارتباط با یکی از احزاب اپوزیسیون جمعا به ۳سال و یک روز زندان و تبعید به زندان کرمان محکوم شد و اینک مدت نه ماه از حبس باقیمانده خود را در زندان کرمان می گذراند.

 

اوین مولود شیخو ۲۸ ساله تبعه‌ سوریه 

قدیسه قادری ۲۵ ساله تبعه‌ ترکیه

یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دو زن زندانی سیاسی ساکن کردستان به نامهای اوین مولود شیخو ۲۸ ساله تبعه‌ سوریه و قدیسه قادری ۲۵ ساله تبعه‌ ترکیه که قبلا به اتهام همکاری با پ.ک.ک هر دو به ۷ سال زندان قطعی محکوم شده‌اند در طول سال جاری به صورت مستمر از سوی بازجویان اداره‌ اطلاعات به حفاظت زندان احضار شده و تحت فشار برای گرفتن اعترافات تلویزیونی و همکاری با وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند.

 

ایسکرا  ۹۰۹

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …