٩٩ روز جدال مرگ و زندگی، بمناسبت پایان اعتصاب غذای محمد نظری

٩٩ روز اعتصاب غذای محمد نظری خوشبختانه بپایان رسید. ما محمد نظری را سالم در کنار خود داریم. او برای پایان دادن به شرایط تحمیلی زندان دست به اعتصاب غذا زد. محمد نظری یکی از طولانی ترین اعتصاب کننده غذا در سطح جهانی شد. او ٩٩ روز در اعتصاب غذا بود. کارنامه سیاسی و مبارزاتی محمد نظری کیفرخواستی جهانی علیه بربریت حکومت اسلامی، علیه رفتار شکنجه و اذیت و آزار جسمی و روحی حکومت فاشیست اسلامی علیه هزاران زندانی و زندانی سیاسی در ایران است!

مردم دنیا با نام بابی ساندرز(از  شهر بلفاست مرکز ایرلند شمالی) با اعتصاب غذای ٦٦ روزه او آشنا هستند! بابی ساندرز در  ٦٦ مین  روز  اعتصاب غذا جانش را از دست داد. نام او در تاریخ اعتراضات مردم ایرلند شمالی  در تاریخ زندانی سیاسی با ٦٦ روز اعتصاب غذا  نزد جهانیان ثبت و پُر آوازه شد.

 

محمد نظری متولد ١٣٥٠ در شهرستان شاهین‌دژ در استان آذربایجان غربی زندانی است. محمد نظری در سال ١٣٧٣ در شهر بوکان بازداشت شد و از همان سال در زندان به‌ سر می‌برد.

او در نهم خرداد ماه سال ١٣٧٣ به اتهام هواداری از حزب دمکرات کردستان ایران از جانب نیروهای سپاه شهرستان بوکان دستگیر شد. در آن تاریخ ٢٣ ساله بود. در ابتدا در دادگاهی در ارومیه به ریاست قاضی شعبه یک جلیل‌زاده به اعدام محکوم شد اما در سال ١٣٧٨ حکم اعدامش با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل یافت. وی در تمام مدت زندان از حق مرخصی محروم بوده‌است.

محمد نظری  بارها از طریق نامه نگاری با نهادهای قضایی درخواست اعاده دادرسی کرده‌است. او آذر ماه سال ٩٢ نیز از  قوه قضاییه، درخواست دادرسی مجدد کرده بود.

محمد نظری در نامه ای از زندان خطاب به عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نوشت: “خانم جهانگیر، من محمد نظری هستم محکوم به حبس ابد، که مدت ٢٣ سال بدون استفاده از یک روز مرخصی در زندان بسر می‌برم. بدون اینکه اجازهٔ وکیل گرفتن به من بدهند، تا پیگیر پرونده‌ام باشد، هرچند بنا به دلایلی هیچ وکیلی وکالت مرا قبول نمی‌کند. در این مدت بارها و بارها درخواست اعادهٔ دادرسی کرده‌ام، اما به هیچ‌کدام از آنها جوابی داده نشده و در مورد قوهٔ قضائیه و وزارت اطلاعات هرکدام دیگری را مسئول پرونده‌ام می‌دانند.”

محمد نظری اولین بار در سال ٩١ در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان اعتصاب غذا کرد و درخواست اعاده دادرسی را شرط پایان اعتصاب غذای خود قرار داد. و بار دوم در سال ٩٦ در اعتراض به عدم اجرای اعمال ماده ١٠ آیین دادرسی در خصوص پرونده‌اش اقدام به اعتصاب غذا کرده‌است و بار سوم ٩٩ روز در اعتصاب غذا بوده است.

دفاع از محمد نظری یکی از کمپین های  کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمیته بین المللی علیه اعدام بوده است. کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری از ایسکرا تی وی از این کمپین دفاع از محمد نظری دفاع و اخبار اعتصاب غذای او را تحت پوشش قرار داده است. کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران همچنین از کانال ایسکرا تی وی مردم کردستان را به حمایت از محمد نظری فراخواند است!

محد نظری باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شود. او باید از حقوق و مزایای کافی برای ادامه حیات و تامین معیشت، از امکانات پزشکی و دارویی و حق تفریح  با امکانات نهادهای اجتماعی، برخوردار باشد.

محمد نظری مورد حمایت مردم در ایران و کردستان قرار گرفت.

مبارزه و اعتصاب غذای  او توسط  سازمانهای سیاسی و کمپین های بین لمللی دفاع از زندانیان سیاسی تحت پوشش بین المللی قرار گرفت.

ما از پایان اعتصاب غذای محمد نظری خوشحالیم. و خوشخالیم که او را بعد از ٩٩ روز جدال مرگ و زندگی در سنگر مبارزه با حکومت اسلامی زنده در کنار خود داریم.

 

١٥ آبان ١٣٩٦

٦ نوامبر ٢٠١٧

 

ایسکرا  ۹۰۹

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …