اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲3خرداد۹۷ / ۱۳مه ۲۰۱۸

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

 

ممانعت از دسترسی زینب جلالیان به خدمات پزشکی و درمانی

علیرغم بدتر شدن وضعیت سلامتی “زینب جلالیان”، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد در زندان شهر “خوی”، مسئولین زندان همچنان از دسترسی وی به خدمات درمانی و پزشکی جلوگیری می‌کنند.

بنابه گزارشات، وضعیت سلامتی زینب جلالیان روز به روز وخیم‌تر می‌شود. وی که پیشتر به بیماری ناخنک چشم و تب برفکی دچار شده بود اکنون نیز از ناراحتی قلبی و عفونت شدید دندان رنج می‌برد.” زینب جلالیان که پیشتر در اعتراض به وضعیت خود در زندان و عدم رسیدگی مسئولین، دست به اعتصاب دارویی زده بود، بار دیگر مسئولین زندان را تهدید کرده است که اگر تا روز شنبه هفته آینده در خصوص اعزام وی به دندانپزشکی اقدامی صورت نگیرد، وی راه های دیگری را در اعتراض به وضعیت خود در پیش خواهد گرفت.

 

قتل  خودکشی  تجاوز 

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده آمار خودکشی در ایران روزبه روز افزایش می یابد و هر روز ۱۱ نفر خودکشی می کنند. آمار خودکشی در زنان متاهل بیش از دختران مجرد می باشد.

تعریف خودکشی هرچه باشد ناشی از آسیب‌های اقتصدی و اجتماعی و فرهنگی است. خودکشی اتفاقی نیست که در یک لحظه صورت گیرد بلکه خودکشی حاصل استیصال و بی‌پناهی انسانی است که شاید روزها و ماه‌ها و سال‌ها به آن اندیشیده و با آن خوگرفته چرا که راه حل دیگری پیش روی خود نداشته و چشم اندازی است که بحران‌های سخت زندگی را با آن به سامان رساند. قوانین حاکم بر جامعه، فقر، بیکاری و دهها عامل دیگر از سوی نظام اسلامی حاکم بر جامعه مسبب اصلی بروز قتل، تجاوز، خودکشی و غیره است.

 

 

خودکشی
یک پرستار بیمارستان توحید سنندج بە دلیل عدم پرداخت حقوق از سوی مسئولین بیمارستان خودکشی کرد. تنها طی ١٤ روز گذشتە ٧ زن در شهرهای کردستان بە زندگی خود پایان دادەاند.

هەنگاو۱۶ خرداد ۹۷

سیمین چایچی:

 

قتل عمد دولتی

برای زنده ماندن وقت تنگ …اما دیر نیست.

در راستای اشاعە فرهنگ گذشت وبخشش درجامعە ‘بە اطلاع میرساند کە (فریدە صالحی) 42سالە محکوم بە قصاص بە دلیل قتل بعدازسپری کردن ۱۷سال زندان اکنون دراستانەی اجرای حکم بعدازماە رمضان میباشد.
فریدە دراین روزهای نفس گیرچشم انتظار کمکهای مالی جهت چتادیە وپرداخت دیە بەخانوادەی مقتول میباشد مانند همیشە منتظر دستهای مهربان وزندگی بخشی هستیم کە این زن بی پشتیبان را حمایت نمایند.
شمارەکارت فریدە صالحی 6037997439592495

باسپاس: سیمین چایچی

 

تجاوز

کودک دیگری قربانی فساد و فروپاشی اجتماعی شد .جسد سوخته شده کودک ۱۰ ساله جسد سوخته دختر بچه‌ای ۱۰ ساله در مسیر فرودگاه آبادان پیدا شد.احتمال می‌رود این طفل معصوم قربانی نیت شوم کفتار صفتی شده و قاتل برای پوشاندن عمل کثیف خود او را سوزاندە. حاکمیت مقصر اصلیست

 

لیلا  میر غفاری

میخواهند ، او را شلاق بزنند، چرا که یک زن آزاده است . دست بر قضا در دادگاهی که سرپرست اصلی او غلامرضا منصوری است بدلیل دفاع از حق خودش بعنوان یک زن و دفاع از حقوق زندانیان سیاسی به صد ضربه شلاق محکوم شده و امروز او را خواسته اند. لیلا میرغفاری با ارسال یک پیام صوتی بما گفته است ، داخل محل دادگاه نخواهد شد و در مقابل دادگاه با همان شعاری که قبلا در دست داشت و به محکومیت او انجامیده یعنی شعار” نه به خشونت بر علیه زنان” در مقابل دادگاه تحصن خواهد کرد. به یاری او بشتابید!

 

پناهجوی متهم به قتل دختر نوجوان آلمانی، در کردستان عراق پیدا شد.

جوان عراقی که درخواست پناهندگی‌اش در آلمان رد شد و متهم است که به یک دختر ۱۴ساله در آلمان تجاوز کرده و بعد او را کشته، در کردستان عراق دستگیر شده است. مقام‌های کردستان عراق، علی بشار، ۲۰ ساله را به درخواست پلیس آلمان دستگیر کرده‌اند. ماه گذشته خانواده سوزانا فلدمن، از شهر ماینز آلمان، اعلام کردند که او گم شده است. روز چهارشنبه بدن او در نزدیکی یک مرکز اقامتی مهاجران پیدا شد. علی بشار هم در این مرکز اقامت داشت. رسانه‌های محلی گفته‌اند این دختر آخرین‌بار در این مرکز مهاجران دیده شده بود.

 

خودکشی راه حل نیست

با بحران خودکشی جوانان و نوجوانان در ایران چه باید کرد؟

شیرین شمس

روز یکشنبه ۱۳ خرداد۹۷ دختر نوجوان ۱۶ساله اهل بانه به نام سروه رحیمی به دلیل فشارهای زندگی و ناامیدی به زندگی خود پایان داد.

چند روز قبل‌تر پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷ دو خواهر همزمان در محله موسک مریوان به زندگی خود پایان دادند. علت خودکشی این دو خواهر جوان فقر اعلام شده!

خودکشی در مناطق مختلف و خودکشی و خودسوزی زنان در کردستان به دلايل مختلف فقر، ناامیدی و تبعیض جنسیتی رو به فزونیست. وضعيت خودكشي خصوصا جوانان و نوجوانان و افزايش آن در سال هاي اخير نگراني هاي زيادي را در اين ارتباط به همراه داشته است.

همه ما میدانیم که خودکشی راه حل مقابله با شرایط اسفناک نیست. راه حل ریشه‌ای پایان دادن به این شرایط ضد انسانی برآمده از یک حکومت ضدانسانی است.

با یک مبارزه متشکل و هدفمند است که میتوان هر چه سریعتر به عمر این حکومت بحران‌ساز و فاجعه‌آفرین پایان داد و یک جامعه انسانی برپا کرد.

لذا باید بتوانیم امید را در دل جوانان و نوجوان و مشخصا زنانی که تحت ستم چندین برابر هستند زنده نگهداریم. باید پایشان را به مبارزه برای پایان دادن فقر و فلاکت و اختلاف طبقاتی و تبعیض و بیحقوقی و سرکوب باز کنیم و این مستلزم تبدیل نیروی_خشم این انسانها از شرایط موجود به نیروی_مبارزاتیعلیه وضعیت موجود است.

 

ریحانه آرانی دختر ورزشکار ایرانی در آسیا رکورد دار شد

آرانی با ثبت رکورد ۵۵.۴۶ متر به مدال برنز پرتاب چکش مسابقات قهرمانی جوانان آسیا دست یافت.

 

ایسکرا ۹۴۰

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …