ضرورت ابراز وجود اجتماعی  فعالین چپ و کمونیست  در شهرهای کردستان در شرایط سیاسی ــ مبارزاتی کنونی!

اعتراضات و اعتصاب در شهرهای کردستان در  ادامه خیزش انقلابی مردم در سراسر کشور ادامه دارد. ادامه مبارزه و اعتراضات در اشکال اعتصاب و راه پیمایی های خیابانی  نشانه قدرت و آمادگی مردم برای مبارزه علیه  حکومت اسلامی برای  پایان دادن به عمر ننگین جمهوری اسلامی است.

 

با خیزش دیماه ٩٦ ، با اعتراضات سرنگونی طلبانه توده مردم ناراضی در سطح سراسری  جنبش گسترده و وسیعی  علیه حکومت اسلامی به میدان آمده و هر روز در یک یا چند شهر در مراکز تولیدی و کارخانه ها، معلمان و  ده ها هزار نفر از  کامیوندار و راننده ها، کشاورزان و  اقشار مختلف در جریان است. اعتصاب، راه پیمایی و تداوم مبارزه اشکال جدی و مبارزاتی طبقه کارگر و مردم مزد بگیر و کارکن جامعه است.

 

اعتراضات جاری در کردستان جمهوری اسلامی را به وحشت انداخته است. وحشت جمهوری اسلامی از دو زاویه قابل تامل است. اول اینکه اعتصاب و اعتراض در شهرهای کردستان میتواند مانند جرقه ای برای خیزش عظیم مردم در سراسر کشور عمل کند. دوم اینکه در شهرهای کردستان ده ها نهاد و کانون های اجتماعی و مبارزاتی در حال حاضر فعالند و حضور دارند و مابه اذای وجود نهادهای اجتماعی  صدها نفر از فعالین اجتماعی چپ  در شهرهای کردستان از فعالین دهه ٥٠ و ٦٠ و فعالین نسل جوان است. شهرهای کردستان تجربه زنده و موفق از اعمال حاکمیت توده ای توسط شوراهای منتخب مردم را دارند. تجربه کانون های مبارزاتی نهادهای محلی و حاکمیت در محلات به اسم “بنکه” ها را دارند. اینها دستاوردهای مبارزاتی و سنت های توده ای متشکل کردن و سازماندهی توده ای مردم هستند. این سنت های مبارزاتی و سازماندهی توده ای در شهرهای کردستان با پیشرفت و آگاهی و دانش سیاسی کنونی با آمدن میدیای اجتماعی، فعالیت و سوخت و ساز نهادهای حاکمیت مردمی و توده ای را ساده و سریع  کرده اند، سازماندهی در سطح ماکرو و در سطح چند شهر  قابل دسترس و عملی شده است.

 

در چند دهه گذشته فعالین چپ در ایجاد فرهنگ و سنت های مبارزاتی توده ای و مبارزات شهری نقش مهم و تعیین کننده ای را داشته اند. سنت شوراهای شهری، جمعیتهای دفاع از انقلاب در سال ٥٧ و ٥٨، “بنکه” و اتحادیه مسلح دهقانان توسط چپ و کمونیستها در جامعه جاری و بکار گرفته شده است.  عروج فعالین کارگری و جنبش برابری طلبانه حق زن، در ٤ دهه گذشته بخشی از پیشروی چپ و کمونیستها  در شهرهای کردستان است. از سال ٥٧ ببعد برای اولین بار جامعه شهری کردستان با روز جهانی کارگر و ٨ مارس روز جهانی زن آشنا میشود. این پیشروی ها توسط چپ و کمونیستهای شهری ها در کردستان تحت تاثیر ادبیات و روشهای کلاسیک بلشویکها و کمونیستهای بین الملل تاثیر پذیر شده است.

 

سازماندهی توده ای در شهرهای کردستان قبل از اینکه تحت تاثیر مبارزه مسلحانه، و اپووزیسیون مسلح مرزنشین قرار گیرد، با عروج و ابراز وجود چپ و کمونیستها، با تظاهرات های شهری و نهادهای حاکمیت، با تداوم مبارزه کارگری، برپایی مراسمهای روز جهانی کارگر و روز جهانی زن، فستیوال کودکان و ده ها ابتکار مبارزاتی سنت شناخته شده بوده است. چپ و کمونیستها پیشقراولان این سنت مبارزاتی در شهرهای کردستان هستند.

 

با توجه به فاکتها و داده های چپ و کمونیستها در شهرهای کردستان ایران در شرایط کنونی، و با خیزش دی ماه ٩٦ در سطح سراسری و در کردستان، ابراز وجود اجتماعی فعالین چپ در شهرهای کردستان بیش از گذشته به  امری ضروری و فوری تبدیل  شده است.

 

فعالین چپ و کمونیستها شخصیتهای شناخته شده ای هستند. صدها نفر از آنان همراه مردم و  در کوران سخت مبارزات  اعتراضی حضور داشته اند، هزینه دستگیری و تبعید و محرومیت اجتماعی به آنها تحمیل شده است. در صف اول  مدافعین حقوق کودکان، کارگران و زنان و سالمندان حضور داشته اند.

 

وظایف فوری و عاجل  چپ و کمونیستها؛ متحد و یکپارچه کردن اعتراضات موجود در جامعه. اعتراض علیه فقر و بیکاری، حمایت از خواستهای کولبران، و متحد و متشکل کردن اعتراضات هزاران نفر از کارگران و  جوانان بیکار است.

چپ و کمونیستها ظرفیت بکارگیری اقدامات ابتکاری در ادامه اعتراض و اعتصابات کنونی را باید داشته باشند.  بکارگیری ابتکارات کارا و موثر در شرایط مبارزاتی و اعتراضی کنونی مساله ای مهم و عاجل است. بر متن اعتراضات رادیکال و توده ای مردم در سطح سراسری جنبش زنان خیابان انقلاب ابراز وجود کرد. بر متن اعتصابات عمومی در چند شهر کردستان، مارش و اعتراضات کارگران و جوانان بیکاری علیه فقر و بیکاری با نمایش سفرخ های خالی بمیدان آمدند. دست زدن به ابتکارات برآمده از شرایط مبارزاتی و انقلابی کار دائم چپ و کمونیستها باید باشد.

 

گام تعیین کننده در جهت رشد و تقویت شرایط انقلابی و اعتراضی کنونی، دخالت و درگیری و تاثیر گذاری وسیع فعالین چپ و کمونیست برای تامین هژمونی چپ و سازماندهی و رهبری رادیکال و انقلابی است. یک روش دائمی حضور مستمر فعالین چپ و کمونیست  متحد کردن جنبش های اعتراضی (کارگران، زنان، جوانان و دانشجویان، معلمان و …) است.

 

فعالین چپ و کمونیست در شهرهای کردستان شخصیت های اجتماعی شناخته شده ای هستند. مردم در شهرها با صدها نفر از این فعالین در عرصه های جنبش زنان، کارگری، معلمان، مدافعین حقوق کودک، فعالین زیست محیطی، جوانان و دانشجویان آشنا هستند. طیف وسیعی از فعالین چپ در رابطه با مسائل سیاسی و اجتماعی مختلف بنام خود اعلام موضع و اظهار نظر میکنند. گسترده کردن این بخش از ابراز وجود فعالین چپ و کمونیست تاسیس روزنامه های ویژه چپ و مسائل اجتماعی، افزایش فعالیتهای نوشتاری و نوشتن مقاله و مطلب در سایتها و میدیای اجتماعی امری ضروری است. مردم و جامعه باید هر روز نظر و آرا فعالین چپ و کمونیستها را در دسترس داشته باشند. افق اعتراض، مبارزه و سازماندهی و صف بندی علیه جکومت اسلامی و ناسیونالیستها را باید از زبان و قلم فعالین چپ  و کمونیست ببینند و راه کارهای خود را با این ارتباط بدست آورند.

بسط و گسترش نفوذ اجتماعی چپ و کمونیستها با حضور فعال در عرصه های مبارزاتی و نهادهای فی الحال موجود است که فعال و با انرژی بالایی  فعالانه علیه حکومت اسلامی ایستاده اند، میباشد.

 

ایجاد شبکه های وسیع مبارزاتی، جمع کردن شبکه وسیعی از فعالین اجتماعی در عرصه های محتلف (کارگران، زنان، جوانان و دانشجویان، معلمان و …) امر فعالین چپ و کمونیست است.

 

اولویت کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران در شهرهای کردستان، ارتباط وسیع با فعالین چپ و کمونیست، فعالین و اعضا و کادرهای حزب کمونیست کارگری ایران، به منظور متحد کردن فعالین چپ و کمونیست و تقویت همه جانبه حضور کمونیسم در کردستان، است. ما بسهم خود تلاش میکنیم از کانال های نشریه ایسکرا و تلویزیون کانال جدید (ایسکرا تی وی) این عرصه از فعالیت را با پوشش بالایی، با انعکاس آرا و نظرات فعالین چپ و کمونیست، برای کمک جدی به سازماندهی توده ای و حضور فعالین چپ و کمونیست ها را تقویت و تامین کنیم.

 

١٢ ژوئن ٢٠١٨

٢٢ خرداد ١٣٩٧

 

ایسکرا ۹۴۰

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …