اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۷تیر۹۷ ۱۳/  ۱۸  جولای۲۰۱۸

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

 

قتل زهرا کاظمی؛ عدالتی که هنوز اجرا نشدهاست

زهرا کاظمی ۲ تیر ۱۳۸۲ به اتهام عکس‌برداری از خانواده‌های زندانیان سیاسی، در مقابل زندان‌اوین دستگیر شد و ۱۸ روز بعد، در ۲۰ تیر در بیمارستان بقیه‌الله تهران جان سپرد.

در آبان ماهِ ۱۳۸۲، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گزارشی علت مرگ زهرا کاظمی را ضربه مغزی ناشی از ضرب و شتم و شکنجه تعیین و سعید مرتضوی را به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی کرد. در سال ۱۳۸۳، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در پرونده زهرا کاظمی فقط یک مامور دون پایه وزارت اطلاعات به نام رضا احمدی را در روندی غیرشفاف محاکمه و سپس تبرئه کرد.

شهرام اعظم، پزشک کشیک بیمارستان بقیه الله که زهرا کاظمی را معاینه کرد، در شهادت خود برای عدالت برای ایران تشریح می‌کند که علایم مبنی بر وقوع تجاوز در بدن مجروح زهرا کاظمی قابل تشخیص بوده‌است: «پرستار با بغض برگشت…گفت وحشتناک است. من نمی‌توانم سُند را بگذارم. یک پارگی وسیع… انگار یک جسمی فرو کرده بودند در قسمت تناسلی…’

 

امتناع اعتراضآمیز دو تن از زنان درویش گنابادی زندانی از حضور در جلسه دادگاه برای دومین بار

سپیده مرادی و شکوفه یداللهی دو تن از زنان درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، برای دومین بار در اعتراض به محرومیت درویشان زندانی از حق وکیل و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی از حضور در دادگاه خودداری کردند.

 

بازداشت ۴۶ تن از شهروندان هرمزگانی به دلیل فعالیت در زمینه مدلینگ

فرمانده انتظامی هرمزگان از دستگیری ۴۶ تن از شهروندان خبر داد که در زمینه مدلینگ در فضای مجازی فعالیت می کردند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، سردار عزیزالله ملکی روز دوشنبه افزود: “کارشناسان پلیس امنیت عمومی هرمزگان در پی رصد و کنترل فضای مجازی مطلع شدند افرادی به صورت گسترده و سازمان یافته اقدام به فعالیت در شبکه مدلینگ در سطح شهر بندرعباس کرده و تصویرها و کلیپ های آنان در اینستاگرام توسط خودشان منتشر شده است”.

زنان مازرونی

تعداد زنان سرپرست خانوار در منطقه کیاسر بسیار بالا است. یکی از دلایل آن، عدم ازدواج مجدد این زنان می‌باشد. آنها تمام عمر خویش را برای تامین آسایش خانواده و بزرگ کردن فرزندانشان می‌گذرانند

سوگل ذبیحی سیسان، دانشجوی بهایی از دانشگاه رسام کرج اخراج شد

اردیبهشت‌ماه سال جاری سوگل ذبیحی سیسان، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه رسام کرج به دلیل بهایی بودن، از دانشگاه اخراج شد. دانشگاه از بازگرداندن مدارک تحصیلی پیشین این شهروند بهایی نیز خودداری می کند.

ممنوعیت فروش مانتو جلوباز؛ واحدهای صنفی فروشنده پلمب خواهند شد

رئیس اتحادیه پوشاک استان البرز در خصوص مباحثی که اخیرا درباره ممنوعیت فروش مانتوهای جلوباز مطرح شده با بیان اینکه “اتحادیه پوشاک هیچگاه مجوزی مبنی بر فروش مانتو و تیشرت‌های غیر معمول صادر نکرده که حالا بخواهد آن را لغو کند” اعلام کرد که واحدهای صنفی که دست به فروش کالاهای نامناسب می‌زنند از دو ماه تا یک سال پلمب خواهند شد.

 

بمناسبت روز دختر در فرهنگ اسلام

روزی به نام ” روز دختر ” را گرامی نمی‌داریم

تفاوتی میان واژه های ” دختر ” و ” زن ” وجود ندارد و نباید از این دو کلمه در کنار هم استفاده کرد. تفاوت میان دختر و زن از فرهنگ های قدیم مردسالاری در بسیاری از کشورها آمده که با مرور زمان و یک به یک در کشورها برچیده می‌شود

بعنوان مثال کشور فرانسه در همین سالهای اخیر ، کلمه ( دوشیزه ) را نیز از فرم های رسمی خود حذف کرده و اعلام کرد : فقط واژه زن و مرد ، در فرم ها باقی خواهد ماند.

تفکیک واژه های دختر و زن رویه ای با گرایش مردسالارانه، سنتی و خطرناک است که باید در بازنشر آنان توجه ویژه صورت بپذیرد.

در تقویم رسمی ایران و برخی کشورها این دو روز جداگانه آورده شده‌اند !

در زمان های قدیم برای نشان دادن باکره بودن یا نبودن زنان، و دخالت در این خصوصی‌ترین موارد، آنها را با کلماتی اینچنین خطاب و طبقه‌بندی می‌کردند. در صورتی که این تفاوت‌ها با این بار معنایی که برای زنان بکار برده می‌شد برای مردان وجود نداشته است، یعنی وقتی میگویی مرد، به این معنا نیست ک چیزی از دست داده و همان پسر گذشته است ولی وقتی میگویی زن یعنی چیزی از دست داده ( بکارت ) و این یکی از بدترین نوع زیر پا گذاشتن حق و حقوق زنان و دخالت در خصوصی ترین زندگی زنان است !

پس بجای واژه ی دختر، واژه زن را بکار ببرید تا هیچ تفاوتی بین زن باکره و غیر باکره نباشد !!! و از نامگذاری روزی به نام ” روز دختر ” بشدت انتقاد کنید تا این فرهنگ غلط در جامعه ریشه کن شود.

یاد بگیریم هیچ تفاوتی بین دختر و زن نیست همانطور که هیچ تفاوتی بین پسر و مرد نیست ! درود بر شرف کسانیکه از حق و حقوق بانوان دفاع میکنند !!!!

” آگاهی ، لازمهٔ آبادیست ”

ارسال از همراهان انقلاب زنان

اتهام تازه نسرین ستوده : مخالفت با مجازات مرگ.

بسیاری از ایرانیان مانند مادران وپدران داغدیده ویا آنان که فرزند دربند دارند، مانندخانواده رامین حسین پناهی24ساله دربندسیاسی محکوم به مرگ، دیگروتا ابد، مبارزمخالف مجازات مرگ هستند وخواهند بود. ودراین میان جمهوری اسلامی اتهام تازه، دوم، نسرین ستوده را عضویت او در”لگام” حرکت مخالف مجازات مرگ در جمهوری اسلامی میداند. خبربه نقل ازصفحه خندان ،همسر نسرین ستوده.

ایسکرا ۹۴۵

 

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …