جاده های مرگبار

با گشتی در سایت ها  و نگاهی به اخبار و آمار و ارقام ثبت شده تصادفات و تلفات مرگ و میر در جاده ها، میتوان دریافت که نا امن نامیدن جاده ها و این تراژدی انسانی بی انصفی در حق مردم است، بنابراین تصمیم گرفتم که تیتر واقعی که این حجم ازتلفات سنگین را از خود برجای گذاشته است بگذارم.

 

“جاده های مرگبار ”

حادثه دلخراشی  19 تیر در سنندج که متاسفانه جان تعدای از شهروندان را گرفت و تعدادی هم زخمی شدند، هر انسان آزاده ای را وامیدارد صدای اعتراض محکم خود را در مقابل این وضعیت جهنمی بلند کند.

سال هاست واژ گونی  تانکرهای نفتکش که نفت و مواد سوخت را از عراق به ایران و بلعکس از طریق جاده های غیر استاندارد  و مرگ بار حمل میکنند همچون کابوسی مردم و محیط زیست را تهدید میکند.

آخرین خبر این تراژدی مرگبار همین خبر در مورد سنندج بود. راستش تصادفات و مرگ انسانها تنها به کردستان ختم نمیشود و کل جاده های سراسر کشور نا امن و مرگبار هستند.

آمار و ارقامی را که خود حکومت اعلام کرده را اینجا اشاره میکنم  ذکر میکنم که آمار و ارقامی نهادهای خود حکومت است که ثبت شده  همه ما بخوبی این را هم میدانیم که همه تصادفت و تلفات ثبت نمیشوند.

این گزارشات عصر ایران ، ایسنا و باشگاه جوان است.

تنها در روزهای اول سال 95 یعنی تعطیلات نوروزی و تنها چند روز اول 145 کشته و 2950 نفر مسدوم شده اند.

طبق همین خبرفقط در سه ماه اول سال جاری 3945 نفر کشته و 82هزار نفر زخمی شده اند. و این در حالی است که ادعا میشود 4.2 درصد به نسبت سال گذشته کاهش داشته است. در حالیکه 96 4.2 درصد بیشتر بوده است.

طبق این آمارها سالانه حدود 20 هزار نفرجان خود را در این جاده های مرگبار ازدست میدهند. این آمار هم خیلی متناقض است، برای نمونه در مورد آمار تفات جانی در تصادف اخیر سنندج آمار رسمی دو لت طبق گزارش روزنامه خراسان 11 نفر اعلام شده است، در صورتی که همین روزنامه از قول یکی از راننده های اتوبوس که در این حادثه جان سالم بدر برده است میگوید اتوبوس 17 سرنشین داشته است که فقط دو نفر زنده مانده اند و15 نفردیگر جان خود را از دست داده اند. این نشان میدهد حکومت اسلامی هیچگاه آمار واقعی را در هیچ موردی ارائه نمیدهد.

آمار اینقدر وحشتناک است که باور کردنش سخت است ولی متاسفانه واقعیت دارد. این تمام آمار نیست چون همه تصادفات و تلفات در جاده ها ثبت نمیشوند.

به این نمونه توجه کنید

بر اساس این گزارش آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در ۱۴ سال گذشته تاکنون ۳۱۵ هزار و ۲۶۴ شهروند ایرانی جان خود را بر اثر سوانح رانندگی در جاده های کشور از دست داده اند که اگر این آمار را در مدت زمان ۱۴ سال تقسیم کنیم نشان می دهد که بطور میانگین در این سالها روزانه ۶۱ شهروند  جان خود را از دست داده اند.

تازه این آمار هم دقیق نیست طبق آمار دیگری که روزنامه خراسان اعلام کرده است، بین سالهای 84 تا 93 219172 نفر در تصادفات رانندگی کشته شده اند.

طبق این آمار، روزانه 131 نفر فقط در تصادفات جاده ها جانشان را از دست میدهدند.

یک مقایسه کوچک نشان میدهد 3 روزتلفات جانی ترافیک در ایران بیشتر از تلفات جانی یک سال در سوئد است. آمار اداره راهنمایی و رانندگی در سوئد آمار کشته های سال 2017 را 354 نفر اعلام کرده است.

در هر جامعه ای عوامل متعددی میتواند در آمار بالای تصادفات  و گرفتن جان آدمها دخیل باشد و دلیل اصلی غیراستاندارد  بودن جاده ها و  تردد تانکر های حامل مواد خطرناک مانند نفت و دیگر مواد سوخت در شهرها و هم چنین فرسودگی خودروها باشد و این وظیفه دولت و هر نهاد مربوطه ای است که بر آن کنترل و نطارت کند و در قبال آن جوابگو باشد اما در حکومت اسلامی، تباهی، نابودی و سایه شوم مرگ بر زندگی مردم بخش جدایی ناپذیر از ساختار این حکومت است

در طول 4  دهه عمر ننگین حکومت اسلامی نه تنها در قبال جان انسان ها احساس مسئولیتی موضوعیت نداشته است بلکه بر عکس تا جایی که در توان داشته است از طرق مختلف زندگی را برای آحاد جامعه نا امن و مرگبارکرده است.

طبعا برای ریشه کن کردن این تراژدی و دها  و صدها مصیبت دیگر تنها راه بزیر کشیدن حکومت اسلامی و پایان دادن به این دم و دستگاه زنگ زده و در حال سقوط است.

در این خصوص مردم میتوانند در تجمعات اعتراضی شان خواستهای خود را به جانیان اسلامی تحمیل کنند.

خواست فوری  استاندارد کردن تمام جاده ها

ممنوع شدن مسیر تردد کامیونهای حامل مواد نفتی، خطرناک و آتش زا در شهرها و انتقال آنها به خارج شهراست.

باید در این زمینه برای امنیت جان شهر وندان متحد و یک پارچه به میدان آمد و این خواسته های اولیه را به حکومت اسلامی تحمیل کرد.

17/7/2018

ایسکرا ۹۴۵

 

اینرا هم بخوانید

دو ویروس کشنده، ویروس کرونا و ویروس رژیم اسلامی

مردم ایران نزدیک به یکسال است با ویروس کرونا روبرو هستند و بیش از چهار …