اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۳ آبان ۹۷ / ۱۴ نوامبر ۲۰۱۸

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

اعدام جنایتکارانه در سنندج

شراره الیاسی متهم به قتل همسرش کاوه غلام ویسی بود که در جریان یک نزاع خانوادگی به قتل رسید. او که ۵ سال از عمر خود را در زندان بسر برده بود، سحرگاه امروز به طناب دار سپرده شد.

با وجود تجمع و تلاش تعدادی از فعالین کارگری و اجتماعی و مردم آزادیخواه و انساندوست و مخالفین اعدام شهر سنندج، از ساعت ۴ بامداد سه شنبه در مقابل زندان مرکزی شهر سنندج ،حکومت از حکم اعدام این زن کوتاه نیامد و وی به دار آویخته شد.

لازم به یادآوری است که در مهر ماه امسال نیز یک زن کودک مجرم به نام زینب سکاوند که در ۱۷ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده بود، علیرغم فراخوان عفو بین الملل اعدام شد.

 

جمهوری اسلامی شراره الیاسی را اعدام کرد

میگویند کیس شراره الیاسی عین کیس شهلا جاهد است!

خبر اعدام شراره برای همه غافگیرانه بود. به محض پخش خبر، دهها فعال علیه اعدام، فعالین کارگری و مدنی، چهرهای خوشنام شهر سنندج وارد عمل میشوند.

ابتدا در مقابل منزل خانواده مقتول ” کاوه غلام ویسی” جمع میشوند. و از این خانواده تقاضا ی لغو این حکم ضد انسانی را می کنند.

در به روی فعالین باز نمیشود، اما با صدای بلند صحبت میکنند خطاب به خانوانده مقتول اعلام میکنند: “با اعدام شراره فرزندشان زنده نخواهد شد”. یکی از فعالین با چشمانی که اشکهایش سرازیر است، میگوید “درد و زخمی که بر دل دارید را میتوانیم درک کنیم. اما حق حیات را از انسانی دیگر نگیرید”.

فعالین علیه اعدام نیمه شب به طرف زندان مرکزی شهر سنندج حرکت میکنند. ساعت و شاید دقایق آخر این اقدام وحشیانه است. تلاش فعالین برای نجات جان شراره به همراه خانواده شراره الیاسی همچنان ادامه دارد.

این بار حکومت اسلامی اوباشانی عین گرگ هار در حمایت از خانواده مقتول مستقر کرده بود. جیره خواران مسلح که جرات حمله به مردم را نداشتند، تحت نام خانواده مقتول به مردمی که تجمع کرده اند حمله میکنند. حمله به زنان و مردانی که بشریت متمدن و دفاع از انسانیت را سالهاست در شهر سنندج نمایندگی میکنند.

با این اوصاف مردم سعی میکنند صبورانه خانواده مقتول را درک کنند و آنها را به آرامش دعوت میکنند.

متاسفانه شراره اعدام شد! جمهوری اسلامی حق زندگی را از انسان دیگری گرفت!

اما من همچنان به این عکس خیره شده ام و از صبح دلم طاقت نمیگیرد. با نزدیکان و دوستانی تماس میگیرم. یکی از این دوستان میگوید: “نسرین جان کیس شراره عین کیس شهلا جاهد بود. به این جمله کیسش عین شهلا جاهد بود”، یعنی چه؟

کاوه غلام ویسی بقتل میرسد، معلوم نیست چگونه! شراره و همسرش دستگیر میشوند. همسر شراره آزاد میشود و شراره بعد از 5 سال زندان و شکنجه و تحقیر و توهین اعدام میشود! سوال این است چند صد کیس دیگر مثل شهلا جاهد و شراره الیاسی در زندانها هستند و چه مظلومانه با گذشت سالها در زندان اعدام میشوند.

برای پایان دادن به آدمکشی جمهوری اسلامی باید حکومت آدمکشان اسلامی را به زیر کشید. راه دیگری نیست.
از صفحه نسرین رمضانعلی

 

خودکشی یک زن جوان در اشنویه

روز نوزدهم آبان ماه نود و هفت “تروسکه رسولیان” سی و دو ساله در شهرستان اشنویه خود را حلق آویز نمود و به زندگی خود پایان داد.  یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر اظهار داشت وی دارای یک فرزند بوده که به علت مشکلات خانوادگی دست به خودکشی زده است

 

نوزدهم آبان ماه یک خودکشی دیگر

دختری بیست و دو ساله به دلیل اختلاف خانوادگی، با مواد اشتعال زا در یکی ازخیابان های این شهرستان خود را به آتش کشید. محمد عبادی نژاد فرمانده نیروی انتظامی کازرون بیان کرد: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک فقره خود سوزی در یکی از خیابان‌های سطح شهر، بلافاصله کارکنان انتظامی برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: پس از بررسی، ماموران مطلع شدند که دختری ۲۲ ساله به علت اختلاف با نامزدش مواد اشتعالزا را بر روی خود ریخته و اقدام به خودسوزی کرده است.

 

اجازه همسر برای کوه‌نوردی زنان متاهل خراسان‌رضوی الزامی شد

هیات کوه‌نوردی خراسان‌رضوی در بخشنامه‌ای به باشگاه‌های استان اعلام کرد که اجازه همسر زنان متاهل و اجازه ولی زنان مجرد و زیر 20 سال برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی الزامی است.

 

کانی پیرنیانی عنوان برتر جشنواره بلژیک را از آن خود کرد

کانی پیرنیانی کارتونیست نوجوان سنندجی عضو خانه کاریکاتور حوزه هنری استان کردستان عنوان بهترین اثر بخش بین الملل رده سنی نوجوان سی امین جشنواره بین المللی کارتون “النس” بلژیک را از آن خود کرد.

 

شکایت نسرین ستوده علیه رئیس و معاون قضائی 

بنابر اخبار رسیده به کمیته مبارزه برای آزادی زنانیان سیاسی، نسرین ستوده وکیل دادگستری که در اوین زندانی است، از رئيس‌ و معاون‌قضایی‌ زندان‌اوین، بدلیل دستور ممنوع ‌الملاقات بودن خود به دادسرای رسیدگی به کارکنان دولت شکایت‌کرد.  وکلای نسرین ستوده در این شکایت وی را همراهی خواهند کرد.

 

ایسکرا ۹۶۲

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …