نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

ستون نگاه هفته این شماره ایسکرا(٩٦٢) شامل چند خبر دردناک از کشتن کولبران توسط نیروهای جنایتکار اسلامی است. گزارش جلسه هفتگی برای کودکان را هم منعکس کرده ایم. و چند خبر از فعالیتهای انجمن های زیست محیطی را پوشش دادهایم.

انجمن های زیست محیطی به محل اعتماد و باورتوده وسیعی از مردم تبدیل شده اند. بیشتر ابتکارات احتماعی و البته با دفاع از محیط زیست توسط انجمن های زیست محیطی و فعالین اجتماعی این عرصه و دیگر عرصه ها از جمله قعالین و مدافعین حقوق کودک انجام میشود. شرایط سازماندهی علنی  با وجود دهها انجمن مردمی و با ابتکارات فعالین اجتماعی کاملا دگرگون شده. دوره فعالیتهای کلاسیک و مخافظه کارانه بپایان رسیده، فعالیت های علنی و ابتکارات فردی و جمعی اهمیت ویژه ای پبدا کرده اند. فضای شاد، همبستگی مبارزاتی، تفریح و سرگرمی دفاع از حق حیات و دفاع از زندگی سالم و نشاط برای همه و بویژه حفظ محیط زیست در سرلوح فعالیتها قرار دارند. حکومت اسلامی کپک زده و قرون وسطایی تاب تحمل این همه مدرنیسم و پیشروی فرهنگی و انقلابی جوانان را ندارد. این شکاف عظیم سنتهای کهنه اسلامی و عصر حجری با روی آوری هزازان اقدام انقلابی و مدرن را مردم با سرنگونی حکومت اسلامی به قدرت میرسانند و جامعه ایران و شرایط زندگی ، فرهنگ و مناسبات نوینی را ایجاد میکنند که در دنیا با حمایت مردم روبرو خواهد شد.

 

اقدام ابتکاری دفاع از محیط زیست!

١٩ آبان جوانان مریوان بیش از ٥٠٠ عدد از هسته های درخت بلوط را در یک اقدام ابتکاری، در روستاهای اطراف پیله کاشتند.

آنها میگویند به اذا هر یک درخت سوخته ده درخت بلوط باید به محیط زیست اضافه شود.

 

اینجا مریوان است. شهر زندگی و حفظ محیط زیست!

دانش آموزان یکی از مدارس شهر مریوان با اقدام ابتکاری معلم مدرسه اسعد امینی ده ها عدد بلوط را کاشنتد و با این اقدام سمبولیک جلوه ای از تلاش برای محیط زیست و زندگی را به نمایش گذاشتند.

زنده باد جوانان و معلمان دلسوز مریوان!

 

گزارشی از وضعیت کارگران مهد کودک و پیش دبستانی های شهرستان کامیاران

در سطح شهرستان کامیاران از توابع استان کردستان؛ تقریبا ٣٠ مهد کودک و پیش دبستانی وجود دارد که از این تعداد ٢٠ تای آن پیش دبستانی  و ١٠ تای آن هم‌زمان، هم مهد کودک و هم پیش دبستانی هستند.

در این ٣٠ مهد کودک و پیش دبستانی، تقریبا” بیش‌تر از ٤٠ نفر کادر دارد که کار مربی‌گری را انجام می دهند و ١٦ نفر نیز نیروی خدماتی دارند که کارهای خدماتی این ٣٠ مهد کودک و پیش‌دبستانی را انجام می‌دهند.

هر مربی در طول روز به صورت میانگین ٣ یا ٤ ساعت کار میکند، بنابراین ٣٥ نفر از این مربی ها دستمزدشان بین ١٥٠ تا ٣٠٠ هزار تومان در ماه است و ٥ مربی دیگر؛ ماهانه ٥٠٠ هزار تومان دستمزد دریافت می کنند.

اما این مراکز حدود ١٦ نفر نیروی خدماتی دارند، که شرایط کاری و حقوقی آن‌ها نیز همانند مربی ها است. آن‌ها نیز در ماه چیزی حدوده ١٥٠ تا ٣٠٠ هزار تومان دستمزد دریافت می کنند و بیش‌ترشان بیمه نیستند.

با وجود این‌که همه کارهای مهد کودک و پیش دبستانی بر دوش مربیان و نیروهای خدماتی است اما آن‌ها کم‌ترین حقوق و مزایا را دریافت می‌دارند. طبق قانون کار همه‌ افرادی که در این مراکز مشغول به‌کار هستند، کارگر محسوب می شوند و مشمول قانون کار می باشند، اما از مزایای این قانون بهره‌مند نیستند، فقط از ٤٠ نفرمربی، تنها ٥ نفر از آن‌ها بیمه هستند.در صورتی که همه‌ آن‌ها باید از حق بیمه، مرخصی سالانه، پایه سنوات، عیدی و پاداش و سنوات پایان کار و غیره برخوردار باشند.

ارسالی از طرف یکی از مربی های مهد کودک  .سود مراکز مهد های کودک بردوش استثمار مربیان و پرسنل مراکز که با حقوق های چندین برابر زیر حقوق اداره کار مشغول هستند!

 

گزارش جلسه ی هفتگی”برای کودکان”-پیرانشهر-یکشنبه١٣٩٧/٨/٢٠

بحث این هفته ی “برای کودکان”با گفتگویی حول  این سوال که “هر کدام از ما چرا خود را در قالب فعال عرصه ی کودکان تعریف میکنیم؟”آغاز و با یادآوری و تاکید بر مسایل کاری تشکل،ساختار و نحوه ی هماهنگی بین اعضا و کمیته های مربوطه پیگرفته شد.

پایان جلسه نیز به هماهنگی و چگونگی برگذاری نمایشگاه نقاشی به مناسبت سالگرد زلزله ی کرمانشاه اختصاص یافت که طی روزهای آتی قرار است از سوی “برای کودکان”برگذار گردد.

جلسات هفتگی”برای کودکان”روزهای یکشنبه ٣/٣٠ تا ٥ عصر در کافه کتاب اندیشه ی پیرانشهر برگذار خواهد شد.

حضور برای همه ی علاقمندان به حوزه ی مسایل کودکان آزاد است.

 

بازداشت دو نوجوان در سنندج بە اتهام فعالیت سیاسی.

نیروهای امنیتی در شهر سنندج  اوایل  شهریور امسال  «آرام نیلی ١٧ ساله» و «شاهو پرچمی ١٦ ساله» را بە اتهام شرکت در مراسماتی کە  در این شهر بە مناسبت ادای احترام بە شریف باجور و همراهانش برگزار شد و همچنین عضویت و همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون بازداشت کرده‌اند و از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی از آنان در دست نیست.

 

مرگ یک کولبر جوان در جریان فرار از شلیک مستقیم نیروهای مرزی 

بدنبال شلیک مستقیم نیروهای مرزی به سمت کولبران، شیرزاد ابراهیمی اهل زیوە سردشت به خاطر نجات خود از مورد هدف گلوله قرار گرفتن، اقدام به فرار کرده و متاسفانه بر اثر سقوط از صخرە بلند، جانش را از دست داد.

١٨آبان٩٧

 

قتل صلاح اسفندوند  توسط نیروهای مرزی.

بر اثر تیراندازی نیروهای مسلح  در پیرانشهر،  صلاح اسفندوند، از اهالی  مهاباد، به قتل رسید.

١٧آبان٩٧

 

غالب کویک کولبر اهل روستای دزه وه ن در مرز مریوان با ضرب گلوله کشته شد.

یکشنبه بیستم آبان‌ماه، یک کولبر به نام “غالب کویک” اهل روستای “دزوند” از توابع مریوان در مرز این شهرستان در پی شلیک مستقیم نظامیان حکومتی جان خود را از دست داد. این کولبر به‌همراه گروهی از کولبران در کمین نظامیان حکومتی افتاده و مورد تیراندازی این نیروها قرار گرفته‌ است. جسد این کولبرعصر روز گذشته به بیمارستان بوعلی مریوان منتقل شده است. “غالب کویک” متأهل و دارای یک فرزند می‌باشد.

 

صدور حکم اعدام برای یک کودک در سقز.

دستگاه قضایی یک نوجوان اهل سقز را کە در کودکی مرتکب قتل شدە است بە اعدام محکوم کرد.

شایان سعیدپور متولد ١٣٧٦ در تاریخ ٢٥مرداد ١٣٩٤ در حالی کە سنش کمتر ١٨ سال بود، یک شهروند دیگر اهل سقز به نام ”سلیمان آزادی “ را بە قتل رساندە بود و از آن زمان در زندان بە سر می برد.  علاوه بر صغر سن، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد شایان سعیدپور پیش از وقوع حادثه قتل تحت نظر روانپزشک بوده است و حتی چندین مرتبە نیز دست بە خودکشی زدە بود.

 

 

یکسال بعد از زلزله

روز جمعە١٨ آبان بە همت انجمن سبز ژیوار و هیئت کوهنوردی سرپل ذهاب، بە مناسبت اولین سالگرد زلزلە ٧.٣ ریشتری،کوهپیمایی با حضور گرم همشهریان انجام شد. این کوهپیمایی از روستای ملە کبود از ساعت ٨ صبح شروع شدە وتا دامنە کوە شاهنشین ادامه داشت.

 

شش نفر از فعالان صنفی معلمان سقز از اتهام اخلال در نظم عمومی تبرئه شدند

در پی برگزاری تحصن_سراسری معلمان ایران در روزهای ٢٢ و ٢٣ مهرماه، شش معلم اهل سقز كه به اتهام اخلال در نظم عمومی دادگاهی شده بودند طبق رای صادره شعبه دادستانی دادسرای عمومی و انقلاب سقز از این اتهام تبرئه شدند. ١٤ آبان ماه، دادستانی سقز حكم منع تعقیب و تبرئه شش تن از معلمان به نام‌های طاهر قادرزاده، سلیمان عبدی، علی حسینی، احمد قادری، حمید یزدانی و خالد عبدالهی را به اتهام اخلال در نظم عمومی با شرکت در اعتصاب عمومی معلمان صادر کرد.

 

اعتصاب دانش آموزان روستای نی

دانش آموزان مقطع راهنمایی روستای نی شهرستان مریوان، به علت نبود امکانات رفاهی در مدرسه، از رفتن به کلاس خودداری نموده و با در دست گرفتن پلاکاردهایی اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند.

آنها میگویند سه هفته است به آموزش پرورش مشکلات را گفته ایم ولی مشکلات حل نشده

١٥آبان ٩٧

 

ایسکرا ۹۶۲

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …