اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

تجمع معلمان بازنشسته ٩٦ کل کشور هم اکنون(٨خرداد) در مقابل وزارت اموزش وپرورش

امروز سه شنبه ٨ خرداد معلمان بازنشسته ٩٦ از سراسری کشور برای پیگیری خواستهایشان در اعتراض به عدم پرداخت پاداشتهایشان در مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند.

 

دامنه اعتصاب کامیونداران دامن شرکت ایران خودرو را گرفت!

شرکتهای تابعه ایران خودرو که قطعات خودرو تولید میکردند بخاطر نبود وسیله حمل و نقل تعطیل شدند شرکتهای مانند آی کید، جی پی آی، ماشین ابزار و کروز … خود ایران خودرو ٢ روز است که تولیداتش متوقف شده است چون قطعات به این شرکت ارسال نمی گردد

 

اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز

روز ٨ خرداد کارگران گروه ملی فولاد اهواز بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به خلف وعده های مقامات مسئول، تعویق پرداخت دستمزدها و ناامنی شغلی و امنیتی کردن مبارزاتشان در مقابل استانداری شهر اهواز تجمع کردند.

 

تجمع معلمان بازنشسته ٩٦ کل کشور هم اکنون در مقابل وزارت اموزش وپرورش

امروز سه شنبه ٨ خرداد معلمان بازنشسته ٩٦ از سراسری کشور برای پیگیری خواستهایشان در اعتراض به عدم پرداخت پاداشتهایشان در مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند.

 

٨ خرداد اعتصاب کارگران راه آّهن منطقه مشهد

روز ٨ خرداد کارگران راه آهن مشهد در اعتراض به تعویق ٤ ماه دستمزد و وعده های دروغین مسئولین جلوی حرکت قطار درمشهد را گرفتند.

 

تجمع کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٣ اهواز

روز سه شنبه ٨خرداد کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٣ اهواز در اعتراض به نپرداختن حقوق و پرداخت دستمزد حتی کمتر از حداقل مزد تعیین شده شورای عالی کار که خود چند بار زیر خط فقر است، تجمع اعتراضی برگزارکردند.

 

تجمع کارگران کاشی میبد در محوطه کارخانه

گروهی از کارگران کاشی و سرامیک میبد روز ٧ خرداد با تجمع در محوطه کارخانه؛ خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی و مطالبات خود شدند. در این تجمع اعتراضی کارگران خواستار دریافت معوقات مزدی، تامین امنیت شغلی و بازگشت به‌کار تعدادی از همکاران خود که پیش از این در دوره‌های مختلف از کار بیکار شده‌اند، گردیدند.این تجمع اعتراضی پس از تشکیل جلسه هیات مدیره شرکت با نمایندگان کارگران و دادن وعده هایی موقتا خاتمه یافت.

 

تجمع کارگران آبفار آبادان مقابل ساختمان فرمانداری

روز ٧ خرداد بیش از ٥٠ نفر از کارگران اداره آب و فاضلاب روستایی آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن ٦ ماه مرد عنوان می‌کردند؛ مقابل ساختمان فرمانداری آبادان تجمع کردند. زیر فشار این اعتراضات عزیزاله شهبازی (معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان) از اینکه به مسئولان مربوطه دستورات لازم داده شده تا مطالبات و حقوق کارکنان و کارگران زیرمجموعه خود را به موقع پرداخت کنند، خبر میدهد. او میگوید که از مسئولان اداره‌هایی که بدهی کارگری دارند نیز خواسته شده در دفاتر مدیران کل خود در اهواز مستقر شوند و مشکل حقوق آنها را برطرف کنند. این سخنان حاکی از فشار سنگین اعتراضات کارگری علیه دستمزدهای به سرقت رفته شان در استان خوزستان است.

 

تجمع اعتراضی کارگران راه آهن زاگرس در مقابل مدیریت نگهداری

روز ٧ خرداد ساعت ٨ صیح کارگران راه آهن زاگرس در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ ماه مزد خود همراه با خانواده هایشان در مقابل مدیریت نگهداری تجمع کردند.

 

اعتصاب بزرگ کارگران نیشکر هفت تپه

روز شنبه ٥ خرداد کارگران نیشکر هفت تپه به خاطر پرداخت نشدن سه ماه مزد دست به اعتصاب زده و در محوطه کارخانه تجمع کردند. .هم اکنون کارگران .بخشهای مختلف کارخانه، کشاورزی به همراه .نیبرها و ماشین های استجاری شرکت در این اعتصاب شرکت دارند.

 

اعتصاب کارگران تراورس راه آهن شاهرود، سمنان و دامغان

-٥ خرداد: اعتصاب کارگران تراورس راه آهن شاهرود، سمنان و دامغان به خاطر تعویق پرداخت ٤ ماه دستمزدشان به هفتمین هفتمین روز خود رسید. کارگران راه اهن برای ٥ تا ١٠ خرداد به اعتراض سراسری فراخوان داده اند. کارگران متروی تهران از این فراخوان اعلام حمایت کرده اند.

 

تجمع اعتراضی واحدهای مختلف کارگران نیشکر هفت تپه

از صبح روز شنبه ٥ خرداد کارگران از واحدهای مختلف نیشکر هفت تپه برای پیگیری مطالباتشان در مقابل دفتر مدیریت دست به تجمع اعتراضی زدند.

همچنین بنا بر خبر منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران بخش های مختلف ( واحدهای کارخانه، نی برها، کشاورزی، نیروهای اقبالی) نیشکر هفت تپه بدنبال پایان بهره برداری در هفته گذشته و خاموش شدن رسمی کارخانه در ساعت ١١ صبح روز گذشته، در اعتراض به سه موضوع مهم از جمله عدم پرداخت معوقات دستمزد سه ماهه و بن های سال ٩٥، اعتراض به مسکوت شدن طرح طبقه بندی مشاغل و ندادن عناوین شغلی و سوم اخراج تعداد زیادی از کارگران ( بیش از ٢٠٠نفر) نیروهای اقبالی به بهانه اتمام بهره برداری.در محوطه کارخانه تجمع کرده و استار رسیدگی فوری به مطالبات خود شدند.این اعتراضات ادامه دارد.

 

تجمع اعتراضی کارگران شرکت ریخته گری ساوه

صبح روز شنبه ٥ خرداد کارگران شرکت ریخته گری ساوه در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و نداشتن امنیت شغلی تجمع کردند.

 

تجمع کارگران اخراجی شهرداری طبس.

حدود ٢٠ کارگر پیمانی شهرداری طبس با خرید یک دستگاه ماشین جاروی خیابان از سوی پیمانکار، از کار بیکار شده‌اند.

 

تجمع گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در خرم آباد

جمعی از مستمری‌بگیران استان لرستان حوالی ظهر روز ٥خرداد ماه مقابل ساختمان اداره کل سازمان تامین اجتماعی در شهرستان خرم آباد در لرستان تجمع کردند.به گفته آنان پرداخت مستمری‌ها ی این کارگران با تاخیر واریز می‌شود. آنها علاوه بر خواست پرداخت بموقع حقوقهایشان خواستار همسانسازی حقوق بازنشستگان هستند. به گفته آنان همین حالا بیشتر بازنشستگان زیر ٢ میلیون تومان مستمری می‌گیرند و این به هیچ وجه کفاف زندگی شان را نمیکند. بازنشستگان بارها در اعتراضاتشان خواستار افزایش به بالای ٥ میلیون که خط فقر اعلام شده است، گردیده اند.

تجمع کارگران روغن نباتی پارس قو مقابل کارخانه

صبح روز ٧ خرداد جمعی از کارگران روغن‌نباتی پارس قو در اعتراض به مخالفت تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد، مقابل کارخانه تجمع کردند.

کارگران این کارخانه که در محدوده شهری (مقابل ترمینال جنوب تهران) قرار دارد و اواخر سال ٩٥به دلیل آلودگی زیست محیطی تعطیل شده، خواستار اجرای آیین نامه‌ی مشاغل سخت و زیان‌آور و برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد هستند.

حدود صد کارگر این کارخانه که همه بیش از بیست سال سابقه کار دارند. بعد از تعطیلی کارخانه، درخواستِ بازنشستگی پیش از موعد داده اند و علیرغم اینکه کارفرما با این درخواست موافق است و حاضر است چهاردرصدِ بازنشستگی پیش از موعد را بپردازد، تامین اجتماعی مخالفت می‌کند.

 

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه صدرفولاد خرم آباد ن

روزپنج شنبه سوم خردادماه، کارگران کارخانه صدرفولاد خرم آباد درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری لرستان زدند. علی آشتاب مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: “کارخانه صدر فولاد خرم آباد با ١٨٠نیرو به دلیل برخی مشکلات و ضعف در مدیریت از یک سال قبل تعطیل شده است.”. او در عکس العمل به اعتراضات کارگران چنین میگوید:” هم اکنون کارگران خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود هستند که با هماهنگی و برنامه ریزی های صورت گرفته مبنی بر واگذاری مدیریت این کارخانه این قول داده شده که پس از استقرار مدیریت جدید تا اواخر خرداد ماه به خواسته های آنها رسیدگی و مطالبات آنها پرداخت شود.”. کارگران که از وعده ها خسته شده اند. روز سوم خرداد تجمع کرده و خواستار روشن شدن فوری وضعیت کاری شان شدند.

 

تجمع کارگران کارخانه شیر وارنا

روزپنج شنبه سوم خرداد کارگران کارخانه شیر وارنا برای چندمین باردراعتراض به عدم پرداخت ٤ماه مزد خود مقابل فرمانداری ورامین تجمع کردند. به گفته کارگران تعدادی زیادی از ٦٠٠ کارگر شاغل در این کارخانه اخراج شده اند و باقی آنان نیز با معضل عدم دریافت حقوق و مزایای شغلی شان در محل کارشان حاضر نشده اند.

 

تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان خمینی کرج

روزسه شنبه اول خردادماه برای پنجمین بار، کارکنان بیمارستان خمینی کرج دراعتراض به عدم پرداخت ٦ماه حقوق دست به تجمع زدند.پس از آن کارکنان این بیمارستان در سوم خرداد تجمع داشتند.

 

 

چهارمین روز اعتراضات سراسری قدرتمند رانندگان کامیونها در شهرهای مختلف

رانندگان کامیون در ١٦٨ شهر دست به اعتصاب زده اند

اعتصاب رانندگان کامیون دامنه‌اش به‌١٦٨ شهر در ٢٩ استان رسیده است. این رانندگان در شمال، غرب، شرق، جنوب و مرکز ایران همه و همه به اعتصاب پیوسته اند. اعتصابیون روی خودروهای خود نوشته‌اند: حق گرفتنی است؛ دادنی نیست، اتحاد و اعتراض سراسری رانندگان بخش حمل و نقل برای اجرای عدالت.

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون با حمایت مردم در شهرهای مختلف روبه رو شده است.در برخی مناطق تاكسیرانان نیز در حمایت از رانندگان كامیون دست به اعتصاب زدند. به دنبال اعتصاب بیسابقه و سراسری رانندگان کامیون، بسیاری از پمپ بنزین‌ها در تهران و پاره‌یی مناطق دیگر كشور با کمبود بنزین مواجه شدند.

اعتراض رانندگان کامیون به توزیع ناعادلانه بار، کاهش حق بیمه رانندگان، نبود سختی کار در سنوات بیمه، گران شدن عوارضی‌ها، لوازم یدکی، لاستیک و روغن از یک طرف، و ثابت ماندن کرایه بار است. آنها خواستار افزایش کرایه، کاهش قیمت لوازم یدکی و هزینه تعمیرات، کاهش سن بازنشستگی به ٢٥سال، ایمنی جاده ها ، برخورداری از بیمه و امن شدن جاده ها هستند.

نیروهای اطلاعاتی رژیم به طرق مختلف و از جمله با ارسال پیامک‌های تهدید‌آمیز، رانندگان را از شرکت در اعتصاب برحذر داشته‌اند.

اعتراض رانندگان کامیون اساسا، به گرانی و سقوط دائمی سطح زندگی شان است.

در این کلیپ راننده کامیون میگوید: ما رانندگان زحمت می کشیم سودش را دیگران می برن

صحبت های جوهر اصلی اعتراض رانندگان کامیون را بیان میکند.

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، الگویی است برای همه بخش های جامعه برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری و به میدان آمدن با خواستهای سراسری خود.

زنده باد رانندگان کامیون(از صفحه کارگران در فیس بوک)

 

اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری فلاحیه

اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری فلاحیه از توابع استان خوزستان پس از سه روز بی جوابی بعلت عدم پرداخت ٩ ماه حقوق و ٥ ماه بیمه

 

تجمع بیش ازهزار کارگر نیبر نیشکر هفت تپه

این کارگران نیبر برای تعین تکلیف کاری خود در محل شرکت تجمع کردند.کارگران نیبر پس از پایان بهره برداری طبق روال گذشته .در بخشهای دیگر شرکت .مثل اداره کشاورزی مجدد مشغول به کار میشدند اما در این روز کارگران سر کال حاضر نشده و ر در محل شرکت تجمع کردند. کارگران نی بر هفت تپه با پایان اردیبهشت سه ماه دستمزده عقب افتاده دارند..

 

تجمع اعتراضی پرسنل بیمارستان

تجمع اعتراضی پرسنل بیمارستان موسوم به خمینی در کرج در روز اول خرداد در اعتراض به عدم دریافت حقوق عقب افتاده شان در محوطه این بیمارستان

 

تجمع کارگران راه آهن در سرخس، خوشاب و نیشابور

روز ٢ خرداد کارگران راه آهن در برابر فرمانداری سرخس، خوشاب و نیشابور تجمع کردند. کارگران ٤ ماه است دستمزد نگرفتند.

 

تهران تجمع اعتراضی

تجمع اعتراضی تعدادی از پرسنل و رانندگان شرکت حمل و نقل آبادان در تهران

 

هفتمین تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه لوله سازی اهواز

ظهر روز دوشنبه سی ویکم اردیبهشت ماه برای هفتمین بار،جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لوله سازی اهوازدراعتراض به عدم پرداخت حقوق دست به تجمع مقابل کانون بازنشستگان شرکت نفت در اهواززدند. به گفته کارگران به دلیل طلبی که صندوق بازنشستگی نفت از شرکت لوله سازی اهواز دارد حقوق حدود ٩٧٣ کارمند بازنشسته که همگی بیش از ٦٠سال سن دارند در این ماه قطع شده است. بنا بر خبر طبق قرارداد منعقده سال ٨٢بین صندوق بازنشستگی نفت و شرکت لوله‌سازی اهواز، قرار بر این بوده است که شرکت ماهیانه مبلغی را از حقوق این افراد کسر و درصدی نیز کارفرما به آن افزوده و به حساب صندوق بازنشستگی واریز کند . اما مدیریت وقت لوله‌سازی اهواز این کار را نکرده است. و اکنون شرکت لوله‌سازی پنج هزار میلیارد ریال به صندوق‌ بازنشستگی بدهکار است. این وسط حق و حقوق کارگران را بالا کشیده و آنرا را سر می دوانند.

گفتنی است که به جز شرکت لوله سازی، شرکت‌های پتروشیمی آبادان، پتروشیمی فارابی و کربن ایران نیز با همین مشکل رو به رو هستند.

زیر فشار اعتراض کارگران مدیر کانون بازنشستگان نفت در گفت و گو با نمایندگان این تجمع قول مساعد برای پیگیری این موضوع را داد و این تجمع پس از یک ساعت به پایان رسید.

شرکت لوله سازی اهواز لوله های فولادی برای صنایع نفت، گاز ، پتروشیمی و آب تولید میکند و لوله های تولیدی آن شامل انواع لوله های فولادی در اندازه های مختلف هستند و شامل چهار کارخانه است.

 

کارگران هپکو با پایان اولتیماتوم خود، اعتراضشان را از سر گرفتند

روزدوشنبه سی ویکم اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه هپکو درپایان اولتیماتوم اعلام شده شان برای پیگیری خواستهایشان درمسیر راه آهن سراسری شمال – جنوب تجمع و آنرا مسدود کردند. کارگران هپکو از سال گذشته حقوق اسفند و امسال نیز حقوق فروردین و اردیبهشت را طلب دارند.در این حرکت اعتراضی نیروی انتظامی در محل حضور گسترده داشت. زیر فشار اعتراض کارگران مقامات مسئول از جمله علی آقازاده فرماندار اراک در جمع کارگران حاضر شد و وعده پرداخت طلبهای کارگران تا دو هفته دیگر را داد. آقازاده با بیان اینکه سهماندار شرکت استعفا داده است، از تشکیل جلسه ای با حضور مدیرکل صنعت و معدن استان و مسئولان وزارت صنایع برای تصمیم گیری نهایی در خصوص شرکت هپکو خبر داد و گفت که سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان نماینده دولت برای تشکیل هیات مدیره و انتخاب مدیرعامل تصمیمات لازم را خواهد گرفت. او همچنین توضیح داد که بر اساس قانون، شرکت باید توسط سهامدار قبلی شرکت اداره شود ولی به دلیل اینکه عطاریان خود تمایلی به مدیریت شرکت ندارد بهترین راه این است که شرکت موقتا به صندوق حمایت از صنایع کشور واگذار گردد.اما جرای این تصمیم نیازمند تائیدیه مسئولان در سطح ملی است. اینکه مدیریت کارخانه با چه کسی و چه نهادی باشد، معضل اساسی کارگران نیست. بلکه کارگران خواستار امنیت شغلی و پرداخت فوری طلبها و برخورداری از یک شرایط قابل قبول کاری هستند. کارگران اعلام کرده اند که اگر تا دو هفته دیگر وعده فرماندار عملی نشود در اشکال گسترده تری به اعتراضشان ادامه خواهند داد.

فشار اعتراضات کارگران هپکو را در اظهارات مقامات حکومتی به روشنی میشود دید. از جمله روز اول خرداد ماه محمد شریعتمداری در چهل و هفتمین جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید که به منظور ارائه گزارش سازمان خصوصی‌سازی از روند واگذاری شرکت هپکو به مالکان جدید و اتخاذ تصمیم پیرامون مدیریت این شرکت تشکیل گردید خبر داده و میگوید:” در گام اول باید مشکل پرداخت حقوق و و دستمزد کارگران این شرکت برطرف شود”..(از صفحه کارگران در فیس بوک)

 

تجمع اعتراضی کارگران سد لرستان به نپرداختن حقوق معوقه

تعدادی از کارگران سد لرستان با حضور در مقابل درب اصلی ساختمان شرکت توسعه آب و نیروی ایران نسبت به نپرداختن حقوق ٦ ماه گذشته خود دست به اعتراض زدند. این کارگران در جلوی ساختمان شرکت چادر زده و خواستار پرداخت حقوق خود شده اند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شادگان

کارگران شهرداری شادگان دوشنبه ٣١ اردیبهشت با تجمع مقابل فرمانداری خواستار حقوق معوقه وبازپس گیری پس اندازشان درشهرداری بمبلغ ٣٠ میلیارد ریال شدند.

 

گزارش

پایان اعتصاب غذای اسماعیل عبدی پس از٢٣روز

روزبیست وششم اردیبهشت ماه،اسماعیل عبدی به اعتصاب غذایش پس از ٢٣روز پایان داد.

براساس گزارشی که چهارم خرداد بنقل همسر اسماعیل عبدی رسانه ای شد، ایشان روز چهارشنبه ٢٦ اردیبهشت ماه با ضعف بدنی بسیار شدیدی مواجه شده و به اعتصاب خود پایان دادند.

 

ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی سراسری رانندگان خودروهای سنگین برای چهارمین روز متوالی

روزجمعه چهارم خرداد،رانندگان خودروهای سنگین برای چهارمین روز متوالی، به اعتصاب وتجمعات اعتراضی سراسریشان ادامه دادند.

استان اصفهان:تجمع رانندگان کامیون خورو بیابانکی

صبح روز جمعه چهارم خردادماه، رانندگان کامیون خورو بیابانکی دست به تجمع در کمربندی شهر خور،زدند.

براساس گزارش منتشره بتاریخ٤خرداد،پیش از ظهر امروز بیش از ١٠٠کامیون دار خورو بیابانکی در اعتراض به مشکلات خود و بی تو جهی مسوولان در کمربندی شهر خور تجمع کردند.

افزایش ٤٠درصدی تعرفه بیمه تامین اجتماعی، پایین بودن نرخ کرایه ،نبود بار، بی عدالتی در توزیع بار بنادر و مجتمع های بزرگ و افزایش نرخ هزینه های لوازم یدکی از جمله مواردی است که کامیون داران  نسبت به آن اعتراض دارند.

 

دراین تجمع اعتراض آمیز کامیون داران با نصب بنر هایی خواستارافزایش نرخ کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر، جمع آوری سامانه سپهتن و ارجاع بارهای انباری شهرستان به سالن اعلان بار و قرار دادن شغل رانندگی در فهرست  عنوان مشاغل سخت و زیان آور شدند.

استان گلستان:تجمع رانندگان کامیون گرگان وبستن جاده

صبح روزجمعه چهارم خرداد، رانندگان کامیون گرگان با تجمع در ورودی غربی گرگان از میدان مفتح تا میدان بسیج و انجیراب موجب بسته شدن جاده شدند که ترافیک سنگینی را بهمراه داشت.

برپایه گزارش منتشره بتاریخ٤خرداد،پایین بودن نرخ کرایه حمل بار و افزایش تعرفه بیمه تامین اجتماعی از مواردی است که انگیزه تجمع اعتراضی را در کامیونداران گرگانی ایجاد کرد و آنها ظهر امروز در ورودی غربی گرگان از میدان مفتح تا میدان بسیج و انجیراب برای ساعاتی سبب شلوغی شهر شدند.

تعداد کامیونداران حاضر در این نمایش اعتراضی که با خودروهای خود ترافیک نسبتا سنگینی را  ایجاد کرده بودند بین ١٥٠ تا دویست نفر تخمین زده می شود. به گزارش خبرنگار ما این افراد برای دقایقی کوتاه با خودروهای خود فاصله میدان بسیج تا میدان مفتح که در مسیر گرگان ، کردکوی قرار دارد را بسته بودند.

آنها همچنین از کامیوندارانی که در این مسیر در حال حمل بار بودند می خواستند به تجمع آنها بپیوندند.

یکی از رانندگان حاضر در این تجمع گفت : پایین بودن نرخ کرایه حمل بار، افزایش تعرفه بیمه تامین اجتماعی ، بالا بودن میزان کمیسیون پرداختی و افزایش قیمت لوازم یدکی از مهمترین مواردی است که ادامه فعالیت را برای ما مشکل کرده است.

او ادامه داد : میزان تعرفه پرداختی بیمه تامین اجتماعی با ٤٠ درصد افزایش به حدود ٢٣٠ هزار تومان رسیده است که این میزان با توجه به کمبود بار و پایین بودن کرایه به ویژه در فصول سرد سال برای رانندگان سنگین است.

تعطیلی جایگاه های عرضه سوخت شهر جم به دلیل نبود بنزین

از روز چهارشنبه دوم خردادماه و در پی انتشار خبر اعتراض‌ کامیون‌دارها، باجه‌های پمپ‌بنزین شهرستان جم با هجوم مردم روبه‌رو شده و برخی از آن‌ها از روز گذشته بنزینی برای فروش نداشتند.

صف‌های طویل خودروها از روز چهارشنبه تا ساعات بامدای روز پنج‌شنبه در سطح جایگاه‌های سوخت شهر جم، سبب شده تا روز گذشته هر دو جایگاه سوخت شهر جم تعطیل شوند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ٤خرداد،بخش مرکزی جم با وجود بیش از ٥٠ هزار نفر جمعیت و تعداد بالای خودروها سه جایگاه سوخت دارد که یکی از آن ها در ١٠ کیلومتری شهر جم و در جاده جم به فراشبند واقع است که امکان دریافت سوخت برای خیلی از رانندگان و موتورسیکلت ها از این جایگاه با توجه به بعد مسافت امکان‌پذیر نیست.

از صبح دیروز نیز دو جایگاه عرضه سوخت در شهر جم به دلیل نبود بنزین تعطیل شد و جایگاه سوخت واقع در بین جاده جم به فراشبند نیز به دلیل هجوم رانندگان از ظهر دیروز سوخت تمام کرد و آن هم تعطیل شد.

عدم ارسال سوخت به مراکز توزیع بنزین سبب تجمع خودروها در پمپ بنزین‌های جم شد و درگیری‌های پراکنده‌ای نیز بین صاحبان خودروها و جایگاه‌داران اتفاق افتاد.

بنابهمین گزارش،روز گذشته پس از این که جایگاه بنزین بخش ریز این شهرستان اعلام اتمام بنزین کرد، مردم نیز خودروهای خود را پشت درهای جایگاه عرصه بنزین خاموش کرده و به نشانه اعتراض برای ساعاتی حاضر به ترک جایگاه نشدند.

عده ای زیادی از رانندگان تاکسی‌های شهرستان جم نیز ساعت‌ها در جایگاه‌های سوخت خودروهای خود را پارک کرده اند و منتظر رسیدن سوخت برای ادامه کار بودند.‍

 

ادامه اعتصاب  وتجمعات سراسری کارگران خطوط ابنیه راه آهن (شرکت تراورس) دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات ونداشتن امنیت شغلی

 

اعتصا ب وتجمعات اعتراضی کارگران راه آهن شهرهای خوشاب،سرخس ونیشابور

 

روزچهارم خردادماه برای دومین روزمتوالی،کارگران راه آهن شهرهای خوشاب،سرخس ونیشابور دراعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوق دست از کارشیده ومقابل فرمانداری های شهرشان تجمع کردند.

 

اعتصاب وتجمع  کارگران راه آهن مشهددراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه برای دومین روزمتوالی

 

روزپنج شنبه سوم خردادماه برای دومین روزمتوالی، کارگران راه آهن مشهد(تراورس) دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه دست از کارکشیده و مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند.

 

روزچهارشنبه دوم خرداد ماه،دراولین روز اعتصابشان در محل کارشان اجتماع کردند.

 

اعتصاب وتجمع کارگران زاگرس(شرق استان لرستان)برای دومین روزمتوالی

 

روزیکشنبه سی اردیبهشت ماه،درادامه اعتصاب وتجمعات کارگران راه آهن سراسرکشورنسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالبات،کارگران راه آهن شرق استان لرستان(زاگرس)برای دومین روز متوالی دست از کارکشیده ودرمحل کارشان تجمع کردند.

 

تجمع کارگران راه آهن(شرکت تراورس)استان گلستان  درگرگان

 

روزشنبه ٢٩اردیبهشت، تجمع کارگران راه آهن(شرکت تراورس)استان گلستان  دست به تجمع مقابل دفترشرکت  درگرگان زدند.

 

اعتصاب  وتجمع کارگران خطوط ابنیه راه آهن مشهد، لرستان، زاگرس، رباط کریم، اسلامشهر، زنجان و … دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات ونداشتن امنیت شغلی

روز دوشنبه بیست وچهارم اردیبهشت ماه، کارگران خطوط ابنیه راه آهن مشهد(شرکت تراورس) دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات ونداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده ومقابل ساختمان ایستگاه راه‌آهن این شهر اجتماع کردند.

همزمان با کارگران تراورس مشهد، کارگران خطوط ابنیه راه آهن مناطق لرستان، زاگرس، رباط کریم، اسلامشهر، زنجان و … از ابتدای هفته جاری در اعتصاب به سر می‌برند.

 

اعتصاب کارگران راه آهن اصفهان

روزدوشنبه بیست وچهارم اردیبهشت ماه، کارگران راه آهن اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوق ، پرداخت نشدن حق بیمه دست به اعتصاب زدند.

 

اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن زنجان مقابل استانداری

روزشنبه بیست ودوم اردیبهشت ماه، کارگران راه آهن زنجان دراعتراض به عدم پرداخت ٤ماه حقوق و١١ماه حق بیمه دست از کارکشیدند ومقابل استانداری تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران راه آهن استان آذربایجان شرقی نسبت به واگذاری به بخش خصوصی ونداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق

 

روز پنج شنبه بیستم اردیبهشت ماه،جمعی از راه آهن استان آذربایجان شرقی دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی ونداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق،دست به تجمع در محدوده ایستگاه راه آهن تبریززدند.

کارگران

فراخوان کارگران گروه ملی فولاد اهواز

فردا ٨ خرداد ساعت ٩ صبح مقابل درب استانداری خوزستان

از خواستها و مبارزات کارگران گروه ملی فولاد اهواز وسیعا حمایت کنیم.

کارگران گروه ملی فولاد اهواز طی فراخوانی همگانی که از طریق مدیای اجتماعی اعلام شده است، در اعتراض به خلف وعده های داده شده مقامات مسئول و برای پیگیری خواستهایشان فردا هشتم خرداد ماه ساعت نه صبح در مقابل فرمانداری تجمع خواهند کرد. فراخوان این کارگران خطاب به تمامی پرسنل شرکت و تمامی نهادهای دولتی و مقامات مسئول شهر اهواز و استان خوزستان است. در شروع این فراخوان کارگران مشکلات خود را چنین توضیح میدهند:”گرد و غبار صبر،متانت،وقار و قناعت، کلیه پرسنل شریف و خانواده های محترمشان،چند سالیست بر چهره آنها نشسته و هربار با نهایت آرامش،همدلی در صفوفی محکم و بهم فشرده،برای احقاق حق خود و خانواده های زجر کشیده ، وبا حضور گسترده خود صدای مظلومیت و مملو از حقانیت خویش را نه فقط به گوش شما بلکه جهانیان رساندیم.

متأسفانه پس از اعلام چندین باره برخی مسئولین محترم استان،در مورد فسخ قرارداد با آقای موسوی و برکناری ایشان،شاهد بروز برخی مشکلات توسط عوامل ایشان مخصوصا از اوائل سال جدید میباشیم،که بطور مختصر اشاره ای به برخی از آنها میشود:

-اقدام به استخدام برخی افراد جهت ایجاد تشنج و احتمال درگیری، که دارای سابقه جرم و کیفری بوده،و ورود غیر قانونی آنها در محوطه اصلی شرکت و ایجاد درگیری ،بالا رفتن آمار سرقت بطور عجیب و سرسام آور تا پاسی از شب گذشته،که اغلب آنها با بیداری،هوشیاری همکاران عزیزمان خنثی شده و باعث متواری شدن سارقین گردیده، بصورت مکتوب به نهادهای دولتی و انتطامی شکایت تنظیم گردید

-اقدامات گوناگون جهت به تعطیلی کشاندن بخشهای مختلف شرکت. منجمله کسر وسایل نقلیه عمومی پرسنل جهت ایاب و ذهاب و وسایل نقلیه ترانسپورت شرکت و فشار بیش از حد معمول و پرداخت نمودن حقوقهای آنها،جهت ترغیب نمودن برای اعتصاب و انتقال ندادن پرسنل به محل کار و بالعکس که هم اکنون برای چندمین بار متوالی پس از حضور منفی آقای موسوی،مجددا تکرار گشته

-اهمیت ندادن به وضعیت شرکت، تولید بخشهای مختلف، استفاده از اهرم فشار، دربند نمودن برخی همکاران عزیزمان، اهمیت ندادن به وضعیت حقوقی و بیمه پرسنل که این فشارهای سنگین باعث فوت یکی از همکاران عزیز و بستری شدن تعداد کثیری از پرسنل بدلیل تحمل و فشار بیش از حد روحی،عصبی و فکری،در این چند ماه اخیر گشته و…”

در پایان این بیانیه با اعلام اینکه حضور موسوی، ممبینی و تمامی باقی مانده های شرکت فاسد ایثارگران غیر قابل تحمل و غیر قابل قبول است، برای روشن شدن تعیین تکلیف شرکت و مسائل مربوط به حقوق و دستمزد های پرداخت نشده به تجمع در مقابل استانداری فراخوان داده شده است.

این چنین است که حدود چهار هزار کارگر گروه ملی فولاد اهواز برای پیگیری خواستهایشان دوباره به میدان میآیند.

نزدیک به یکماه تجمع و راهپیمایی هزاران کارگر گروه فولاد ملی در اهواز در اسفند ٩٦ و ادامه اعتراضات این کارگران در آغاز سال جاری روزهای درخشان و تاریخی از مبارزات این کارگران و جنبش کارگری در سالهای اخیر است. این کارگران در طول اعتراضاتشان با شعارهایی چون شعار ما کارگریم، نه برده، حقوق میخوایم نه وعده، تا حقمون نگیریم، از پا نمی نشینیم، نه تهدید، نه زندان، دیگر فایده ندارد، کارگر میمیرد، ذلت نمیپذیرد، می ایستیم، می میریم، حقمون رو میگیریم، این همه بیعدالتی،هرگز ندیده ملتی، کارگر زندانی آزاد باید گردد، دزدا بیرونن، کارگران زندانن، ما کارگریم، نون می خوایم، دوا و درمون می خوایم”، کارگر زندانی، حمایتت میکنیم، حساب ها پر نشه، اهواز قیامت میشه، مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر، توپ، تانک، فشفشه، حساب باید پر بشه، استاندار بی عرضه نمیخواهیم، نمیخواهیم، حقوق کارگر را نمیدن، میرن هتل میخرن، عرضه کار ندارید، پست را کنار بزارید، سفره ما خالیه، ظلم و ستم کافیه؛ اعتراض خود را به فقر، تبعیض و نابرابری، و کل این بساط توحش و بردگی و دزدسالار حاکم اعلام کرده و بطور واقعی اعتراض کل جامعه را در خیابانهای اصلی شهر فریاد زدند و کل شهر اهواز را به تحرک درآوردند.

زیر فشار این اعتراضات به کارگران وعده و وعید دادند. مدیرت آنرا موقتا به بانک ملی سپردند، اما مشکلات به جای خود باقی ماند و همچنان نا امنی شغلی، تعویق پرداخت چند ماهه دستمزدها، امنیتی کردن مبارزات کارگران و تهدید دائمی آنان به اخراج و دستگیری، از جمله معضلات اساسی این کارگران است. اکنون کارگران با اعلام اینکه این وضعیت قابل قبول نیست، دارند به میدان می ایند. زنده باد کارگران گروه ملی فولاد اهواز.

 

فشار بر سندیکاها و جنبش کارگری مستقل ایران را قویا محکوم می کنیم

خطاب به اجلاس سازمان جهانی کار و سندیکاهای بین المللی

فشار بر کارگران ایران برای جلوگیری از ایجاد سندیکا و تشکل مستقل کارگری همچنان ادامه دارد. کارگران به دلیل فعالیت‌های سندیکایی مورد آزار و اذیت‌های دولتی قرار می‌گیرند. دولت و وزارت کار با اخراج، بازداشت و زندانی کردن کارگران پیشرو مانع از فعالیت سندیکاهای موجود و ایجاد سندیکاهای جدید می‌شوند. اعتصابات و اعتراضات کارگری به رسمیت شناخته نمی‌شود و کارگران پیشرو در اعتصابات و اعتراضات با اتهامات واهی امنیتی بازداشت، محاکمه و زندانی می‌گردند. در همین راستا دو تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد محکوم به حبس‌های طولانی گردیده و پنج تن از اعضای این سندیکا چندین سال است که از کار اخراج شده‌اند. کارگران زندانی و اخراج شده سال‌های گذشته از سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه همچنان با محدودیت های فراوان برای ادامه فعالیت سندیکایی مواجه اند از جمله آن تبدیل قرارداد کار آنان از دائمی به قراردادی است که در نتیجه آن امنیت شغلی شان از بین رفته است. اعتراضات و اعتصابات یکسال اخیر کارگران عضو این سندیکا که عمدتا به دلیل عدم پرداخت چندین ماهه حقوق شان صورت گرفته، به شدت سرکوب شده و ٣٥ تن از کارگران با دستور قضایی احضار و با اتهامات واهی مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

 

وزارت کار برای فریب سازمان بین‌المللی کار با کمک نهاد خانه کارگر و حزب اسلامی کار اقدام به تشکیل اتحادیه‌های صوری و وابسته نموده بدون آنکه کارگران در آنها حضور داشته باشند. شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و کانون عالی نمایندگان کارگر تشکل‌های وابسته به دولت هستند و در جهت اهداف دولت در تضییع حقوق کارگران حرکت می‌کنند. حتی شوراهای اسلامی کار و نهاد خانه کارگر سال ٢٠٠٥ در حمله سازمان یافته دولتی به سندیکای کارگران شرکت واحد و ضرب و شتم کارگران عضو سندیکا نقش بسزایی داشته‌اند.

 

در حالیکه دولت ایران توانسته سه دوره متوالی به عنوان عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی کار انتخاب شود؛ باز هم اجلاس امسال ای ال او در ژنو٬ بدون حضور هیچ نماینده و سخنگویی از طرف طبقه کارگر ایران برگزار می‌شود. شکایت‌های سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که از سال ٢٠٠٥ در سازمان جهانی کار به ثبت رسیده و تاکنون موارد متعدد دیگری به آن افزوده شده است رسیدگی نشده و دولت ایران مجال یافته تا هر سال گزارشات غیر واقعی به آن سازمان ارائه و حق کارگران آسیب دیده را پایمال کند. حتی نمایندگان سازمان جهانی کار که اخیرا به تهران سفر کرده و می توانستند از طریق ایمیل رسمی این دو سندیکا با نمایندگان واقعی کارگران دیدار کنند این مهم را انجام ندادند و در عوض با افرادی که وزارت کار تحت عنوان نمایندگان کارگر سازمان داده بود دیدار کردند.

 

همچنان دولت ایران مقاوله نامه‌های ٨٧ و ٩٨ را امضا نکرده و حقوق کارگران در رابطه با ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، حق اعتراض و اعتصاب، مذاکرات برای توافق بر پیمان دسته جمعی و …. را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین همه سندیکاها و تشکلات بین المللی را فرا می‌خوانیم تا صدای اعتراض و خواست‌های طبقه کارگر ایران در اجلاس امسال باشند.

 

سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه ضمن محکوم کردن تعرض به فعالان سندیکایی و جنبش کارگری و همچنین سرکوب اعتصابات و اعتراض‌های کارگری از سوی دولت، بر حق تشکل‌یابی کارگران تاکید نموده و خواهان رفع محدودیت‌ از فعالیت سندیکایی و صنفی کارگران و عضویت آزادانه آنها در تشکلات کارگری دلخواه شان می‌باشد.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

٧ اردیبهشت ١٣٩٧

 

در مقابل توطئه کارفرما باید ایستاد

مطلع شدیم که کارفرما شرکت نیشکر هفت تپه می خواهد قرار داد کوتاه مدت – سه ماه – با آقایان اسماعیل بخشی و قربان علیپور منعقد کند.

دلیل کارفرما این بوده است که گویا همکارانمان بخشی و علیپور ” از رفتار خوب و شایسته در شرکت برخوردار نیستند؟! و در صورت اصلاح رفتار،مجددا قرار داد یکساله بسته خواهد شد.”

ما جمعی از کارگران در نیشکر هفت تپه این توهین وتحقیر آشکارکارفرما به آقایان بخشی و علیپوررا محکوم کرده و خواهان آن هستیم که قراردادهای علیپور وبخشی به مانند دیگر کارگران در شرکت نیشکر هفت تپه بسته شود.

کارفرما با این سیاست زشت و درعین حال پوسیده می خواهد زهره چشمی از کارگران هفت تپه بگیرد تا برای مطالبات خود دست به اعتراض واعتصاب نزنند. ” اصلاح رفتار” که توسط کارفرما عنوان شده است به این معنی است که ما کارگران باید خاموش باشم ودر مقابل. عدم دریافت حقوق نه تنها سکوت اختیار کنیم بلکه شاکر و مخلص عالی جنابان ” ژن های برتر ” باشیم !!

” رفتار خوب و اصلاح رفتار ” یعنی اینکه ما به سفره خالی خود راضی باشیم و از بی حقوقی و گرسنگی برخود بپیچیم اما صدای اعتراضی از ماکارگران شنیده نشود تا مبادا خاطرمبارک کارفرما مکدرگردد!! بعبارتی دیگر کارگرخوب ازنگاه کارفرما، کارگر خاموش – کارگر مرده – است .

کارفرمای هفت تپه ؛ فرهنگ و ادبیات ما کارگران با فرهنگ و ادبیات شما صاحبان سرمایه متفاوت است . آنچه در فرهنگ وادبیات شما رفتار خوب ارزیابی می شود با تعاریف ما از بیخ و بن در تضاد است ، واینگونه تضاد ها بیشمار هستند.. همچون تضاد آشتی ناپذیر کار و سرمایه .

کارگران ،همکاران عزیز

در مقابل دسیسه جدید کارفرما باید ایستاد، کارفرمای هفت تپه با برنامه از پیش تعیین شده می خواهد چهره های خوش نام و نماینده های کارگری را از محیط کار اخراج کند. بستن قرار داد سه ماه در نهایت یعنی اخراج . پس متحدانه از همکاران خود به دفاع برخیزیم و با اتحاد وهمبستگی توطئه کارفرما را به شکست بکشانیم.

پیروزی از آن طبقه کارگر متحد و متشکل است

جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه

٧ خرداد

 

سخنی با کارفرمایان شرکت نیشکر هفت تپه

پس از امضای قرارداد کاری سال جدید با نیروهای قراردادی شرکت هفت تپه که ابتدا با فرم قرارداد یکساله امضا شد، فرم قرارداد جدیدی با مدت سه ماهه برای اینجانب اسماعیل بخشی و آقای قربان علیپور (فعالین سندیکای کارگری هفت تپه) ارسال شد ابتدا گفته شد برای همه ی نیروهای قراردادی ارسال شده اما با پرس و جوی که انجام گرفت فهمیدیم که هیئت مدیره شرکت طی جلسه ای به این نتیجه رسیده است که بنده و آقای علیپور با وجود آنهمه پرونده سازی (٣ پرونده قضایی در سه شعبه ی دادگستری) و ١٥ روز اخراج از شرکت هنوز متنبه نشده اند، پس قراردادشان را سه ماهه می‌بندیم و در صورت اصلاح و درست شدن رفتارشان، مجدد قرارداد یکساله بسته خواهد شد.

این را می فهمم که کارفرما هستید و شرکت بزرگ و پر افتخار هفت تپه به هر شکل، فعلا با نام خصوصی سازی در تملک شماست و مختارید با نام خصوصی سازی هر جور که دلتان بخواهد با کارگر رفتار کنید بهر حال در این مملکت حق با کسی ست که زور و پول بیشتری دارد بله این را خوب می فهمم اما فرموده اید تا زمانی که *رفتارشان را اصلاح و درست کنند * این جمله ی جنابتان در ذهن بنده و کارگران شریف هفت تپه ابهامات و پرسش هایی ایجاد کرده است که بسیار علاقه مندیم پاسخ این پرسش ها را از زبان شما بشنویم تا ابهامات ما بر طرف شود :

 

یکم : واژه ی تا رفتارشان اصلاح شود را لطفا کمی توضیح دهید؟ یعنی چگونه رفتار کنیم؟ یعنی اگر از بی پولی بمیریم هم دم از بی پولی نزنیم؟ حقوقمان را ندادید لال شویم؟ یا مثل بعضی آقایان فعالیتمان فقط در جهت منافع کارفرما باشد و بس؟ خلاصه این تا رفتارشان اصلاح شود را کمی توضیح دهید که بدانیم شما چگونه فعالین کارگری مورد نظرتان است؟

 

دوم : چه کسی و چگونه، کارفرمایی که چند ماه حقوق ناچیز کارگران را به تعویق انداخته و با پرداخت نکردن بیمه ی کارگر، به روح و جانِ زندگی چند هزار آدم آسیب وارد کرده است را محاکمه و تنبیه می‌کند؟ کارفرمایی که با مدیریت فوق ضعیف و گماردن پستهای مهم مدیریتی شرکت به افراد بی سواد، که نیشکر هفت تپه را به ورطه ی نابودی کشانده است را چه کسی و چگونه محاکمه می کند؟ کارفرمایی که با بوجود آوردن قرارداد پیمانکاری ا… حقوق حقه ی چند صد کارگر بینوا و بی صدا را هر ماه پایمال می‌کرد، چه کسی و چگونه محاکمه می کند؟

 

سوم : در ختم کلام واژه های اعتصاب و اعتراض را برایمان تعریف و تشریح کنید که مثلا اگر کارفرما چند ماه حقوق کارگر و حق بیمه و غیره را پرداخت نکرد و هر روز وعده های تازه دهد و عمل نکند، آنگاه کارگران چگونه باید در این مملکت اعتراض کنند؟ شما چه می پسندید مثلا هزار نفر با گل و شیرینی به همراه لبخند ملیح بیاییم جلوی مدیریت برایتان دست بزنیم؟ یا اصلا کلمه ی اعتراض واژه ای بی معنی و نا مفهموم است و غلط کرد آنکس که به واژگان فارسی اضافه اش کرد؟

 

✍:اسماعیل بخشی

فعال سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

بین المللی

١ـ   سویس – تظاهرات کارگران صنعت برق در زوریخ

اتحادیه‌های کارگریِ صنعت برق زوریخ، روزنوزدهم مه را به عنوان روز اعتراض به سیاست‌های دولت انتخاب کردند و برای تظاهرات در خیابان های زوریخ فراخوان دادند.

در پاسخ به این فراخوان، پانصد نفر از کارگران صنعت برق که عضو اتحادیه‌های کارگری هستند، دست از کار کشیدند و از ساعت ١٤ تا ١٥:٣٠ در خیابان‌های زوریخِ سوییس تظاهرات کردند.

کارفرمایان قصد دارند قانون چهل ساعت کار در هفته را به چهل وچهار ساعت برگردانند، اما کارگران و اتحادیه‌های کارگری با این تغییر به زعم آنها ناعادلانه؛ مخالفند و نمی‌خواهند ساعات کار افزایش یابد.

در مورد سن بازنشستگی نیز کارگران برق خواهان تغییرسن بازنشستگی از ٦٥ سال به ٦٢ سال هستند.

بهتر شدن حقوق کار و تقویت قراردادهای دسته‌جمعی از دیگر خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بود. این تظاهرات درحالی‌که معترضان پلاکارهایی در دست داشتند، در جوی آرام و مسالمت‌آمیز برگزار شد.

 

٢ــ فرانسه – اعتصاب کارگران بخش خدمات عمومی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، کارگران بخش خدمات عمومی فرانسه در اعتراض به برنامه دولت برای کاستن ١٢٠ هزار شغل تا سال ٢٠٢٢ دست به اعتصاب زدند.

در فراخوانی مشترک، نه اتحادیه نیز در پی دستمزد بالاتر هستند و افزایش استفاده از قراردادهای کوتاه‌مدت در خدمات عمومی را محکوم کردند.

این سومین اعتصاب سراسری کارگران فرانسه در دوران صدارت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، است. ماکرون در کارزار انتخاباتی‌اش وعده کرد که هزینه‌های عمومی را کاهش دهد و قوانین کار را مورد بازبینی قرار دهد.

صدها پرواز از فرانسه و به مقصد این کشور در پی پیوستن کارمندان کنترل ترافیک هوایی به این اعتصاب لغو شده‌اند.

دولت مشغول مذاکره با اتحادیه‌هاست و اعلام کرده که بنا دارد اصلاحات خود در حوزه کار را در سال آینده قانونی کند.

 

٣ـــ عربستان سعودی – بازداشت ٧ فعال اجتمأعی بدلیل تلاش برای برابری حقوق زن و مرد

هفت فعال مدنی در عربستان ١٥ ماه مه دستگیر شده‌اند؛ پنج زن و دو مرد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید آنها برای برابری حقوق زن و مرد در این کشور تلاش می‌کرده‌اند. دو نفر از آنها ایمان النفجان و لجین الحذلول نام دارند که چهره‌های شناخته شده‌ای هستند. مقامات ریاض هیچ دلیلی برای بازداشت این افراد اعلام نکرده‌اند.

مدافعان حقوق بشر در عربستان می‌گویند که دستگاه قضایی این کشور، در سپتامبر ٢٠١٧ گروهی از کنشگران مدنی شناخته شده را احضار کرده و به آنها اخطار داده بود که با رسانه‌ها درباره تبعیض‌های جنسیتی صحبت نکنند. این افراد درست در همان روزی احضار شدند که مقامات سعودی از اصلاحات اجتماعی آتی خبر داده بودند. به احضارشدگان گفته بودند که حق اطلاع‌رسانی یا به راه انداختن کمپین حقوق زنان را ندارند.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می‌گوید با وجود اصلاحاتی که قرار شده در عربستان سعودی انجام گیرد، دستگیری فعالان مدنی و کنشگران حقوق زنان نشان‌گر مقاومت در برابر تغییرات واقعی است. دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید بازداشت شدگان باید هر چه سریع‌تر آزاد شوند یا این که اتهام‌شان رسما اعلام شود.

ایمان النفجان و لجین هذلول دو شهروندی هستند که از سال‌ها قبل برای رفع تبعیض علیه زنان سعودی مبارزه کرده‌اند. به ابتکار این دو در سپتامبر ٢٠١٦ طوماری با ١٤هزار امضا به ملک سلمان، پادشاه عربستان فرستاده شد تا قوانین قیمومت مردان بر زنان برداشته شود.

در قوانین عربستان، زنان برای بسیاری از امور شخصی خودشان از جمله گرفتن گذرنامه و سفر، به اجازه یا همراهی یک قیم مرد (همسر، پدر، برادر یا حتی پسر) نیاز دارند.

لجین هذلول یک بار در نوامبر ٢٠١٤ به خاطر رانندگی از ابوظبی تا مرز عربستان و تلاش برای ورود به خاک عربستان دستگیر شد و ٧٣ روز در  زندان به سر برد. او را دوباره در ژوئن ٢٠١٧ به خاطر رانندگی در فرودگاه دمام، هفت روز بازداشت کردند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌نویسد، مقامات ریاض کنشگران و دگراندیشان را به خاطر تلاش‌های مسالمت‌جویانه سرکوب می‌کنند. از سال ٢٠١١، دستگاه قضایی عربستان حدود ٣٠ فعال مدنی شناخته شده را دستگیر کرده‌ و بسیاری از آنها را با اتهاماتی چون “تشویش افکار عمومی”، “اقدام علیه امنیت”، “تحریک، تبانی و توطئه” یا فعالیت در سازمان‌های غیرقانونی به ١٠ تا ١٥ سال حبس محکوم کرده است. همه این احکام بر مبنای قانون جرایم اینترنتی در سال ٢٠٠٧ صادر شده‌اند.

 

٤ــ  آلمان – تشکیل زنجیره انسانی در مخالفت با صادرات تسلیحات

 

در آلمان طرفداران صلح دوشنبه ٢١ مه از مقابل دفتر “هکلر و کخ”، ابرشرکت آلمانی اسلحه‌سازی در شهر “اوبرندورف آم نکار” ایالت بادن – وورتمبرگ در جنوب غربی این کشور تشکیل یک زنجیره انسانی به طول یک هزار و ١٠٠ کیلومتر تا برلین را آغاز کردند.

به‌گفته سازمان‌دهندگان این حرکت روز دوشنبه ٣٠ تا ٤٠ نفر این زنجیره را به دفاع از صلح در “اوبرندورف آم نکار” تشکیل دادند. برای رساندن این زنجیره به برلین تاکنون یک هزار نفر داوطلب اعلام آمادگی کرده‌اند. این زنجیره باید تا دوم ژوئن / ١٢ خرداد به برلین برسد.

“هکلر و کخ” یکی از سه شرکت بزرگ اسلحه‌سازی جهان و هم‌چنین یکی از مهم‌ترین شرکای معاملاتی ارتش آلمان است. بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) در پنج سال گذشته صادرات سلاح نسبت به قبل از آن به میزان ١٠ درصد افزایش داشته است.

پنج کشوری که بیشترین صادرات سلاح را دارند آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین هستند.

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …