گرانی ٢٠ درصدی نان در راه است!

محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم) گفته است: “با توجه به افزایش قیمت سایر مولفه‌ها از جمله، روغن، شکر و دستمزد پس از ماه  رمضان قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت.وی  درباره پیش بینی افزایش قیمت نان گفته است: با توجه به افزایش قیمت روغن و بهبود دهنده‌ها، قیمت نان پس از ماه  رمضان ٢٠ درصد افزایش می‌یابد”.

این سخنان زمینه چینی برای افزایش قیمتهای انواع نان می باشد. البته با این توجیه که نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه حجیم) افزایش خواهدیافت. این بهانه ای است برای افزایش قیمت سایر انواع نان، که بنابر تصمیم دولت در جریان بررسی بودجه امسال به سال ٩٧ موکول شده بود، می باشد.در همین زمینه معاون وزیر کشاورزی این هفته گفته است:”باتوجه به اینکه نانوایان نسبت به عدم تغییر قیمت نان طی چهار سال گذشته اعتراض دارند،  برای اعمال تغییر در قیمت نان پس از ماه رمضان تصمیم گرفته خواهد شد.”

لازم به توضیخ است که در ادامه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، قرار بود از اول امسال قیمت نان با این توجیهات افزایش یابد. در اقدام دیگر سوبسید برای انواع آرد قطع بشود. آزاد سازی قیمت آرد، معنایش گرانتر شدن نان می باشد. طرح افزایش قیمت نان از بندهای مهم طرح هدفمندی یارانه  ها می باشد که دولت روحانی تا به امروزبه دلیل ترس و وحشت حکومت از اوجگیری اعتراضات مردمی به افزایش قیمت نان؛ فعلا مسکوت گذاشته شده بود. اما در هفته اخیر برخی مقامات دولت ضمنی اعلام کرده اند که قیمت نان افزایش خواهد یافت.

آنچه مسلم است دولت روحانی در نظر دارد قیمت نان را گرانتر بکند. افزایش قیمت نان بازی با آتش خشم  و اعتراض مردم است. ترس و وحشت حکومت از گسترش اعتراضات با گران شدن نان؛ بخش هایی از حکومت را وادار کرده که به دولت “هشدار” بدهند که فعلا دست نگه دارد. اما در اساس این بخش ها هم موافق گرانتر شدن نان می باشند.  فضا و جو جامعه بشدت معترض و بخشا در خیابان است. هر روز در گوشه ای اعتراضی شکل میگیرد. گران شدن نان بنزین بر روی آتش اعتراضات مردم بر علیه کل حکومت خواهد بود. این را حکومت هم می داند. از طرف دیگر حکومت بشدت تضعیف شده، در هم ریخته و بی افق و درگیر دعواهای داخلی اش می باشد. اینکه در یک چنین وضعیت شکننده ای که حکومت در آن بسر می برد،بخواهد جرات بالا بردن قیمت نان را بخود بدهد، با خشم اعتراضات گسترده تر مردم روبرو خواهد شد. افزایش قیمت نان بازی با آتش است. کارگران و مردم باید پاسخ دندان شکنی به دولت و سیاستهایش بدهند.

 

محمد شکوهی

٢٧ مه ٢٠١٨

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …