اروپا اردوگاه موریا را بازسازی می‌کند

کمیسیون اروپا تاکید کرده که اردوگاه پناهجویان موریا که دو روز پیش در آتش سوخت، در محل فعلی خود بازسازی خواهد شد.این اردوگاه که در جزیره لسبوس یونان واقع است، محل اسکان بیش از ۱۳ هزار پناهجو بود.

مارگاریتس شیناس، نایب رئیس کمیسیون اروپا گفته اردوگاه موریا که بزرگترین اردوگاه پناهجویان در اروپا به شمار می‌رود، به محلی مدرن تبدیل خواهد شد.این در حالی است که مقامات محلی در جزیره لسبوس با این طرح مخالفت کرده و ساکنان این جزیره تلاش‌های سازمان‌های امدادرسانی برای رساندن غذا به هزاران پناهجو را مختل کرده‌اند.اردوگاه موریا در نتیجه این آتش‌سوزی، تقریبا به طور کامل از بین رفت.

ده کشور عضو اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که حدود ۴۰۰ کودک بی سرپرست را که در این اردوگاه اقامت داشتند به کشورهایشان انتقال دهند. قرار است بیشتر این کودکان به کشورهای آلمان و فرانسه منتقل شوند.

گفته می‌شود ۷۰ درصد ساکنان این اردوگاه شهروندان افغان و شماری هم پناهجوی ایرانی هستند.مقام‌های یونان روز گذشته اعلام کردند که اکثر ۱۳ هزار پناهجویی که در این کمپ مستقر بودند، موقتا در چادر یا کشتی‌های نزدیک یک بندر‌ اسکان داده می‌شوند.

چه اتفاقی افتاد؟

ساکنان موریا به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند این آتش‌سوزی در پی درگیری پناهجویان با نیروهای یونانی بر سر قرنطینه اردوگاه رخ داد.هفته گذشته پس از آنکه آزمایش کرونای یکی از پناهجویان مثبت اعلام شد، این کمپ قرنطینه شد. تا کنون ۳۶ مورد کرونا در این کمپ تایید شده است.

بعد از این حادثه، نخست‌وزیر یونان، افرادی را که “آشوبگر” خواند، عامل آتش‌سوزی معرفی کرد و گفت این افراد به گرفتن آزمایش کرونا معترض بودند.

شماری از پناهجویان به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند اساسا در این اردوگاه پزشکی وجود ندارد و گردانندگان کمپ به بهانه کرونا کل چادر یک خانواده را جمع می‌کردند.

هماهنگ کننده پروژه پزشکان بدون مرز گفته سخت بتوان گفت چه چیز باعث این آتش‌سوزی شده است. او گفته “این یک بمب ساعتی بود و سرانجام منفجر شد”.او گفته مردم سال‌هاست در این اردوگاه در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند.

در ماه آوریل، دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده بود که مقامات یونانی درخصوص “ازدحام شدید” در این اردوگاه اقدامات کافی انجام نداده‌اند و آمادگی کافی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وجود ندارد.حالا مسئولان شهری لسبوس می‌گویند وضعیت بسیار دشواری ایجاد شده چون برخی از پناهجویان کرونا دارند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تجمع کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری

روز (13 خرداد) شماری از کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری مقابل ساختمان مرکزی شرکت …