اسماعیل بخشی آزاد شد، در زندانها را باز میکنیم

روز هشتم آبانماه اسماعیل بخشی رهبر محبوب کارگران نیشکر هفت تپه در میان استقبال خانواده و دوستان که در مقابل اوین جمع بودند آزاد شد. قبل از آن نیز سپیده قلیان، ساناز الله یاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی فرد از بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از دستگیر شدگان روز جهانی کارگر در چهارم آبان آزاد شدند. آزادی بخشی و آزادی 6 فعال سیاسی دیگر در این روزها هر چند موقت و با قید وثیقه های سنگین، اما زیر فشار فضای اعتراضی جامعه و زیر فشار اعتراضات کارگران نیشکر هفت تبه که دور جدید اعتراضاتشان یک ماه است که جریان دارد و خواست اولشان آزادی اسماعیل بخشی و حامیان هفت تپه اعلام شده بود، انجام گرفت. آزادی این عزیزان همچنین زیر فشار اعتراض کارگران هپکو که بعد از بیدادگاه بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه سربلند کرد و دامنه اش با سر دادن سرود آزادگی به خیابان کشیده شد و در کنار آن اعتراضات کارگران آذرآب و اعتراضات گسترده و هر روزه کارگری اتفاق افتاد. این آزادی ها در عین حال  نتیجه کارزاری قدرتمند در دفاع از بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و دیگر بازداشت شدگان بود که ابعاد جهانی داشت. آزادی تمامی این عزیزان را به آنها، به خانواده هایشان، به کارگران نیشکر هفت تپه و به همگان تبریک میگویم.

 آزادی اسماعیل بخشی و 6 فعال سیاسی دیگر از همین پرونده و از بازداشت شدگان اول مه  چهره دیگری به فضای اعتراضی جامعه داده است و در این اتفاق شورانگیز کارگران و مردم معترض بیش از بیش نتیجه ثمربخش قدرت مبارزاتشان را می بینند.

همانطور که اشاره کردم جمهوری اسلامی زیر فشار و در اوج استیصال ناگزیر به این کار شد. حزب سازندگی شان جلوتر هشدار داده بود که دیگر برخورد امنیتی جواب نمیدهد. رئیسی جلاد نیز بعد از بیدادگاههای تشکیل شده برای بازداشت شدگان اول مه و احکام سنگین صادره برای آنان و دیگر فعالین اجتماعی وقتی با موج اعتراض مردمی در جامعه روبرو شد، به غلط کردن افتاد و گفت احکام ناعادلانه بوده است و ناگزیر دستور بررسی مجدد آنها را داد. بدین ترتیب در متن چنین شرایطی بود که اسماعیل بخشی و شماری از بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و اول مه آزاد شدند. البته برای حکومت اسلامی بسیار سنگین بود که اسماعیل بخشی در همان شب آزادی  سپیده قلیان که خود به یک سمبل و قهرمان اعتراض علیه شکنجه و زندان تبدیل شده است و امیر امیر قلی، امیرحسین محمدی فرد و ساناز الله یاری که جانانه در کنار کارگران هفت تپه تپه ایستادند و از آزادیخواهی سخن گفتند و عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از بازداشت شدگان اول مه را که در همین مدت در زندان لحظه ای صدای اعتراضشان خاموش نشد، آزاد شود. از همین رو در آزادی او چند روزی وقفه افتاد. برای آزادی او در میان دستگاه حاکم نزاع و کشاکش بود. بطوریکه خبر آمد که مقامات خوزستان با همدستی کامل شریعتی و مقامات قضائی در شوش و دزفول در آزادی اسماعیل بخشی وقفه ایجاد کرده اند. اما علیرغم همه اینها او در هشتم آبانماه آزاد شد.

پرونده بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه، پرونده بازداشت شدگان اول مه، پرونده به محاکمه کشیدن فریاد آزادی و برابری و اعتراض علیه توحش سرمایه داری است. پرونده آنان، پرونده محاکمه مبارزات جانانه کارگران نیشکر هفت تپه و در کنار آن گروه ملی فولاد اهواز است که دامنه اش به سطح جامعه و به اعتراضات معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و کل جامعه کشیده شد.

در این پرونده ها اسماعیل بخشی بعنوان رهبری که در صف جلوی اعتراضات هفت تپه بود، جایگاهی ویژه داشت. او در بیدادگاه رژیم اعلام کرد که خط قرمز وی کارگران نیشکر هفت تپه هستند ودر کنار این کارگران خواهد ایستاد. و امروز او سمبل جنبشی است که با مبارزات جانانه کارگران هفت تپه با خواستهای آزادیخواهانه و برابری طلبانه تداعی میشود. با مبارزات این کارگران در سال گذشته شهر شوش و در کنارش اهواز به حرکت در آمدند و پژواکش را در سطح وسیع در جامعه شاهد بودیم و صدایش جهانی شد. اسماعیل بخشی همچنین با شعار نان، کار، آزادی و آلترناتیو اداره شورایی و اعتراض علیه شکنجه و زندان که به کیفرخواست جامعه تبدیل شده، تداعی میشود.

در کنار پرونده نیشکر هفت تپه، پرونده جنجالی دیگر، مربوط به کسانی است که  به جرم گرامیداشت روز جهانی کارگر، این روز اعتراض به توحش و بربریت سرمایه داری، محاکمه و زندانی شده اند. روزی که امسال فراخوانش از سوی دهها گروه و تشکل کارگری و معلمان و دانشجویان داده شده بود.

این دو پرونده جنجالی در عین حال پرونده به محاکمه کشیدن کارگران و فعالین اجتماعی به جرم دفاع از حق تشکل، تجمع، تحزب، و برگزاری روز جهانی کارگری است. بازنده  این دو  پرونده بطور واقع جمهوری اسلامی است. در جریان این مبارزات حق تشکل، حق تحزب، حق تجمع و آزادی های سیاسی پایه در سطح جامعه به عنوان حقوق برحق کارگران و مردم به جلو آمد و به بنر تجمعات اعتراضی آنان تبدیل شد. از جمله معلمان و بازنشستگان در تجمعات اعتراضی شان با تاکید بر همین خواستها بر آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی تاکید کردند و شعار  نه زندان، نه تهدید، دیگر اثر ندارد را سر دادند.

این چنین است که آزادی اسماعیل بخشی و 6 فعال سیاسی دیگر از این دو پرونده هر چند موقت و با قید وثیقه های سنگین صورت گرفت. این نتیجه تحمیل یک عقب نشینی به حکومتیان و موفقیتی برای صف آزادیخواهان و برابری طلبان است. این آزادی ها به موجی از جشن و شادی دامن زد و از جمله در مقابل اوین به هنگام استقبال از آنان و همچنین در مدیای اجتماعی تجلی یافت. جوانان جشن تویتری به راه انداختند. جالب اینکه در همان شب آزادی امیرحسین محمدی فرد یکی از حامیان نیشکر هفت تپه با خالی کردن جای اسماعیل بخشی که هنوز آزاد نشده بود و عسل محمدی یکی دیگر از بازداشت شدگان مربوط به این پرونده و ندا ناجی از دستگیر شدگان اول مه به حمایت گسترده سوسیالیستها از آزاد شدگان اشاره کرده و گفت: ” مطمئنا همانطور که امروز از ما جمعیت گسترده سوسیالیست ها حمایت کردند، از آن‌ها نیز چنین استقبال گسترده ای خواهند کرد. مادامیکه اتحاد طبقاتی کارگران و همبستگی میان سوسیالیستها برقرار است این انتظار بسیار کوتاه خواهد بود.”.

این آزادی ها نشانه ای از استیصال حکومت و یک  پیشروی بزرگ در مبارزه برای باز کردن در زندانها و آزادی بدون قیدو شرط تمامی زندانیان سیاسی است. در این مبارزه فشار جامعه به حدی بوده است که به دستور رئیسی جلاد قرار است احکام صادر شده برای آنان و دیگر فعالین سیاسی مورد تجدید نظر قرار گیرد و بدون شک رفتن دوباره به سراغ این دو پرونده جنجالی برایشان بیشتر گران تمام خواهد شد. باید قدرت خود را ببینیم و با اتکاء به این پیشروی میتوان در زندانها را گشود.

این پیشرویها را باید به سکوی پرشی برای برداشتن گامهایی بزرگ به جلو تبدیل کرد. متحد و یکپارچه اعلام کنیم که دادگاه فرجامی در کار نخواهد بود. اسماعیل بخشی و دیگر بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه و اول مه باید بدون قیدو شرط آزاد شوند و  وثیقه های اخاذی شده از آنای باید به آنها بازگردانده شود.

 از میان بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه عسل محمدی از حامیان هفت تپه و ندا ناجی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر همچنان در زندانند، برای دیگر بازداشت شدگان اول مه احکام وحشیانه زندان و شلاق صادر شده است، پروین محمدی نایب رئییس اتحادیه آزاد کارگران ایران را برای اجرایی کردن حکم یکسال زندانش احضار کرده اند، برای تعدادی از کارگران نیشکر هفت تپه در طول همین یک ماهه پرونده سازی شده و قرار است علی نجاتی از اعضای سندیکای نیشکر هفت تپه محاکمه گردد. عسل محمدی و ندا ناجی باید فورا آزاد شوند و به کل این سرکوبگری های باید خاتمه داده شود.

 بر ممنوعیت وثیقه این شکل آشکار اخاذی و گروگانگیری که ادامه سرکوبگریهای حکومت است  تاکید کنیم.  یک کارزار مهم اعتراضی در برابر سرکوبگری های حکومت، کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات است که از درون زندان از سوی جعفر عظیم زاده رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی از رهبران مبارزات معلمان سه سال پیش اعلام شد و طی این سه سال به یک عرصه مهم مبارزه مردم علیه سرکوبگری های حکومت تبدیل شده است.

رساتر از هر وقت اعتراض خود را به امنیتی کردن مبارزات و پرونده سازی ها اعلام کنیم و بر لغو احکام امنیتی زندان برای فعالین کارگری، معلمان و تمامی فعالین سیاسی و نیز بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای آنها تاکید کنیم.

عسل محمدی، ندا ناجی، جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، آتنا دائمی، سهیل عربی، آرش صادقی و دیگر کارگران و معلمان  در بند و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

نکته مهم دیگر اینکه آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی به ارج گذاشتن بر وسیعترین آزادیها در سطح جامعه گره خورده است. امروز رساتر از هر وقت باید بر حق تشکل، حق تحزب و آزادیهای وسیع سیاسی در سطح جامعه پای فشرد.

و بالاخره این پیشروی ها ، پیشروی ما مردم در جنبش برای سرنگونی حکومت اسلامی و جارو کردن  کل بساط سرکوب و جنایت سرمایه داری وحشی حاکم  است. با اتحاد و همبستگی طبقاتی و گسترش اعتراضات در سطح سراسری است که میتوان این پیشروی ها را تثبیت کرد و به جلو گام برداشت. زنده باد انقلاب مردم برای جامعه ای شاد و انسانی!*

https://www.facebook.com/shahla.daneshfar.9/videos/10217396714484621/?t=1

شهلا دانشفر

انترناسیونال 840

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …