اطلاعیه انقلاب زنانه: پرستار بیدار است، از تبعیض بیزار است

گرامی باد روز جهانی پرستار

روز جهانی پرستار هرساله در ۱۲ ماه مه به منظور قدردانی از پرستاران، در اقصی نقاط جهان گرامی داشته می‌شود. ۱۲ مه، زادروز فلورانس نایتینگل پرستار اهل انگلیس و بنیانگذار حرفه پرستاری مدرن به عنوان روز پرستار شناخته می شود.

اما روز جهانی پرستار در ایران، هم یک روز برای گرامیداشت این نیروهای کارِ مزدی است، هم روزی برای بالا بردن صدای اعتراض پرستاران علیه تبعیض و نابرابری، علیه دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر، علیه کار سنگین و طاقت فرسا، و علیه قراردهای پیمانی، شرکتی و موقت که از ابتدای امر طرح های در جهت بهره کشی و استثمار هر چه بیشتر پرستاران و کادر درمان بوده اند.
پرستاران در کنار معلمان، بازنشستگان، کارگران و سایر فروشندگان نیروی کار، همواره خواستار احقاق حقوق انسانی خود بوده و هستند، و بخصوص در سالهای اخیر با برگزاری تجمعات و اعتصابات علیه ستم طبقاتی تحمیل شده به اشکال مختلف اعتراض کرده اند. این اعتراض در بین دانشجویان رشته پرستاری نیز، یکی از اعتراضات شاخص سالهای اخیر بوده است.

از آنجایی که حدود ۷۸ درصد پرستاران را زنان تشکیل می‌دهند وجود تبعیض جنسیتی نیز دلیل مضاعفی برای عمیق تر شدن نابرابری و فشار مضاعف در این شغل محسوب میشود.

شیفت‌های متعدد و خستگی ناشی از کار زیاد به دلیل کمبود شدید پرستار تا جایی پیش رفته که بر اساس گزارشی که سه سال پیش افشا شد ۱۶ پرستار در مدت هجده ماه جان خود را به همین دلیل از دست دادند. ضرب و شتم ۲۸ پرستار در همان سال دلیل دیگری است که این شغل بعنوان یک شغل پرخطر و طاقت فرسا محسوب شود، شغلی که برای پرستاران همواره با خطرات و آسیبهای روانی و جسمی همراه بوده است.

با بحران و گسترش بیماری کووید۱۹، آمار مرگ و میر پرستاران و پرسنل خدمات درمانی که در صف مقدم با ویروس کرونا دست پنجه نرم میکنند، با روند تکان دهنده ای شدت یافته است. افزایش آمار مرگ و میر بدلیل نبود امکانات و تجهیزات مناسب، افزایش شدید استرس و حتی سکته مغزی بر اثر فشار زیاد کاری از مواردی است که از آغاز پاندومی کرونا گزارش شده است. این بحران هم به معضلات قبلی اضافه شده است.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که وزارت بهداشت کمترین توجهی به این گروه از جامعه نداشته و حتی با اضافه کاری تا مرز ۸۰ ساعت، و در شرایط کرونایی حتی با ساعت کاری بیشتر از ۸۰ ساعت هم، جان پرستاران را برای تامین منافع سرمایه داران و پیمانکاران به خطر انداخته است.

بعلاوه اینها، امنیتی کردن کار پرستاری و پرسنل کادر درمان هم، یک فشار دیگر از طرف جمهوری اسلامی روی این بخش از فروشندگان نیروی کار است که با شیوع بیماری کرونا و افشاگری پرستاران افزایش یافت. فشارها تا جایی رسید که حتی به اعتراف گیری مقابل دوربینهای امنیتی صدا و سیما منتهی شد.

انقلاب زنانه، ۱۲ مه برابر با ۲۳ اردیبهشت، روز جهانی پرستار ضمن اینکه فراخوان به قدردانی از پرستاران و پرسنل خدمات درمانی میدهد، از همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب میخواهد که به هر شکل ممکن، صدای اعتراض پرستاران باشند:

✊نه به حقوق و دستمزدهای زیر خط فقر
✊نه به اخراج و تعدیل سازی، نه به قراردادهای پیمانی، شرکتی و موقت
✊نه به فشار کار زیاد و عدم امنیت جانی
✊نه به تبعیض جنسیتی
✊نه به امنیتی کردن کار پرستاران و پرسنل خدمات درمانی

انقلاب زنانه همچنین به همه پرستاران و پرسنل خدمات درمانی، فراخوان روی آوری به تشکل یابی و اعتراض جمعی و سراسری به شرایط موجود میدهد. امروز بیشتر از هر زمانی، متشکل و متحزب شدن این بخش از جامعه و اعتراض علیه این حکومت ناکارآمد و دزدسالاراسلامی، ضروری است.

انقلاب زنانه
۲۰ اردیبهشت ۹۹، ۹مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …