فاجعه سیل و آبگرفتگی در خوزستان

اطلاعیه شماره ٢:

حدود یک هفته از بحران آب گرفتگی و بالا آمدن فاضلاب ها ناشی از بارش های اخیر در شهرهای خوزستان می گذرد. این یک اتفاق و رویداد تازه نیست و هر سال با کمترین بارندگی شهرهای خوزستان به زیر آب رفته و اکنون خیلی از راه‌های ارتباطی بین مناطق شهری و همینطور راه های روستایی کاملا مسدود شده است. خیابان ها در شهرهای اهواز، کارون، ماهشهر، سربندر و شهر چمران به دریاچه هایی از فاضلاب تبدیل شده و وارد منازل مردم گشته است. با گذشت شش روز از این موضوع ، مردم در این مناطق سردرگم و حیران مشغول خالی کردن فاضلاب از خانه های خود هستند. اما حجم ورود آب های آلوده به منازل آنقدر زیاد است که بدون امکانات و تجهیزات لازم، تخلیه آنها از منازل کاری بسیار دشوار است.

علاوه بر نیازهای فوری مردم به اقلام ضروری آنچه که موجب نگرانی جدی است شرایط غیر بهداشتی موجود و احتمال شیوع بیماری های مختلف عفونی، پوستی و گوارشی ناشی از آلودگی های فاضلاب است. در کنار فاجعه سیل و آبگرفتگی، وجود بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از سرایت آن به این نگرانی ها دامن زده است. در ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی مردم این مناطق از ورود زالو و انواع انگل از طریق فاضلاب به منازل خود خبر میدهند.

امروز شنبه پانزدهم آذرماه مردم خشمگین سربندر در اعتراض به وضعیت غیر قابل تحملی که با آن مواجه هستند به شهرداری این شهر هجوم برده و در تجمعی اعتراضی بر اقدام فوری مقامات مسئول پافشاری کردند. در ماهشهر که بیش از پنج هزار واحد مسکونی خسارات جدی دیده اند نیز مردم با تجمع مقابل شهرداری خواهان محاکمه مسئولان شهر و همه مقصران این بحران شده اند.

در چنین شرایط اسفباری نیروهای سپاه به بهانه کمک به مردم وارد مناطق بحران زده شده اند و وقیحانه تبلیغاتی مبنی بر اینکه سپاه منجی و حامی مردم است به راه انداخته اند. اما واقعیت این است و مردم این را میدانند که سپاه دشمن مردم است و برای کنترل این مناطق و از بیم خیزش اعتراضی مردم خشمگین و به ستوه آمده وارد این مناطق شده و خود را مهیا می سازد تا در صورت بروز اعتراضات دست به سرکوب آن بزند.

همانگونه که در اطلاعیه قبل ذکر شده ضرورت دارد به سرعت شوراهای مردمی برای کمک به آسیب دیدگان تشکیل شود و با این اقدام مانع از دخالت نیروهای سرکوبگر سپاه به بهانه کمک رسانی به مردم و ممانعت هایشان شد.

تخلیه آب های آلوده از سطح خیابان ها و خانه های مردم و پس از آن گندزدایی و ضدعفونی کردن این مناطق نیاز فوری و عاجل مردم است. همچنین مردم به لباس، وسایل گرمایشی، پتو، شیرخشک برای کودکان و دیگر ملزومات ضروری زندگی نیاز دارند که باید فورا توسط مقامات مسئول تامین شود.
بعلاوه در خلال این بحران مردم خسارت های جدی ای متحمل شده اند و باید خسارات وارده به مردم تمام و کمال جبران گردد. تا همین جای کار حکومت غارتگر از پذیرش مسئولیت و قصور خود شانه خالی کرده و مردم را بی پناه و مستاصل به حال خود رها نموده است. بنابراین واضح است در ادامه این وضعیت هم هیچگونه مسئولیتی در قبال تامین بهداشت و حفظ سلامت مردم و پرداخت خسارت را تقبل نخواهد کرد. تنها راه ممکن برای دستیابی به حقوق حقه شهروندان آسیب دیده اعتراضات متحدانه خود مردم و حمایت های وسیع مردم است. در اینجا نیز فعالین عرصه های مختلف مبارزاتی نقش مهمی در بسیج حمایت های اجتماعی برای کمک رسانی به سیل زدگان خوزستان و تحمیل خواستها به حکومت را دارند. صدای سیل زدگان خوزستان باشیم.

کمیته سازمانده- واحد خوزستان
١٥ آذر۱۳۹۹، ٥ دسامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

امام جمعه تهران:”به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد، اما در برابر ناهنجاری ایستاده‌ایم”!

وب سایت حکومتی انتخاب به نقل از احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران:به زور کسی …