اطلاعیه کمیته بین المللی علیه اعدام درباره برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد

حمید نوری، یکی از عوامل کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، در سفری به سوئد در ۹ نوامبر ۲۰۱۹ در فرودگاه استکهلم با حکم دادستان سوئد و به اتهام مشارکت در کشتار دسته‌جمعی  دستگیر شد. دادگاه وی در روز دهم اوت امسال با اتهامات سنگینی نظیر “جنایت علیه بشریت” آغاز بکار میکند. دادگاهی که بسیاری از خانواده هایی که عزیزانشان را در آن کشتارهای دسته جمعی از دست داده اند در انتظار برگزاری آن لحظه شماری میکنند تا عدالت اجرا شود.

در تابستان سال ۱۳۶۷ بیش از ۵ هزار زندانی سیاسی را که غالب آنها زنان و مردان بسیار جوان مخالف جمهوری اسلامی بودند و دوره محکومیت در زندان را سپری می کردند، مخفیانه اعدام کردند و در گورهای جمعی بی نام و نشان دفن کردند. این اعدام ها به دستور صریح بالاترین مقام حکومت یعنی خمینی صورت گرفت و “هیات مرگ” منصوب او معمولا فقط یکی دو سوال از زندانی می پرسید و سپس حکم را صادر میکرد.

محاکمه  کردن حمید نوری که در این جنایات هولناک نقش مهمی داشته است یک واقعه مهم و تاریخی است. تشکیل این دادگاه مبین این واقعیت است که مسببین قتل و کشتار دسته جمعی، شکنجه  و نسل کشی و ناپدیدسازی قهری نمی توانند از چنگ مردم عدالتخواه بگریزند و بالاخره روزی بر صندلی محاکمه خواهند نشست تا جوابگوی اعمال شنیع شان باشند. ما امیدواریم که این دادگاه بتواند ضمن رسیدگی به جنایات حمید نوری از سایر اعمال جنایتکارانه رژیم اسلامی علیه مردم هم پرده بردارد. ما امیدواریم که این دادگاه بدون هیچ تخفیفی رای به محکومیت حمید نوری بدهد و از این طریق زمینه بهتری برای محاکمه و مجازات سران جمهوری اسلامی به جرم ارتکاب جنایت علیه بشریت فراهم شود.

در خواست ما از مدیای سوئدی این است که جلسات این محاکمه را پوشش دهند و از جزئیات شهادت شهود یعنی قربانیان حکومت اسلامی در ایران گزارش و خبر تهیه کنند تا دنیا بداند که جمهوری اسلامی علیه مردم ایران چه ظلم ها و جنایاتی روا داشته است. آنچه در تابستان سال ۱۳۶۷ و سالهای اول دهه ۱۳۶۰ در ایران رخ داد جزو جنایات بزرگ در قرن بیستم به شمار میرود. اعدام روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر از فعالین سوسیالیست و آزادیخواه و مخالفان سیاسی حکومت مصداق بارز نسل کشی، پاکسازی عقیدتی و حذف مخالفین سیاسی در ابعادی گسترده است. جنایاتی که با قتل عام مردم بیگناه توسط نازی ها در آلمان، با کُشت و کشتار دراندونزى، با نسل‌کُشى در رواندا و سرکوب خونین در شيلى قابل مقایسه است.

حمید نوری تنها یکی از افرادی است که مستقیما در این جنایات دست داشته است. در آفرینش این جنایات هولناک همه رهبران و سران سابق و فعلی این رژیم از خمینی تا خامنه ای نقش داشته اند. ابراهیم رئیسی نیز که اکنون بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده است عضوی از “هیأت مرگ”  بود که از جانب خمینی ماموریت کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ را بر عهده گرفت. او در واقع رئیس حمید نوری بود.

کشتارهای  دهه ۶۰ باید به عنوان یک فاجعه اجتماعی و یک جنایت دهشتناک علیه بشریت در سطح جهانی، در افکار عمومی جهانیان و در نزد دولتها و نهادهای بین المللی نیز شناخته و محکوم شود. دول جهان نباید رئیسی و حکومت آدمکش جمهوری اسلامی را برسمیت بشناسند. همه آمرین و عاملین مستقیم و غیرمستقیم این جنایت  و از جمله ابراهیم رئیسی باید بازداشت و محاکمه شوند. ما می خواهیم با بسیج افکار عمومی جهان علیه جمهوری اسلامی کاری کنیم که هیچ دولتی نتواند با آفرینندگان هولوکاست اسلامی مماشات کند، جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی هر چه بیشتر تحت فشار قرار گیرد و این رژیم جنایتکار بعنوان قاتل مردم ایران طرد و منزوی شود. ما خواهان تحریم سیاسی و بایکوت جهانی رژیم اسلامی هستیم. ما همراه  با خانواده های دادخواه با صدای بلند اعلام می داریم که هرگز جنایات جمهوری اسلامی را نه فراموش خواهیم کرد و نه خواهیم بخشید.

ما عموم مردم آزادیخواه و مخالف رژیم را فرا میخوانیم که در این جبهه از مبارزه با حکومت اسلامی فعالانه مشارکت ورزند.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۴ تیر ۱۴۰۰- ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …