اعتراضات فرانسه؛ درگیری شدید پلیس و معترضان در شهر مارسی

فرانسه در پنجمین شب پس از کشته شدن یک نوجوان به ضرب گلوله پلیس همچنان دستخوش ناآرامی است و گزارش‌ها از درگیری شدید پلیس با معترضان در شهر مارسی در جنوب این کشور بوده است.

در همین حال به نظر می‌رسد افزایش نیروی پلیس در شهر پاریس، اعتراضات را تا حدودی در پایتخت فرانسه کاهش داده است.

در مارسی معترضان با پلیس درگیر شدند و تصاویر متعددی از درگیری خیابانی میان آنها و ماموران مخابره شده و ویدئوها نشان می‌دهد که پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کرده و به گفته مقامات حداقل ۵۶ نفر دستگیر شده‌اند.

همزمان در مرکز پاریس حضور سنگین ماموران پلیس به نظر می‌رسد توانسته معترضان را تا حدودی از حضور خیابانی منصرف کند.بسیاری از شهرهای فرانسه از روز سه شنبه و پس از وقوع قتل یک نوجوان در حومه پاریس، دچار هرج و مرج شده‌اند.

روز شنبه هزاران نفر در مراسم تشییع و تدفین نوجوان ۱۷ ساله‌ای شرکت کردند که به ضرب گلوله پلیس پس از رد کردن چراغ قرمز و متوقف شدن کشته شد.پیکر نائل ام روز شنبه با حضور جمعیتی بزرگ در نانتر تشییع شد.

همزمان با ادامه اعتراضات، امانوئل مکرون، رئیس جمهور، ناچار شد سفر رسمی خود به آلمان را لغو کند.

جرالد دارونین، وزیر کشور در توییتی از مجریان قانون به دلیل «اقدام قاطعانه» آنها که منجر به «شبی آرام‌تر» شده بود، تمجید کرد.

به گزارش لوموند در تشییع پیکر نائل هزاران نفر شعار می‌دادند: «عدالت برای نائل!»تابوت این نوجوان از مسجدی برای تشییع برده شد.لوموند گفته که گروهی از جوانان دور خودروی حامل تابوت نائل حلقه زده و از آن محافظت می‌کردند.

اکثریت معترضان هم در ۵ روز گذشته جوان و نوجوان بوده‌اند به طوری که پلیس گفته میانگین سنی بازداشت شدگان ۱۷ سال است و تعداد ۱۳-۱۴ ساله‌های بازداشت شده در چند روز گذشته فراوان بوده است.

با وجود آرامش نسبی در پاریس، اعتراضات در بسیاری از شهرهای فرانسه همچنان از روز سه‌شنبه که نائل، نوجوان ۱۷ ساله کشته شد، ادامه دارد.روز شنبه پلیس گزارش کرده که ۱۲۱ نفر دیگر را بازداشت کرده که ۳۷ بازداشت در پاریس روی داده است.

۴۵ هزار نیروی پلیس طی دو شب گذشته در شهرهای مختلف فرانسه مستقر شده‌اند. پلیس طی چهار شب گذشته بیش از ۲۳۰۰ نفر را بازداشت کرده است.به جز لغو سفر خارجی آقای مکرون به آلمان، رویدادهای بزرگ دیگری در داخل خاک فرانسه هم لغو شده است.

کنسرت میلن فارمر، خواننده کانادایی-فرانسوی و از پرفروشترین خوانندگان تاریخ فرانسه، که قرار بود در استادیوم استاد دو فرانس برگزار شود یکی از بزرگترین برنامه‌های لغوشده است.

شماری از طرفداران این خواننده در روزهای گذشته برای ورود زودتر به ورزشگاه و گرفتن جاهای بهتر در اطراف استادیوم چادر زده بودند.در شهر بندری مارسی، رژه افتخار دگرباشان که برای امروز، شنبه، برنامه‌ریزی شده بود لغو شد.علاوه بر اینها در پاریس، ورسای و کرتی، از مدیران مدارس خواسته شده که برنامه‌های جشن پایان سال تحصیلی را لغو کنند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تجمعات بازنشستگان فولاد در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، مازندران و شاهرود

بازنشستگان فولاد، صبح امروز، ۹ اردیبهشت ماه، در اعتراض به‌ عدم توجه مسئولان به مطالباتشان …