۱۱ آذر: تجمعات و تظاهرات گسترده معلمان در بیش از ۶۰ شهر- معلم زندانی آزاد باید گردد!

اطلاعیه خبری. معلمان امروز ۱۱ آذر در بیش از ۶۰ شهر تجمع و تظاهرات کردند و یک روز فراموش نشدنی اعتراض اجتماعی را در تاریخ مبارزات خود ثبت کردند. ساعت ده صبح روز پنجشنبه، ۱۱ آذر به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، معلمان در سراسر کشور در بیش از ۶۰ شهر دست به تجمع سراسری زده و پیگیر خواستهایشان شدند. تجمعات معلمان در این روز در تهران و استان البرز مقابل مجلس اسلامی و در مراکز استانها و شهرستانها مقابل ادارات آموزش و پرورش  بر پا شد. در این تجمعات جمعیت بسیاری شرکت داشتند و  بنا بر گزارشاتی که تاکنون بدستمان رسیده است این تجمعات از جمله در این شهرها با شرکت وسیع معلمان برگزار شده است:‌ تهران، یزد، رشت، شیراز، سنندج، اهواز، خرم‌آباد، بجنورد، سقز، جایزان (استان خوزستان)،  شاهرود، نورآباد ممسنی، رشت، گتوند، قزوین، پلدختر، اردبیل، زاهدان، کرمان، اندیمشک، شیروان، قم، شیراز، الیگودرز، دیواندره، بوکان، ویسیان، شاهین‌دژ، دهدشت، شهرکرد، نورآباد لرستان، کازرون، شیراز، دورود، میاندوآب، مریوان، مشهد،  خرم‌بید،  آمل،  بوشهر، باغلمک، ساری، اراک، بروجرد،  سمیرم، خمینی شهر، سعدآباد، اصفهان، کرمانشاه، دلفان، همدان، گرگان، استهبان، زنجان، جلفا، بیجار، ارومیه، تربت حیدریه و قیروکارزین …

در مشهد معلمان معترض در مقابل اداره کل تجمع کردند اما حضور پر رنگ نیروهای امنیتی و انتظامی و حراستی مانع ادامه اعتراضات و تظاهرات شد. نیروهای امنیتی با فشارآوردن به تجمع کنندگان آنها را متفرق کردند. به گفته معلمان  این برخورد  با دستور و هناهنگی مسئول حراست اداره کل آموزش و پرورش روی داده است. در این روز معلمان با بنرهایی که در دست داشتند و با فریاد شعارهایشان صدای اعتراض خود را بلند کردند. آزادی معلمان زندانی یک خواست برجسته تظاهرات معلمان بود. تاکید بر اجرای رتبه بندی و هسان سازی حقوق ها و آموزش رایگان برای همه از جمله بنر هایی بود که توجه ها را بخودجلب میکرد.  در رشت شعار معلم زندانی آزاد باید گردد در فضای مقابل آموزش و پرورش طنین انداخته بود. در شیراز معلمان با خواندن ترانه همراه شو عزیر و با کف زدن بر اتحاد و همبستگی تاکید داشتند. در مریوان معلمان خواندن سرود به زبان کردی اتحاد مبارزاتی خود را گرامی داشتند.

اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل و همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته دو خواست فوری معلمان شاغل و بازنشسته است.  آموزش رایگان و  اجرایی کردن فوری آن در این ایام کرونایی  با اختصاص اینترنت و تلفن هوشمند رایگان در اختیار همه دانش آموزان و معلمان و نیز آموزش باکیفیت برای جوانان و رفع تبعیض در آموزش، درمان رایگان و داشتن حق مسکن، بستن پرونده های امنیتی فعالین صنفی و آزادی فوری و بدون قید و شرط معلمان زندانی، رفع مشکلات معلمان خرید خدمت، آموزشیاران نهضت سواد آموزی، مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریسی و استخدام آنها، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس معلمان، بازگشت به کار معلمان اخراجی، پایان دادن به اختلاس ها و شفافیت در چگونگی غارت صندوق ذخیره فرهنگیان  و بازگشت منابع به آن از دیگر خواستهایی است که معلمان در قطعنامه ها و بیانیه های تاکنونی خود بر آنها تاکید کرده اند. معلمان همچنین در اعتراضاتشان بر افزایش حقوقها به بالای ۱۲ میلیون تاکید دارند

شعارهای معلمان در این روز عبارت بودند از: “معلم زندانی آزاد باید گردد”، ” اجرای رتبه بندی بدون قید و بندی”، وعده های توخالی، هشتاد درصد پوشالی”، معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”

  گفتنی است که در رابطه با همین مطالبات در روز نهم آذر ماه نیز جمع کثیری  از معلمان شاغل و بازنشسته در استان‌های مختلف از جمله قم، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد٬ قزوین و دیگر شهرها به طور خودجوش کلاس‌ها ی درس را تعطیل کرده و دست به تجمع زدند.

بمناسبت تجمع روز ۱۱ آذر معلمان قطعنامه ای داده اند. در این قطعنامه به مشکلات و معضلات معیشتی بخش های مختلف جامعه اشاره کرده و منیویسند: “امروز کشور ما٬ به خاطر مدیریت ناکارآمد و غیرپاسخگو در شرایطی گرفتار آمده که تحت تاثیر بحران های مختلف طبیعی، زیست محیطی، روحی و روانی ، اخلاقی ، اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی، آموزشی ، بهداشتی عرصه ی زندگی هر روز بر مردم تنگ‌تر می شود. برکسی پوشیده نیست ، که پیامد ابر بحرانهای موجود را توده‌ی مردمی  بر دوش می‌کشند  ، که دستشان از منابع قدرت و ثروت کوتاه است!! بی‌ گمان ابر بحران‌های  یاد شده  نتیجه ی عملکرد حاکمیتی است که جان و مال و زندگی مردم  و نسلهای آینده را ابزار آزمون و خطای  سیاست‌بازیهای خود قرار داده‌است.  

بحران آب و تخریب محیط زیست و تحمیل فقر و فلاکت بر اقشار گوناکون و سرکوب مطالبات مردم ٬ نمونه‌ای از عملکرد مدیریت چپاولگرانه ایست که امروز دامن کشور را گرفته است.

  نیک می دانیم ، که قربانی این شرایط دهشتناک، همه ی اقشار مردم از جمله، کودکان، جوانان ، زنان، کارگران، فرهنگیان ، دانشجویان ٬ هنرمندان ، کشاورزان ، نویسندگان و سایر اقشار مولد جامعه ، حتی نسل‌های آینده است”.  و در ادامه  در اعتراض به اینکه ” بعد از ماهها تبلیغات دروغین در مورد بهبود معیشت معلمان طرح رتبه ‌بندی‌ شاغلان (هشتاد درصدحقوق‌ هیات‌علمی) و همسان‌سازی‌ بازنشستگان (مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات_کشوری ) توسط دولت و مجلس سلاخی می‌شود. اولیتماتوم داده و مینویسند:” شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از اعتراضات صنفی بدنه ی معلمان، به دولت و مجلس هشدار می دهد، تا زمانی که قانون مدیریت خدمات کشوری ، بویژه نظام همسان سازی حقوق بازنشستگان و طرح رتبه بندی شاغلین٬ همانطور که در مُرّ قانون آمده است٬ به اجرا درنیاید.در روزهای آینده همچنان اعتراضات را به اشکال گوناگون از جمله تحصن ٬ تجمع ٬ راهپیمایی٬ تعطیلی کلاس‌ها و سایر اشکال قانونی اعتراض٬ در سراسر کشور تا رسیدن به خواسته های قانونی٬ در فراخوانهای پی در پی ادامه خواهیم داد. یادآوری می شود عواقب هرگونه پیشامد٬ برعهده ی کسانی خواهد بود٬ که فرهنگ و فرهنگیان را در طول دهه‌های گذشته به بازی گرفته اند.”

تجمعات و تظاهرات امروز معلمان یک رویداد مهم در اوضاع سیاسی جامعه است و فضای حق طلبی و اتحاد اجتماعی و عزم مردم برای دفاع از زندگی انسانی در مقابل چپاولگران حاکم را بازتاب میدهد.  

حزب کمونیست کارگری ایران

11 آذر ۱۴۰۰ ، 2 دسامبر ۲۰۲۱

این گزارش تکمیل میشود

قرائت قطعنامه

قم

مریوان

لرستان

رشت

قزوین

شیراز

سقز

اردبیل

سنندج

اینرا هم بخوانید

بیانیه ۶۱ وکیل: طرح نور پلیس خلاف قانون و آزادی‌های عمومی است

۶۱ وکیل دادگستری با صدور بیانیه‌ای با انتقاد شدید از آغاز به کار مجدد گشت‌های …