اعتراضات کارگران رسمی نفت و ترمزهای انقلاب- شهلا دانشفر

مندرج در کارگر کمونیست ۷۵۲

بنا بر گزارشی منتشر شده در کانال تلگرامی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت کارگران رسمی شرکت نفت و گاز پارس شاغل در سی و هفت سکوی گازی در منطقه پارس جنوبی؛ در اعتراض به عدم اجرای ماده ده، عدم اصلاح جداول بدو استخدام و پاسخ نگرفتن سایر مطالبات خود چند روزی است که در یک اقدام اعتراضی گزارش های روزانه میزان استخراج و تولید این سکوها و همچنین فرم های دستور کار تعمیرات را به مقامات بالاتر ارسال نمی کنند.

بنا بر این گزارش هر کدام از این سکوها روزانه چیزی حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی تولید می کنند که برابر مقررات کاری میبایست به طور روزانه میزان تولید مستقیما از هر سکو به مدیران گزارش تا بر اساس آن وزارتخانه برای مصارف شهری در استانها، کارخانجات و خوراک صنایع برنامه ریزی کند. عدم ارسال این گزارشها وزارت نفت را با مشکلات جدی مواجه می کند. در ادامه این حرکت اعتراضی این کارگران اعلام کرده اند که از فردا شانزده آبن بطور هماهنگ در همه واحد ها از گرفتن غذای روزانه محل کار خودداری خواهند کرد. ضمن اینکه آنها اعلام کرده اند که اگر پاسخ نگیرند در اشکال گسترده تر دست به عتراض خواهند زد. کارگران میگویند که چگونه است که در کمتر از یکساعت مجلس به افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروهای مسلح رای میدهد اما بیش از ده سال است که به قانون مصوب و بندهای معیشتی آن برای کارکنان نفت بی توجه است.

طبق این گزارش و به دنبال اعلام این حرکت نمادین اعتراضی مدیریت شرکت نفت و گاز پارس در اطلاعیه هایی اعلام کرده است که بطور جد اخطار داده میشود که چنین اقداماتی باعث سوء استفاده معاندین نظام و شبکه های بیگانه خواهد بود و تهدید کرده است که انتشار هرگونه پیامی با محتوای تشویق به اعتصاب و اخلال در فرآیند تولید نفت و گاز با برخوردهای قانونی مواجه خواهد شد. اما علیرغم این تهدیدات کارگران رسمی نفت بر اجرایی کردن فراخوان خود و ادامه اعتراضاتشان مصمم هستند.

در این میان نکته تاسف آور اینست که برخی از دست اندرکاران کانال های تلگرامی مربوط به کارکنان نفت ار جمله کانال تلگرامی “افکار” در خبر مربوط به این اعتراضات از اعتراضی “مدنی و صنفی که به هیچ نهاد،ارگان و رسانه ای خصوصا معاندین و مغرضان” مربوط نیست سخن گفته و بر اینکه حق جهت دهی سیاسی را نخواهند داد تاکید میکند. ممکن است که یک هدف به کار بردن چنین الفاظی و این خط و نشان کشیدن ها ایجاد “حاشیه امن” برای اعتراضات باشد. با همین توهم شمار معدودی از کارگران رسمی نفت در تجمعات اعتراضی قبلی خود در مقابل وزارت نفت بنر”ای رهبر آزاده حمایت، حمایت” را بالا بردند. ما در همانموقع شاهد این بودیم که تجمع این کارگران مقابل وزارت نفت مورد حمله نیروهای سرکوب قرار گرفت. کارگران ضرب و شتم شدند و شماری نیز توسط سرکوبگران جمهوری اسلامی بازداشت شدند که بعد از فشار اعتراضی کارگران دستگیر شدگان آزاد شدند. همین تجربه پوچ بودن چنین “استدلالی” را روشن میکند. اما در شرایط کنونی که یک خیزش پیشرو در سراسر کشور علیه حکومت جریان دارد متوسل شدن به چنین تلاشهایی برای کارگران بسیار زیان آور و سم است. نباید اجازه داد که کسانی با هر نیتی از زبان کارگر نفت هر لجنی را به سوی جامعه بپاشند. مردم کارگر نفت را به عنوان رهبر سر سخت خود میشناسند و ستایش میکنند و نه نیرویی که معترضان را معاند میخواند. این زبان کارگر نیست زبان دشمنان کارگران است.

واقعیت اینست که اعتراضات در میان بخش های مختلف نفت گسترده است. بارها این کارگران اولتیماتوم به اعتصابات گسترده داده اند. معاند خواندن معترضین به معنای جدا کردن اعتراضات کارگران نفت از انقلابی است که دست به ریشه برده و میخواهد کل بساط جهنمی جمهوری اسلامی را جارو کند. معاند خواندن معترضان و تلاش برای تبدیل اعتراض کارگر به زائده حکومتی آنهم در شرایطی که شعار مرگ بر خامنه ای شعار انقلاب سراسری و فراگیر مردم است، نفرت آور است. باید چنین گرایشاتی با چنین گفتمانهای را از سر راه مبارزاتمان کنار بزنیم و طرد و منزوی کنیم.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در گزارش مورد اشاره ضمن اعلام حمایت از اعتراضات کارگران رسمی نفت بار دیگر بر اعتصاب سراسری تاکید کرده است. ما نیز همصدا با شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت کارگران در بخش های مختلف نفت و در سطح سراسری را به اعتصابات سراسری به عنوان یک گام مهم در پیشروی انقلاب فرا میخوانیم.

اینرا هم بخوانید

به استقبال اول ماه می برویم- مهران محبی

کارگر کمونیست ۸۲۶اول ماه می روز جهانی کارگر امسال، دومین روز جهانی کارگر از زمان …