فرانسه،چهارمین شب اعتراضات؛ بارداشت بیش از هزار نفر

یورونیوز:اعتراضات در فرانسه به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به نام ناهل توسط پلیس، همچنان ادامه دارد. تداوم اعتراضات در روز جمعه باعث شد که از اواسط روز، اختلالاتی در سیستم حمل و نقل عمومی شهرهای مختلف فرانسه (از جمله در پاریس با تخریب ۱۲ اتوبوس) بوجود آید.

دولت فرانسه همچنین اتهامات سازمان ملل در مورد وجود دیدگاههای نژادپرستانه در میان نیروهای پلیس را رد کرد. وزارت خارجه فرانسه گفت: «هرگونه اتهام نژادپرستی یا تبعیض سیستماتیک در نیروی پلیس فرانسه کاملا بی‌اساس است.»

به گفته مقامات حمل و نقل عمومی پاریس، اتوبوس‌ها پس از پرتاب چند کوکتل مولوتف خسارت زیادی دیدند اما به کسی آسیب نرسید. به این ترتیب فعالیت حدود ۲۳ خط از مجموعه ۳۵۰ خط اتوبوس پاریس روز جمعه به حالت تعطیل درآمد. مسیر حرکت ترامواها بسته شد و در سایر خطوط، یا خدماتی جزئی ارائه شد و یا سرویس‌دهی با تاخیرهای زیاد همراه بود. 

مقامات در شهر مارسی که دومین شهر بزرگ فرانسه محسوب می‌شود، پس از خشونت‌های اخیر تصمیم به ممنوعیت برگزاری تظاهرات عمومی گرفتند. فعالیت تمام وسایل حمل و نقل عمومی نیز در مارسی از ساعت ۱۹ روز جمعه متوقف شد. 

بنا بر اعلام ژرالد دارمنن،‌ وزیر کشور فرانسه، از شامگاه پنجشنبه تا اواسط روز جمعه در مجموع ۸۷۵ نفر در سراسر فرانسه دستگیر شدند. به گفته او ۴۵ هزار پلیس و ژاندارم نیز به همراه واحد ویژه در چندین شهر مستقر شده‌اند. 

***********************

بی بی سی:چهارمین شب اعتراضات؛ فرانسه اتهامات سازمان ملل در مورد نژادپرستی برخی نیروهای پلیس را رد کرد

وزارت کشور فرانسه گفته است که بیش از هزار معترض در سراسر کشور در چهارمین شب ناآرامی دستگیر شده‌اند.

این وزارتخانه گفته است شب گذشته ۴۷۱ نفر بازداشت شدند که در مقایسه با ۹۱۷ دستگیری روز قبل از آن، نشاندهنده کم شدن شدت خشونت‌ها و اعتراض‌ها است.

این ادعا در حالی مطرح شده که خشونت‌های بیشتری در چندین شهر فرانسه، به ویژه مارسی، دومین شهر بزرگ فرانسه که در آن ۸۷ نفر دستگیر شدند، گزارش شده است.

در لیون، گرونوبل و برخی مناطق پاریس ناآرامی‌ها ادامه دارند و برخی مغازه‌ها غارت شده و خودروها به آتش کشیده شده‌اند.

شهردار مارسی از دولت درخواست کمک پلیس برای مقابله با ناآرامی‌ها کرده و پلیس این شهر گفته است «آشوبگران» یک فروشگاه اسلحه را غارت کردند و تعدادی تفنگ شکاری را با خود بردند.

ژرالد درمانین، وزیر کشور فرانسه می‌گوید کودکان ۱۳ ساله در میان بازداشت شدگان حضور دارند و میانگین سنی افراد بازداشت شده ۱۷ سال است.آقای درمانین بار دیگر از والدین درخواست کرد که فرزندان خود را از شورش دور نگه دارند. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران کاغذسازی پارس،اعتراض و اعتصاب  کامیونداران در عسلویه و کرمان

*شماری از کارگران کاغذسازی پارس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری #شوش خواستار …