اعتصاب عمومی راه مقابله موثر با کرونا و حکومت

در ایران مقابله  مردم با کرونا از مقابله مستقیم با رژیم جنایتکار حاکم جدا نیست. جمهوری اسلامی که خود عامل شیوع گسترده این بیماری هولناک است، با مقاومت در برابر تعطیلی محیط های کار،  با  آزاد نکردن زندانیان و با  تحمیل فقر و فلاکت بیشتر بر مردم و بیکارسازیهای گسترده تر، کرونا را به فاجعه ای انسانی تبدیل کرده و هر روز دامنه اش گسترده تر میشود.   .  جمهوری اسلامی نه تنها محیط های کار را تعطیل نمیکند، بلکه مراکزی هم  که تعطیل اعلام شده بود، از پنجم فروردین مجدا قرار است شروع به کار کنند. چند مورد از نمونه های اخیر این جنایت در محیط های کار و رها شدن کارگران به کام هیولای کرونا توسط جانیان اسلامی و سرمایه داران مفتخور و جنایتکار که در زیر آمده گوشه کوچکی از ابعاد این فاجعه انسانی را که دارد چنگال خود را در کارخانه ها نیز میگستراند، مقابل چشم میگذارد.  

– دو تن از کارکنان نیروگاه برق رامین واقع در نزدیکی اهواز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. اما مدیریت این نیروگاه همچنان کار را دایر نگاه داشته و حتی امکانات بهداشتی کافی نیز در اختیار کارگران قرار نداده است.  زیر فشار اعتراض کارگران استاندار خوزستان طی بخشنامه ای  بر کاهش تعداد کارکنان به ۲۰ درصد تاکید کرده است. با وجود اعتراضات کارگران مدیریت حاضر به تعطیل کردن کار در این نیروگاه نیست. در این رابطه گروهی از کارکنان این شرکت در نامه‌ی سرگشاده‌ای خواستار تعطیلی کامل نیروگاه شده اند.  مدیریت نیروگاه با ادعای نیاز به ذخیره برق برای استان به سماجت خود برای ادامه کار نیروگاه ادامه داده و کارگران را در معرض آسیبهای جدی و خطرناک قرار داده است.

– جان هزاران نفر از کارگران و کارکنان مجتمع گندله سازی اردکان یزد، وابستە بە فولاد چادرملو در خطر است. تاکنون ٤ تن از کارکنان بە ویروس کرونا مبتلا شدە اند و چند نفر دیگر هم مشکوک بە ابتلا هستند.

– 20 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به کرونا مبتلا شده اند.

-کارگران معدن مس سونگون علی رغم وجود ویروس کرونا در منطقه و مبتلا شدن چندین نفر و مرگ یک کارگر همچنان به صورت اجباری مشغول به کار هستند.  بیش از 250 واحد معدنی در مازندران ثبت‌شده که از این میزان بیش از 140 معدن فعال است .بیشترین معادن در شهرستان‌های آمل، نور، سوادکوه، ساری، چالوس، بهشهر، نکا، گلوگاه، رامسر، تنکابن، بابل و نوشهر قرار دارد ودرحال حاضر3هزار و 868 نفردر آنها مشغول بکارهستند.

– مدیر عامل مپنا از پنجم دیماه اقدام به راه انداز فازهای جدید نیروگاه پرند (واقع در کیلومتر  اتوبان تهران – ساوه) را کرده است.

– علیرغم شیوع کرونا کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی و کارخانجات راه آهن همچنان بر سرکارند. جدا از جمع بودن کارگران در محل کار، هیچگونه اقدمات پیشگیرانه و بهداشتی نیز در محیط کارشان صورت نگرفته است. کارگران راه آهن شرکت تراوس در شهرهای اندیمشک، مشهد، رفسنجان، تبریز، کرج و زاهدان با برپایی اعتراضات جداگانه خواستار تعطیلی کار تا زمان عادی شدن شرایط شده اند.

-معدن زغال سنگ پروده طبس از پنجم فروردین ماه کار خود را آغاز کرد. این موضوع با اعتراض کارگران و خانواده هایشان روبرو گردید.  به گفته کارگران  محیط کار بسته در عمق زمین و نزدیک به هم بودن در هنگام کار و اجتماع کارگران در سالن غذاخوری همگی خطرات شیوع کرونا را در این معدن شدت میدهد.  

اینها چند نمونه از هزاران نمونه از محیطهای کار است که علیرغم ضرورت حیاتی به تعطیل کار، همچنان کارگران را مجبور به کار کرده اند و زندگی آنان را در معرض خطر جدی قرار داده اند.

تعطیل نکردن محیط های کار یک جنایت آشکار از سوی حاکمیت و سرمایه داران حریص و مفتخور و جنایتکار است. تنها راهی که مقابل کارگران قرار دارد اعتصاب عمومی است. کارگران و کارکنانی که  که برای تامین معاش خود ناگزیر از کارند، با اعلام اعتصاب و  فشار آوردن به حکومت برای گردن گذاشتن به مسئولیت خود و تامین معیشت مردم میتوانند و باید از زندگی خود دفاع کنند. دولت در قبال کارگران و تامین زندگی کل جامعه مسئول است. محیط های کار در سراسر ایران باید با پرداخت حقوق تعطیل شوند. به تمام بخش های جامعه برای تامین معاششان باید مقرری پرداخت شود. درمان رایگان برای همه مردم باید فورا اجرایی شود. امکانات لازم برای پیشگیری از کرونا باید به رایگان در اختیار همه مردم قرار گیرد. تمامی اماکن عمومی باید بطور منظم ضد عفونی شوند.

در ایران مقابله  مردم با  کرونا مقابله مستقیم با رژیم جنایتکار کرونایی حاکم است. راه مقابله موثر با این حاکمیت، وارد عمل مستقیم شدن خود کارگران و کل مردم است. بطور واقعی نیز مردم  امروز وارد چنین جدالی شده اند. مردم دارند با سازمان دادن ستادهای خود یاری شان در شهرهای مختلف صف اعتراضشان را در سطح سراسری سازمان میدهند و بسیاری از  پرستاران و پزشکان در صف مقدم این جبهه نبرد قرار دارند.  در زندانها نیز فرار از زندان و خلاص کردن خود  از قربانی شدن با کرونا به یک حرکت جدی تبدیل شده است و در همین دو هفته اخیر شاهد شورش و فرار زندانیان در شش زندان بوده ایم. کارزارهای قدرتمند و اجتماعی ای در سطح جامعه برای آزادی تمامی زندانیان به راه افتاده است.

در یک کلام اوضاع بحرانی و خطیری را تجربه میکنیم و همه مردم در معرض خطر قرار دارند. در کشورهای دیگر برخی دولتها تسهیلات مالی و اسکان و تسهیلات پزشکی گسترده ای را در اختیار مردم قرار داده اند تا بتوانند در این شرایط خطرناک از زندگی خود حفاظت کنند. در ایران اما حکومت اسلامی گامی به نفع مردم بر نداشته است. در تقابل با این وضعیت نهادهای مختلف کارگری و اجتماعی و چهره های شناخته شده و اکتیویست های آنها در صف مقدم کارزار های مردمی برای مقابله با کرونا قرار دارند. در همین راستا  گفتمان اول در همه محیط های کار تعطیلی کار است. تا دیر نشده باید قدرتمند و سراسری به میدان آمد و با اعتصاب عمومی خود مقاومت جانیان اسلامی و سرمایه داران مفتخور را  در هم شکست و با اعتراضی سراسری چرخه اقتصاد و کل سیستمشان را به تعطیلی کشاند. اوضاع کنونی نیاز به اقدام جدی دارد. وقتی که حکومت کاری بنفع مردم نمیکند باید خود دست به اقدام بزنیم. اعتصاب عمومی پاسخ درخور ما مردم در مقابل کرونا و مقابل حکومت اسلامی است. باید تا دیر نشده دست به کار شویم.

شهلا دانشفر

کارگران کمونیست ٦١٦

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …