انتخابات زودهنگام ترکیه و تلاش اردوغان برای محکمتر کردن پایه‌های قدرت خود

رادیو آمریکا:اردوغان تلاش می‌کند در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آن کشور، که زودتر از موعد برگزار می‌‌شود پایه‌های قدرت خود را مستحکم کند.

با این حال برخی از ناظران امور ترکیه بر این باورند که احتمال دارد رای گیری در روز یکشنبه سوم تیرماه به دور دوم کشیده شود.

اردوغان ۲۲ سال پیش شهردار استانبول بود و بدون پرده پوشی در مراسم مذهبی شرکت می‌کرد.

چهار سال بعد، در راس حزب عدالت و توسعه در انتخابات پیروز شد و در آن هنگام هنوز طرفدار عضویت کشورش در اتحادیه اروپا بود.

او عضویت در اتحادیه اروپا را «قدم دیگری برای توسعه و نوسازی، و بسط مردمسالاری در ترکیه» می‌دانست.

اما قرار دادن اسلام و تعالیم آن به عنوان محور سیاسی در ترکیه و سرکوب تمایلات غیر آن به مخالفت‌های گاه و بیگاه با اردوغان منجر شد.

سه سال پیش، کودتای نظامی در ترکیه با شکست روبرو شد و رجب طیب اردوغان نیز ادعاکرد که فتح الله گولن، یک روحانی ترک که در آمریکا در تبعید خود خواسته به سر می‌برد، در آن کودتا دست داشت.

او در این مورد گفت: «ما خواستار استرداد این تروریست هستیم، اما آمریکا بهانه می آورد و این کار را نمی کند.»

تا پیش از شروع جنگ داخلی سوریه در هفت سال پیش، ترکیه و سوریه با بیش از هشتصد کیلومتر مرز مشترک روابط خوبی داشتند.

اما شدت گرفتن جنگ داخلی سوریه و آواره شدن تقریباً یک میلیون نفر از سوری‌ها و رفتن آنها به ترکیه روابط دو کشور را نیز تیره کرد.

در اواسط فروردین امسال، نیروهای نظامی ترکیه به همراه شبه نظامیان ارتش آزاد سوریه، شهر عفرین در شمال غربی سوریه را که در کنترل واحد های مدافع خلق کرد بود پس از سه روز محاصره به کنترل درآوردند.

این عملیات که با نام «شاخه زیتون» آغاز شده بود، به تهییج احساسات ملی گرایانه ترک‌ها و افزایش حمایت از آقای اردوغان منجر شده است، و رئیس جمهوری ترکیه نیز همان زمان تاکید کرد که این عملیات تا آزاد سازی شهر منبج در شمال سوریه ادامه خواهد یافت.

در حالیکه مخالفان رجب طیب اردوغان از گرایشات مذهبی و اقتدارگرایی او انتقاد می‌کنند، حامیان رئیس جمهوری ترکیه معتقدند او توانسته است در کمتر از دو دهه ترکیه را به صورت یکی از قدرت‌های سیاسی و اقتصادی در غرب آسیا درآورد.

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …