اکثر مناطق عدن در “تصرف جدایی طلبان”

رادیو فردا:احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر یمن، با متهم کردن جدایی طالبان جنوب این کشور، از کشورهای عربی خواست شهر عدن را از خطر سقوط به دست آنان نجات دهند.

یه گزارش خبرگزاری رویترز، جدایی‌طلبان که خواستار استقلال جنوب یمن هستند، کنترل بخش بزرگی از عدن را در دست گرفته‌اند و در حال درگیری با نیروهای دولتی هستند.

منابع پزشکی در عدن به رویترز گفتند که در این درگیری‌ها دست‌کم ۱۰ تن کشته و ۳۰ تن زخمی شده‌اند.

عدن، پایتخت دولت موقت یمن به ریاست‌جمهوری عبدربه منصور هادی،‌ است که از سوی سازمان ملل متحد، رئیس‌جمهوری قانونی یمن شناخته می شود.

از زمان گسترش جنگ در سال ۲۰۱۵ میلادی، حکومت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، عدن را به عنوان پایتخت موقت تعیین کرده است.

به گزارش رویترز از یک هفته پیش که «مجلس انتقالی جنوب» که نیروی جدایی‌طلب مورد حمایت امارات متحده عربی است، به عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن فرصت داد تا کابینه فعلی به نخست‌وزیری احمد عبید بن دغر را برکنار کند، تنش در جنوب آن کشور افزایش یافته است.

احمد بن دغر، نخست وزیر یمن، روز یکشنبه هشتم بهمن، در پیامی در صفحه فیس بوک خود با اشاره به اینکه جدایی‌طلبان، واحدهای نظامی به عدن آورده‌اند و ایستگاه‌های بازرسی جدید ایجاد کرده‌اند، آنان را متهم کرد که به اردوگاه‌های دولت قانونی یمن حمله می‌کنند.

او با جدی خواندن شرایط افزود که ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی و کشورهای عربی باید به کمک دولت بشتابند.

جدایی‌طلبان جنوب یمن از حمایت امارات متحده عربی برخوردارند که عضو ائتلاف منطقه‌‌ای به رهبری عربستان سعودی است.

تاکنون عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، ‌از حمایت کامل این ائتلاف و ریاض برخوردار بوده است.

خبرگزاری فرانسه در مورد اختلافات این دو گروه اشاره کرد که آنها در جنگ داخلی سه ساله یمن، در جنگ با گروه حوثی‌ها متحد بودند.

به نوشته رویترز این بحران ممکن است فرصت خوبی را که پس از مرگ علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، برای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی برای شکست دادن شورشیان حوثی فراهم شده بود، از بین ببرد.

گروه حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردار است، ‌کنترل صنعا، ‌پایتخت، ‌و بخش‌هایی از این کشور را در اختیار دارد.

سازمان ملل می گوید از زمان مداخله ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن، بیش از ۸۶۷۰ تن کشته و نزدیک به ۵۰ تن هزار زخمی شده‌اند و بیش از ۶۰ درصد کشته‌شدگان، غیرنظامی هستند.

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …