بازداشت بیش از ۴۰۰ نفر در سومین شب اعتراضات به برخورد مرگبار پلیس فرانسه با یک نوجوان

در پی دومین شب اعتراض‌های خشونت‌آمیز به کشته شدن یک نوجوان هفده ساله با گلوله مامور پلیس، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در نشست اضطراری کابینه حمله به ساختمان‌های دولتی و اماکن عمومی را توجیه‌ناپذیر خوانده است.

همزمان اعلام شده به منظور حفظ امنیت در تظاهراتی که برای امروز برنامه‌ریزی شده، ۴۰ هزار مامور پلیس در خیابان‌ها مستقر می‌شوند.

با ادامه اعتراضات و ناآرامی‌ها، در پاریس خدمات حمل و نقل عمومی زودهنگام به پایان رسیده و از ساعت ۹ شب دیگر حمل و نقل عمومی با اتوبوس و تراموا در دسترس نخواهد بود.

در لیل و تور هم تدابیر مشابهی اتخاذ شده است.

وزارت کشور اکنون می‌گوید که حداقل ۴۲۱ نفر دستگیر شده‌اند. روزنامه فیگارو به نقل از دفتر وزارت کشور گزارش داد که ۲۴۲ نفر از آنها در منطقه بزرگتر پاریس دستگیر شده اند. بیشتر بازداشت شدگان ۱۴ تا ۱۸ سال دارند.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی معترضان را درحال شکستن شیشه ها و ورود به ویترین فروشگاه‌ها در طول خیابان «رو دو ری‌وولی» در مرکز پاریس نشان می‌دهد.

این خیابان لوکس در کنار موزه لوور و باغ معروف ژاردان دتوئیل ری قرار دارد.

موارد دیگری از غارت هم در طول این شب در شبکه های اجتماعی منعکس شده است.

فروشگاه نایکی در مرکز خرید وستفیلد فوروم دژال پاریس هم شاهد تجمع معترضان و شکستن شیشه‌ها بود.

سایر تحولات مهم پنجشنبه شب:

  • در نانتز در غرب فرانسه معترضان خودرویی را به داخل درهای شیشه ای بازار «لیدل» راندند که باعث خرد شدن ورودی و تابلوهای آن شد. تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می دهد عابران هنگام خرد شدن شیشه شادی می کنند.
  • در مونتروی در شمال کشور برخی جوانان که باتون داشتند یک داروخانه، مکدونالد، دستگاه های پرداخت پول و سایر فروشگاه ها را تخریب کرده اند. پلیس با گاز اشک آور به مقابله پرداخت
  • براساس ویدئوهایی منتشر شده در اینترنت ورودی ساختمان شهرداریِ کلیشی-سو-بوا در حومه شرقی پاریس توسط معترضان به آتش کشیده شد
  • در تولوز ۲۰ نفر، در مارسی ۱۲ نفر و در پاریس حداقل ۴۰ نفر دستگیر شده اند

چهارشنبه شب هم پاریس و شماری از شهرها شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز بودند که به درگیری با پلیس و بازداشت ۱۸۰ نفر از معترضان و زخمی شدن ۱۷۰ مامور پلیس منجر شد.

معترضان خودروها را به آتش کشیدند و به تعدادی مراکز پلیس، مدارس، ساختمان شهرداری‌ها و اماکن عمومی دیگر حمله کردند.

در شهر لیل، در شمال فرانسه، معترضان اسناد موجود در شهرداری را به خیابان ریختند و سوزاندند.

از جمله خشونت‌آمیزترین درگیری‌ها در نانتر، در حومه پاریس، روی داد. نائل سه‌شنبه در این منطقه کشته شد. دادستانی فرانسه گفته است که مامور مسئول این تیراندازی بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.

امروز برای ادای احترام به نائل یک راهپیمایی برگزار شد که مادر او در صف اولش قرار داشت.

معینه، مادر نائل، گفت: «حالا باید چه کار کنم؟ تمام زندگی‌ام را وقف او کردم. تنها او را داشتم. من ده بچه نداشتم. تمام زندگی‌ام بود. بهترین دوستم بود.»

این راهپیمایی هم با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

ناآرامی‌ها پس از آن آغاز شد که پلیس فرانسه در نانتر به نائل، که راننده یک خودرو بود، دستور توقف داد اما او توقف نکرد و پلیس به او شلیک کرد.

ماموران اورژانس در محل حاضر شدند، اما این جوان مدتی کوتاه پس از آن جان باخت.

اندکی بعد خبرگزاری فرانسه ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که نشان می‌داد دو مامور پلیس در تلاش برای متوقف نگه‌داشتن خودرو هستند و یکی از آنها هم اسلحه خود را به طرف راننده نشانه رفته است.

روز پنجشنبه اعلام شد که این مامور رسما به قتل متهم شده و تحت بازداشت قرار گرفته است.

همچنین گفته شد که او از خانواده نوجوان کشته شده عذرخواهی کرده است.

ه گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، امروز صبح هنوز در نانتر بوی دود ناشی از آتش‌سوزی‌های دیشب به مشام می‌رسد و خیابان‌ها پر از اتومبیل‌های آسیب‌دیده و سوخته است. سطل‌های زباله هم هنوز در آتش می‌سوزد.

این محله شاهد شدیدترین تظاهرات اعتراضی و درگیری معترضان با پلیس بوده است.

در خیابان‌ها شیشه‌های شکسته و بطری‌های خالی پراکنده‌ای است که معترضان به طرف ماموران پرتاب می‌کردند.

معترضان دیشب به طرف پلیس ابزار آتش‌بازی و بطری پرتاب کردند و پلیس با گاز اشک‌آور به مقابله پرداخت. یکی از ساکنان محلی گفته است که «اینجا شبیه منطقه جنگی است.»

اما بسیاری از افراد این جامعه عمیقا از این اتفاق تکان‌خورده و عصبانی هستند و بعید است که به این زودی‌ها این ماجرا فراموش شود. در نتیجه باید انتظار داشت در روزهای آینده تظاهرات و خشونت بیشتری روی بدهد.

قرار است امروز، پنج‌شنبه، هم راهپیمایی اعتراضی در منطقه نانتر برگزار شود. گزارش شده خانواده مقتول هم در آن شرکت خواهند داشت.

وزارت کشور فرانسه ضمن ابراز تاسف از واقعه کشته شدن این نوجوان، گفته است که در این زمینه تحقیقات مستقل صورت می‌گیرد.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه ضمن ابراز تاسف از واقعه کشته شدن این جوان، گفته است که در این زمینه تحقیقات مستقل صورت می‌گیرد.

وزیر کشور فرانسه همچنین وعده داده است نظم را به خیابان‌ها بازگرداند و برای این منظور ۴۰ هزار مامور پلیس امروز در خیابان‌ها مستقر خواهند شد.

آقای دارمانین گفته است که با قاطعیت به بی‌نظمی‌ها پاسخ داده می‌شود و حمله به مراکز ارائه خدمات عمومی مثل مراکز پلیس، مدارس و ساختمان‌های شهرداری «کاملا غیرقابل قبول» است.او از ماموران سرویس‌های امنیتی حمایت کرد و گفت آنان با وظیفه دشواری مواجه هستند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران کاغذسازی پارس،اعتراض و اعتصاب  کامیونداران در عسلویه و کرمان

*شماری از کارگران کاغذسازی پارس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری #شوش خواستار …