برنامه ۵۳ میلیارد دلار پروژه‌های نفتی عراق

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد این کشور در نظر دارد با شرکت آمریکایی اکسون موبیل و شرکت چینی پتروچاینا قراردادهایی به ارزش ۵۳ میلیارد دلار برای افزایش تولید نفت در آب‌های ساحلی‌اش در خلیج فارس امضا کند.

عادل عبدالمهدی روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری گفت این طرح سی ساله بهره‌برداری از میادین نفتی جنوب عراق را افزایش خواهد داد و در عین حال به مهار گاز طبیعی که در روش استخراج فعلی، می‌سوزد کمک خواهد کرد.

میزان تولید نفت عراق به بالاترین حد خود رسیده ولی دولت این کشور برای تامین کسری بودجه و هزینه‌های سنگین بازسازی پس از ۱۶ سال جنگ قصد دارد تولید نفت را افزایش دهد.

میزان تولید نفت عراق در ماه مارس حدود ۴.۵ میلیون بشکه در روز بود و در میان کشورهای عضو اوپک پس از عربستان در رتبه دوم است.

پس از دهه‌ها بهره‌برداری از میادین نفتی رمیله و مجنون، فشار درونی برای انتقال طبیعی نفت به سطح زمین کاهش یافته است و لذا برای افزایش تولید تزریق آب نقش کلیدی دارد.

تزریق آب می‌تواند فقدان فشار طبیعی برای بالا آمدن نفت از عمق چاه‌ها را جبران کند. در این روش ابتدا آب دریا باید تمیز، و اکسیژن و نمک آن زدوده شود و به همین دلیل انرژی فراوانی مصرف می‌کند.

نخست‌وزیر عراق هفته گذشته در برلین اعلام کرد که این کشور با شرکت آلمانی زیمنس در مورد چارچوب یک قرارداد ۱۴ میلیارد دلاری برای بازسازی نیروگاه‌ها و شبکه برق عراق به تفاهم رسیده است.

عادل عبدالمهدی روز سه‌شنبه افزود افزایش توان تولید برق عراق برای موفقیت طرح‌های میادین نفتی حیاتی است.

او گفت وزیر نفت از سوی هیات دولت مامور شده تا قراردادها با اکسون موبیل و پتروچاینا را نهایی کند.

به گفته نخست‌وزیر عراق، «توافق اصولی» در مورد این قراردادها حاصل شده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …