بریتانیا: آمریکا در اسکورت نفتکش‌ها در خلیج فارس مشارکت کند

بریتانیا: آمریکا در اسکورت نفتکش‌ها در خلیج فارس مشارکت کند

لندن برای عملیاتی کردن طرح تامین امنیت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز، به دنبال جلب حمایت و مشارکت آمریکاست. وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید ناوگانی دریایی به رهبری اروپا و پشتیبانی آمریکا، ضامن امنیت این کشتی‌ها خواهد بود.

وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به پرسش خبرگزاری آلمان گفته است: «ماموریتی به رهبری اروپا و پشتیبانی آمریکا، بهترین راه تامین امنیت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز است.»

این وزارت‌خانه تاکید کرده که هدف این ماموریت، تضمین ایمنی نفتکش‌ها در خلیج فارس است، نه تشدید تنش با ایران.

طرح تشکیل ناوگان اروپایی در خلیج فارس را جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، یک روز پیش از تشکیل کابینه جدید این کشور ارائه داد و عنوان کرد که لندن نظر واشنگتن را نیز جویا خواهد شد. هانت گفت پاره‌ای دولت‌های اروپایی به این طرح نظر موافق دارند.

این طرح با دو گزینه کلی معرفی شده است: نظارت بر رفت و آمد ایمن کشتی‌ها و اسکورت نفتکش‌ها با ناوهای جنگی.

طبق این طرح، همه کشتی‌هایی که با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز حرکت می‌کنند باید مسیر خود را به وزارت حمل و نقل اطلاع دهند تا امکان اسکورت نظامی انها فراهم شود.

پیشنهاد بریتانیا در آلمان با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است. در حالی که شماری از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات با حضور نظامیان آلمانی در خلیج فارس مخالفت کرده‌اند، نوربرت روتگن، از کارشناسان ارشد مسائل سیاسی حزب دموکرات مسیحی آلمان، به صراحت از دولت ائتلافی آنگلا مرکل خواسته برای تضمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس همکاری کند.

وزیر دفاع آلمان نیز تاکید کرده که شرکت ارتش این کشور در یک ائتلاف نظامی اروپایی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس غیرممکن نیست. ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نیز اشاره کرده که آلمان به‌عنوان “قهرمان صادرات جهان” بیشتر از کشورهای دیگر جهان به آزادی و امنیت کشتیرانی وابسته است. او بر همین اساس، مشارکت ارتش این کشور در ماموریت ناوگان دریایی اتحادیه اروپا در خلیج فارس را الزامی خوانده است.

از توقیف و تنش تا “راهزنی دریایی”

بریتانیا در چهارم ژوئیه نفتکش ایرانی “گریس ۱” را در جبل‌الطارق متوقف ساخت و دلیل امر را، محموله نفت خام به مقصد سوریه و نقض تحریم‌های آمریکا عنوان کرد. تهران اما ارسال سوخت برای رژیم سوریه را منکر شد.

دو هفته بعد، نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، نفتکش استینا ایمپرو با پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کردند.

مقامات ایرانی می‌گویند توقیف استینا ایمپرو ربطی به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق ندارد بلکه به خاطر نقض مقررات بین‌المللی، خاموش بودن سیستم رهیابی نفتکش و مواد زیانبار زیست محیطی در عرشه نفتکش بوده است.

وزیر خارجه جدید بریتانیا ایده مبادله نفتکش‌ها و آزادی متقابل آنها را رد کرده و گفته است: «موضوع اصلی رعایت حقوق بین‌الملل و مقررات بین‌المللی است.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تلویحا گفته که تبادل نفتکش‌ها می‌تواند به کاهش تنش تهران و لندن کمک کند.

دامینیک راب یادآوری کرده که نفتکش ایرانی به خاطر این که عازم سوریه بود توقیف شد اما کشتی بریتانیایی به صورتی غیرقانونی توقیف شد. او می‌گوید ایران اگر می‌خواهد به عضوی مسئول در جامعه جهانی مبدل شود، باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

در تازه‌ترین تحول، ناو جنگی بریتانیایی “اچ‌ام‌اس دانکن” وارد خلیج فارس شده است. هر دو طرف، یکدیگر را به راهزنی دریایی متهم کرده‌اند.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …