به دولت دانمارک باید وسیعا اعتراض کرد!

سیاستهای ضد انسانی و راسیستی دولت دانمارک در زمینه پناهندگی شهره عام و خاص است و بارها از سوی نهادهای بین المللی نیز مورد اعتراض قرار گرفته است. اتفاقی که در روزهای گذشته برای یک زن پناهجو ایرانی در دانمارک افتاد تنها نمونه کوچکی از سیاستهای ضد انسانی و مهاجر ستیزانه دولت دانمارک است که به رسانه ها راه یافت.
یک زن را از همسر و فرزند خردسالش جدا کردند. در مقابل چشمان دو کودک دیگرش او را بر زمین کوبیدند، مورد ضرب و شتم قرار دادند و به قصد اخراج به ایران روانه ترکیه کردند. وقتی که این زن در ترکیه با خود زنی و داد و بیداد از خود مقاومت نشان داد او را دوباره به دانمارک بازگرداندند و البته راهی زندان و دادگاهی کردند. این رفتار ضد انسانی و خشونت بار بازتاب وسیعی در مدیا پیدا کرد و وزیر مهاجرت دانمارک به یک کمیته پارلمانی احضار شد تا به سوالات نمایندگان درباره آزار فیزیکی این پناهجوی ایرانی در زمان استرداد و اخراج از دانمارک توضیح دهد. هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این زن پناهجو است.
دانمارک یکی از سختگیرانه ترین سیاستهای پناهندگی در میان کشورهای اروپایی را دارد. هدف این سیاست راسیستی این است که میزان درخواست پناهندگی از دانمارک را به صفر برساند و در بهترین حالت به پناهندگان سهیمه ایی سارمان ملل محدود باقی بماند. در راستای همین سیاستهای ضد انسانی سال گذشته پارلمان دانمارک قانونی را تصویب کرد که طبق آن برای رسیدگی به تقاضای پناهندگی اصلا لازم نیست پناهجو وارد خاک دانمارک شود. بررسی اولیه تقاضای پناهندگی می‌تواند در یک کشور خارج از اتحادیه اروپا صورت بگیرد. بر پایه گزارشی از یک روزنامه دانمارکی مذاکراتی در این باره با کشورهایی چون مصر، تونس، رواندا و اتیوپی انجام شده است.
کسانی نیز که از سالهای پیش از آن در دانمارک تقاضای پناهندگی کرده اند در پشت دروازه‌های آهنی و حصارهای فولادی زندگی پر از مراراتی را می گذرانند. دولت دانمارک در زمینه پناهنده ستیزی تا آن حد پیش رفت که به جدا کردن غیرقانونی زوج‌های پناهجو مبادرت کرد و پس از افشای این رفتار شنیع، دادگاه ویژه دانمارک “اینگر استیوبرگ” وزیر سابق مهاجرت این کشور را به ۶۰ روز زندان محکوم کرد. واقعیت این است که حزب حاکم سوسیال دمکرات دانمارک در زمینه پناهندگی گوی سبقت را از هر حزب راسیستی و دست راستی ربوده است.
آنچه که در دانمارک در زمینه پناهندگی اتفاق می افتد نقض آشکار پیمان های بین المللی در خصوص حق پناهندگی است و لازم است که قویا محکوم شود. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی به عنوان نهادی که از حق انسانی پناهندگی دفاع می کند به سیاستهای راسیستی و ضد انسانی دولت دانمارک شدیدا اعتراض می کند و همگان را فرا می خواند که به این رفتارهای ضد انسانی دولت دانمارک با پناهندگان اعتراض کنند.
به قدم‌خیر حقانی‌زاده پناهنده زنی که در مقابل چشمان فرزندانش مورد ضرب و شتم قرار گرفت باید بی هیچ اما و اگر پناهندگی اعطا شود و همه اعضای این خانواده از رنج و عذاب بیشتر نجات یابند.


فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی
۳ آوریل ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …