بورل: جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف برجام تمدید شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۲۷ تیرماه در بیانیه ای اعلام کرد، جدول زمانی در ارتباط با مکانیسم حل و فصل اختلافات در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام تمدید می‌شود.

پیش از این، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارم بهمن ماه سال گذشته از تمدید جدول زمانی برای سازوکار حل و فصل اختلافات برجام خبر داده بود.

در بیانیه روز جمعه جوزپ بورل آمده است: در سوم ژوئیه من نامه وزیر امور خارجه ایران را دریافت کردم که در خصوص نگرانی‌های ایران در مورد مسائل مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط فرانسه ، آلمان و بریتانیا را در قالب کمیسیون مشترک حل اختلافات از طریق «مکانیسم حل اختلاف» براساس بند ۳۶ ارجاع می داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره مشکلات و محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده برای مقابله با ویروس کرونا گفته است، تاکنون شرایط برگزاری نشست منظم کمیسیون حل اختلاف وجود نداشته است. متعاقباً مشورت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌ایم. همه طرف‌های حاضر در برجام بر عزم خود برای حفظ این توافق که به نفع همه است، تأیید کرده‌اند.

جوزپ بورل تصریح کرده است: با وجود اختلاف نظر در روش‌ها، همه توافق دارند که به دلیل پیچیدگی موضوعات مطرح شده، به زمان بیشتری نیاز است. بنابراین٬ جدول زمانی تمدید می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: زمان نشست بعدی کمیسیون مشترک به محض این که شرایط سفر اجازه دهد، تعیین خواهد شد.

جوزپ بورل تاکید کرده است در نشست بعدی در خصوص نگرانی‌ها و اختلافات بحث و رایزنی خواهد شد.بیشتر در این باره:جوزپ بورل از درخواست ایران برای فعال شدن مکانیسم حل اختلاف برجام خبر داد

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، برجام، در سال ۱۳۹۴، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده «کمیسیون مشترک» تعیین شده است.

ایران ۱۳ تیرماه اعلام کرد، به دنبال اقدام سه دولت اروپایی ( آلمان، بریتانیا و فرانسه ) در ارائه پیش نویس قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تداوم عدم پایبندی نسبت به تعهدات بین المللی ناشی از برجام و مصوبات کمیسیون مشترک، نامه جهت فعال کردن مکانیسم حل اختلاف را برای جوپ بورل فرستاده است.

پیش از این به درخواست وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا ۲۴ د‌ی‌ماه سال گذشته به دلیل عدول ایران از اجرای تعهدات خود ذیل برجام ، مکانیسم حل اختلاف به جریان افتاد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای با اشاره به عدول مرحله به مرحله ایران از تعهدات برجامی خود نوشتند که «به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» جز این‌ که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم.

اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد جدول زمانی مکانیسم حل اختلاف تمدید شد.

بر اساس بند های ۳۶ و ۳۷ برجام، طرف‌های حاضر در این توافق می‌توانند به کمیسیون مشترک شکایت کنند و این کمیسیون ۱۵ روز فرصت خواهد داشت تا به این شکایت رسیدگی کند. در ادامه در صورتی که این اختلافات حل نشود به وزیران خارجه ارجاع داده خواهد شد. در نهایت و در صورتی که اختلاف حل و فصل نشود٬ موضوع به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری:حکم اعدام توماج صالحی می‌شکند اما هزینه‌های آن جبران نمی‌شود

روزنامه اعتماد،علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری:حکم اعدام توماج صالحی می‌شکند اما هزینه‌های آن جبران نمی‌شود. علی …