بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در سالگرد سرکوب معلمان و دستگیری دو معلم فرانسوی

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان  ایران در سالگرد سرکوب صدها معلم و دستگیری دو فعال کارگری فرانسوی به اسامی ژاک پاری و سیسل کولر در ایران و متعاقب آن پرونده سازی امنیتی علیه شماری از فعالین کارگری و معلمین بیانیه ای را منتشر کردند. در شروع این بیانیه چنین آمده است:”سال گذشته در چنین روزهایی با حمله سراسری نیروهای امنیتی صدها معلمی که به وضعیت کنونی ساختار آموزشی معترض بودند دستگیر شدند. سپس با پرونده‌سازی‌های نهادهای امنیتی و همدستی دستگاه قضایی احکام سنگینی علیه بسیاری از آنان صادر شد. در ادامه با سناریوسازی‌های نخ‌نما و تکراری نهادهای امنیتی تلاش کردند تا فعالیت های معلمان را به برنامه‌های دیگر دولت‌های جهان منتسب کنند و از این راه سرکوب‌های بی‌شرمانه معترضان را دامن زنند.”. در ادامه بیانیه آمده است:”ارتباطات بین‌المللی فعالین صنفی و تشکل‌های معمان ایران با تشکل‌های مستقل معلمان دیگر کشورها امری کاملا معمول و پذیرفته شده در سراسر کشورهای آزاد جهان است. این ارتباطات و استفاده از تجارب تشکل‌ها و فعالین کشورهای گوناگون امری بسیار سازنده و ضروری است. بدیهی است که این ارتباطات کم‌ترین ربطی به حکومت‌ها و دولت‌ها در هیچ کجای جهان ندارد. در همین رابطه سال گذشته خانم سیسل کوهلر و همسر ایشان آقای ژاک پاریس نمایندگان بین الملل سندیکای معلمان فرانسه (fo) در سفری توریستی به ایران با جمعی از معلمان دیداری کاملا دوستانه و غیر رسمی داشتند. این دو معلم فرانسوی که با ویزای توریستی و با مجوز وزارت خارجه به ایران سفر کرده بودند بعد از دیدار با معلمان و جمعی از فعالین کارگری بازداشت شده و از آن تاریخ تا امروز در بند امنیتی ۲۰۹ بازداشت هستند. در اقدامی بی‌شرمانه و غیر قانونی صدا و سیما در همدستی با نیروهای امنیتی در یک برنامه‌ی تلویزیونی، اعترافات اجباری این دو معلم فرانسوی را منتشر کرد. بر همه عیان است که اعترافات تلویزیونی هیچ‌گاه وجاهت قانونی نداشته و نخواهدداشت و در این مورد هم، بنا به سابقه فعالیت سندیکایی این دو معلم و مجوز نهادهای امنیتی برای سفر آنان به کشور، هر آنچه که در اعترافات اجباری گفته‌می‌شود کذب محض است و کم‌ترین قرابتی با واقعیت ندارد. نیروهای امنیتی عجولانه و  قبل از بازجویی معلمان و کارگران دستگیر شده و تفهیم اتهام آنان در یک اقدام غیر قانونی در همان روزهای اول دستگیری، با ساخت یک کلیپ، تلاش کردند که اعتراضات معلمان را به برنامه‌ریزی‌های این دو معلم فرانسوی و دولت فرانسه نسبت دهند و در ادامه و بعد از گذشت شش ماه دوباره با کلیپی جدید تلاش کردند که خیزش مردمی در شهریور ماه را هم به هدایت این دو معلم نسبت دهند.  اینک، همه می‌دانند که این داستان سرایی‌ها پرداخته ذهن سناریونویسان نهادهای امنیتی است. اگرچه مردم ایران و جامعه معلمان به‌دقت مسایل را رصد می‌کنند و  مرعوب چنین سناریوهای‌سازی‌های کذب نشده و نمی‌شوند اما لازم است تاکید شود که جنبش اعتراضی معلمان ریشه در ناتوانی حاکمیت برای حل بنیادی مسایل آموزشی دارد. “.

در این بیانیه بر مبارزه علیه کالایی سازی و پولی سازی آموزش و همچنین بر حق برخورداری همه کودکان از آموزش عمومی رایگان ، آموزشی که در انحصار طبقات فرادست نباشد و نیز حق داشتن معیشت شایسته تاکید شده است. “.

بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان تاکیدی برای آزادی بدون قیدو شرط ژاک پاری و سیسل کولر دو فعال کارگری فرانسوی و نیز رضا شهابی، رسویل بداقی، کیوان مهتدی، حسن سعیدی از بازداشت شدگان مربوط به این سناریو سازی مسخره و نخ نمای جمهوری اسلامی است.  کمپین برای آزادی کارگران زندانی بر آزادی فوری این عزیزان، کارگران و معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی تاکید دارد.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵ مه ۲۰۲۳

Shahla.daneshfar2@gmail.com

https://www.free-them-now.com/

اینرا هم بخوانید

دفتر صدا و سیمای رژیم در جمهوری آذربایجان بسته شد!

​ایسنا به نقل از پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشته:”دفتر صدا …