بیش از ۲ میلیون نفر به دلیل گرانی درمان کرونا زیر خطر فقر رفته اند. درمان رایگان حق مسلم مردم است!

دکتر سید مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جمهوری اسلامی گفته است: “بیش از ۲ میلیون نفر به دلیل گرانی درمان کرونا زیر خطر فقر رفته اند. بخش قابل توجهی از هزینه هایی که بیماران در طول یک دوره درمان ناچار به پرداخت آن می شوند، تحت پوشش بیمه نیست. مردم در صورت مراجعه به بیمارستان های دولتی، باید هزینه های بیشتری را به دلیل وخامت بیماری و طولانی شدن سیر بیماری، برای درمان بپردازند. هزینه قابل توجه  برای تزریق «رمدسیویر» که در بیمارستان های دولتی هم اخذ می شد و در بیمارستان های خصوصی تا حدود یک میلیون تومان نیز می رسید. علاوه بر این، نیاز به دریافت انواع ویتامین ها و مکمل ها توسط بیماران کرونایی، در شرایطی که این داروها تحت پوشش قرار ندارند، هزینه های جانبی درمان کرونا را برای بیماران بخصوص افراد مبتلا به کرونای شدید به میزان زیادی بالا برده است.”

این تازه ترین اظهار نظر یک مقام حکومتی در باره وضعیت مداوا و دسترسی  بیماران کرونایی به درمان است. هزینه های کمرشکن معالجه مبتلایان، نداشتن پوشش بیمه ای مجموعه امکانات و دوا و درمان معالجه بیماری در کنار هزینه های بستری و تهیه دارو حتی در بیمارستانهای خصوصی و  دولتی، دار و ندار بیماران و مبتلایان را به حراج زده است. اعتراف این مقام حکومتی به زیر خط فقر رفتن بیش از ۲ میلیون بیمار کرونایی به دلیل هزینه های گزاف درمان، در کنار کاهش درآمدهای بخش بزرگی از مردم در بیکاریهای دوره کرونا، ابعاد و عمق فاجعه فقر و فلاکت  تحمیل شده بر گرده مردم را نشان می دهد.

به گفته حکومت و شرکتهای بیمه گذار دولتی و خصوصی فقط بین ٣٠ تا ٤٠ درصد از هزینه های درمان کرونا تحت پوشش بیمه ای قرار دارند و ۶۰ درصد هزینه های درمان را خود مردم باید بپردازند.کاسبان کرونا درهمین دوره درآمدهای میلیاردی از قبل تجارت واکسن، دوا و تجهیزات و امکانات مداوا به جیب زده اند.

در چنین شرایطی اهمیت خواست درمان رایگان و واکسیناسیون فوری و رایگان عمومی که توسط معلمان و بازنشستگان و تشکل های مختلف کارگری مطرح شده است، بیشتر روشن میشود. این خواست ها را باید به خواست های کل اعتراضات و اعتصابات تبدیل کرد. این خواست ها محور اتحاد مردم علیه مفتخوران و جنایتکاران حاکم است که با سیاست های ضد مردمی شان صدها هزار نفر را به کشت داده و فقر و محرومیت غیر قابل توصیفی به اکثریت مردم تحمیل کرده اند.

محمد شکوهی

سوم مهر ١٤٠٠، ٢٥ سپتامبر ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …