تازه ترین اخبار از هشتمین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین

*آمریکا و روسیه برای جلوگیری از حوادث نظامی ‘یک خط تماس اضطراری ایجاد کردند’.یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که پنتاگون یک خط تماس اضطراری با وزارت دفاع روسیه ایجاد کرده است که هدف آن پیشگری از “سوءمحاسبه، حوادث نظامی و درگیری” است.این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که این خط تماس روز اول مارس ایجاد شد.ارتش آمریکا در گذشته هم با روسیه خط تماس اضطراری ایجاد کرده است، که از جمله در جریان جنگ در سوریه بود.بی بی سی

*اوکراین: مذاکرات آتش‌بس بی نتیجه ماند.به گزارش خبرگزاری رویترز، یک عضو هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی روز پنجشنبه ۳ مارس (۱۳ اسفند) گفت که دور دوم مذاکرات برای برقراری آتش‌بس با روسیه به نتیجه مورد نظر اوکراین نرسیده است. او افزود، اما طرفین در مورد ایجاد کریدور انسان‌دوستانه صحبت کرده‌اند و توافق کرده‌اند دوباره گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روسیه و اوکراین بر سر ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه در مناطق جنگی به توافق رسیده‌اند. نمایندگان هر دو طرف این توافق را تأیید کرده‌اند.میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در باره نتایج دور دوم مذاکرات گفته است: «با تأسف بسیار، به نتایجی که روی آن حساب می‌کردیم نرسیدیم.»

  • دویچه وله،”ورود تانک‌های روسی” به شهری که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا در آن واقع است

آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای روسی در اوکراین به سمت شهر انرهودار، در استان زاپوریژیا، جایی که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در آن قرار دارد، آتش گشودند. گراشچنکو در کانال تلگرامی خود نوشت تانک‌ها در حال ورود به انرهودار هستند. این شهر ۵۶ هزار نفر جمعیت دارد. 

  • بی بی سی؛ پوتین: عملیات ویژه در اوکراین دقیقا بر اساس برنامه قبلی در حال اجراست

وی در سخنرانی روز پنج‌شنبه در شورای امنیت ملی این کشور گفت که «عملیات ویژه» مسکو در اوکراین، مطابق برنامه‌ قبلی در حال انجام است.روسیه تجاوز نظامی به اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند.ویهمچنین مدعی شد که همه ماموریت‌ها تاکنون با موفقیت انجام شده‌اند.وی در این سخنان که از شبکه دولتی «روسیا ۲۴» پخش شد، گفت: «من هیچ‌ وقت از این باورم دست نمی‌کشم که روس‌ها و اوکراینی‌ها، یک مردم هستند. حتی به رغم این واقعیت که برخی از ساکنان اوکراین وحشت‌زده شده‌اند و خیلی‌ها با تبلیغات نازی‌ها و ملی‌گرایان فریب خورده‌اند.». وی گفت که از نظر او، بسیاری از مردم اوکراین «راه باندرا را دنبال می‌کنند.»

*بی بی سی،اوکراین و روسیه بر سر ایجاد یک «کوریدور بشردوستانه» برای خروج عیرنظامیان توافق کردند

به گفته یکی از مقام‌های اوکراینی، در دومین دور مذاکرات کی‌یف و مسکو دو طرف توافق کردند که یک «کوریدور بشردوستانه» برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی به وجود بیاورند.کوریدورهای بشردوستانه، راه‌هایی هستند که در جریان درگیری‌های نظامی با توافق طرفین، به شکل امن نگاه داشته می‌شوند و به آنها حمله نمی‌شود.

روز چهارشنبه، سازمان جهانی بهداشت نیز خواستار ایجاد یک کوریدور مخصوص برای انتقال دارو و تجهیزات پزشکی به اوکراین شده بود.میخائیلو پودولیاک، معاون رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که دور دوم مذاکرات به پایان رسید و «متاسفانه اوکراین به نتیجه‌ای که می‌خواست نرسید.»به گفته آقای پودولیاک، توافق بر سر خروج غیرنظامیان، تنها نتیجه این دور از مذاکرات بوده است.

*حملات هوایی روسیه به شهر چرنیهیف ۲۲ کشته برجا گذاشت.براساس گزارش‌ سرویس وضعیت اضطراری اوکراین، براثر حملات هوایی روسیه به شهر “چرنیهیف” دستکم بیست و دو نفر کشته شدند.سرویس اوکراینی بی بی سی گزارش داده که چندین ساختمان مرتفع نیز در جریان گلوله باران این شهر هدف قرار گرفتند.

*بی بیسی،زلنسکی خواهان گفتگو مستقیم با پوتین شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس خبری خود گفت که گفتگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “تنها راه توقف جنگ خواهد بود.”او گفت: “ما به روسیه حمله نکردیم، و نقشه ای برای حمله نداشتیم. از ما چه میخواهی؟ کشور ما را رها کن.”او در ادامه با اشاره به مذاکراتی که پوتین بر سر یک میز دراز در دفتر کارش داشت گفت: “با من به گفتگو بنشین. نه با فاصله سی متری.”

*دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس آغاز شد

یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین در توییتی از آغاز مذاکرات هیات اوکراینی با نمایندگان روسیه در بلاروس خبر داد.او موضوعات کلیدی دستور کار جلسه را به این ترتیب نوشت:”آتش بس فوری، ترک مخاصمه و برقراری کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه کامل غیرنظامیان از روستاها و شهرهایی که در اثر گلوله باران مدوام تخریب شده اند.”

*فون در لاین،: هدف اروپا از میان بردن قابلیت روسیه در جنگ افروزی است

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی می‌گوید هدف اروپا از میان بردن توان و قابلیت روسیه در جنگ افروزی علیه کشورهای همسایه است.به گفته او، چنانچه وضعیت جنگ در اوکراین وخیم‌تر شود، گام های بعدی در زمینه تحریم ها در دستور کار اتحادیه قرار خواهد گرفت.اتحادیه اروپا هفته پیش در پاسخ به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، یک رشته تحریمهای مالی، انرژی، صادراتی و مسافرتی علیه کشور متجاوز وضع کرد.مسدود کردن دارائی های بانک مرکزی روسیه، بستن فضای هوائی اروپا بر روی هواپیماهای آن کشور، و بیرون بردن شماری از بانک های روسیه از نظام پرداخت های بین المللی(سویفت)، از جمله اقدام‌های اتحادیه علیه تهاجم نظامی روسیه است.یک مقام اتحادیه گفته است هنوز برنامه های زیادی در دست بررسی است که قلمروهای بازرگانی، انرژی، صادرات و کشتیرانی روسیه را در بر خواهد گرفت. یکی از این قلمروها هدف گرفتن پول مجازی است که ممکن است از طریق بلاروس به روسیه منتقل شود.

*بیش از یک میلیون نفر در اوکراین در حال فرار از جنگ هستند

* کاروان نظامی روسیه به سمت کی‌یف پیش نمی‌رود.وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد کاروان بزرگ نظامی روسیه در مسیر خود به کیف پیش نمی‌رود. بر این اساس پیشرفت این ستون نظامی در سه روز گذشته “به شکل قابل توجه کم” بوده و هنوز همچنان حدود ۳۰ کیلومتر از مرکز پایتخت روسیه فاصله دارد.

بر اساس ارزیابی این وزارتخانه مقاومت اوکراین، ویرانی‌ها و مسدود شدن جاده‌ها از جمله دلایل کندی حرکت این کاروان‌اند. با وجود حمله‌های شدید روسیه، شهرهای خارکیف، چرنیهیف و ماریوپل همچنان در کنترل اوکراین هستند.

  • یورونیوز؛لاوروف: روسیه به جنگ اوکراین تا پایان ادامه خواهد داد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه ادعا کرد که برخی از رهبران خارجی در حال آماده شدن برای جنگ علیه روسیه هستند و مسکو نیز قصد دارد عملیات نظامی خود در اوکراین را تا پایان ادامه دهد.
لاوروف همچنین گفت روسیه به جنگ هسته‌ای فکر نمی‌کند و افزود: «فکر هسته ای دائماً در سر سیاستمداران غربی می‌چرخد ​​اما نه در سر روس‌ها.»
او که با یکی از تلویزیون‌های دولتی روسیه گفتگو می‌کرد، بار دیگر بدون ارائۀ هیچ مدرکی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین (که اصالتا یهودی است) را به ریاست بر «جامعه‌ای که نازیسم در آن در حال شکوفایی است» متهم کرد.لاوروف با اشاره به دور جدید مذاکرات مقامات اوکراین و روسیه گفت که گفتگوی روسیه با غرب باید بر اساس احترام متقابل باشد.او همچنین ناتو را متهم کرد که به دنبال برتری است و گفت که در حالی که روسیه حسن نیت زیادی دارد، نمی‌تواند به کسی اجازه دهد منافعش را تضعیف کند.
لاوروف گفت که مسکو اجازه نخواهد داد اوکراین زیرساخت‌هایی را داشته باشد که امنیت روسیه را تهدید می‌کنند؛ همچنین مسکو نمی‌تواند آنچه را که او «تهدید نظامی از سوی اوکراین» خواند، تحمل کند.او افزود که روسیه چنین احساسی را ندارد که از نظر سیاسی منزوی شده است و مدعی شد که بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط مسکو، دلیل مداخلات آمریکا در تحولات اوکراین نگرانی واشنگتن از دورنمای از دست دادن کنترل بر آنچه که او «آزمایشگاه‌های شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین» توصیف می‌کرد، بوده است.او همچنین بریتانیا را به ساخت پایگاه های نظامی در اوکراین متهم کرد. 

*شورای حکام: روسیه فورا اقداماتش علیه مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف کند

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته شده است «فورا» اقداماتش علیه مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف کند.در این قطعنامه از حمله نظامی روسیه به اوکراین ابراز تاسف شده است. شورای حکام تاکید کرده است که حمله روسیه به اوکراین «تهدید جدی و مستقیم علیه امنیت» مراکز هسته‌ای اوکراین محسوب می‌شود.این قطعنامه با رای موافق ۳۵ عضو شورای حکام تصویب شد. آفریقای جنوبی و هند به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

  • دویچه وله،مرکز رادیو و تلویزیون کی‌یف مورد حمله نیروهای روس قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، نیروهای روسیه در جریان حملات به کی‌یف، پایتخت اوکراین یک مرکز رادیو و تلویزیون را هدف قرار دادند.

اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت علاوه بر این نیروهای روسیه شهر بالاکلیا در نزدیکی شهر خارکیف در شرق اوکراین را هم به تصرف درآورده‌اند. این اطلاعات را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

  • بی بی سی:براساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، روسیه کنترل شهر بندری خرسون در جنوب اوکراین را به دست گرفته است.این اولین شهر بزرگ اوکراین است که از زمان آغاز تهاجم به تصرف روسیه در آمده است.

*بی بی سی:جنگ شدید در ماریوپل.شهردار این شهر یک پیام ویدئویی مستاصل گفته است: “ما حتی نمی‌توانیم مجروحان را از خیابان‌ها، از آپارتمان‌ها بیرون بیاوریم، زیرا گلوله باران متوقف نمی‌شود”.وزارت دفاع روسیه از غیرنظامیان خواسته است تا شهر را از طریق یک به اصطلاح “دالان سبز” ترک کنند.امروز یک سخنگوی شورشیان طرفدار روسیه گفت که اگر نیروهای اوکراینی تسلیم نشوند، “حملات هدفمند” را علیه شهر انجام خواهیم داد.

*رسانه ها از آغاز دومین دور مذاکرات اوکراین و روسیه خبر می دهند.

*یورونیوز، مقامات اوکراینی تصرف شهر خرسون توسط ارتش روسیه را تأیید کردند.مقامات اوکراینی در اواخر روز چهارشنبه حضور ارتش روسیه در خرسون، شهری در جنوب این کشور را تایید کردند.
این بزرگترین شهری است که در هفت روز گذشته یعنی از زمان آغاز تهاجم روسیه، به تصرف نیروهای روس‌ درآمده است.رئیس اداره منطقه‌ای خرسون در پیامرسان تلگرام از ساکنان شهر خواست که در خانه بمانند زیرا  که «اشغالگران (روس) در همه نقاط شهر هستند و بسیار خطرناکند.»
ایگور کولیخایف، شهردار این شهر ۲۹۰ هزار نفری نیز اعلام کرد که با «میهمانان مسلح» در یکی از ساختمانهای اداری خرسون گفتگو کرده است.او در یک پست فیسبوکی درباره گفتگوهایش با نیروهای روسیه پس از تصرف شهر نوشت: «ما هیچ سلاحی نداشتیم و تهاجمی نبودیم. ما به آنها گفتیم که همچنان برای تامین امنیت شهر و مقابله با عواقب این تهاجم تلاش می‌کنیم.»
وی افزود: «در زمینه جمع‌آوری و دفن اموات، تحویل غذا و دارو، جمع‌آوری زباله، مدیریت حوادث و غیره با مشکلات زیادی روبرو هستیم.»
او به شهروندان اطمینان داد که «هیچ قولی» به روس‌ها نداده است و از آنها خواسته که «به مردم شلیک نکنند».
او افزود: «خوشبختانه هنوز پرچمی که بالای سر ما در اهتزاز است، پرچم اوکراین است و امیدوارم همینگونه باقی بماند.»

*یورونیوز،آژانس پناهندگان سازمان ملل: یک میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد در مهاجرتی بدون سابقه در قرن حاضر به دلیل سرعت آن، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین یک میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند.آمارهای این کمیسیون حاکی از آن است که تا کنون بیش از ۲ درصد از جمعیت ۴۴ میلیون نفری اوکراین محبور به ترک کشور شده‌اند.
این آژانس پیش‌بینی کرده است که تا ۴ میلیون نفر در نهایت اوکراین را ترک کنند، با این وجود هشدار داد که حتی این پیش‌بینی نیز می‌تواند تغییر کند و بیشتر شود.
شبیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که «با این سرعت خروج» اوکراین ممکن است منشاء «بزرگترین بحران پناهجویان در قرن حاضر» شود.

*بی بی سی وزارت دفاع اوکراین: ماریوپل سقوط نکرده است

وزارت دفاع اوکراین در آخرین به روز رسانی خود مدعی شده است که نیروهای روسیه در مسیرهایی که در حال پیشروی هستند “ناموفق” بوده و شهر جنوبی ماریوپول در دست اوکراین باقی مانده است.ماریوپل که شاهد گلوله باران شدید بوده است، به عنوان یک نقطه کلیدی برای روس ها در نظر گرفته می‌شود زیرا نقطه اتصال نیروهای آنها در جنوب و شرق خواهد بود.به گفته وزارت دفاع اوکراین، نیروهای روسی به حملات خود به مناطق نزدیک به کی‌یف از جمله ویشگورود، فاستیو و اوبوخیف ادامه داده‌اند و اردوگاه‌های صحرایی ارتش روسیه نیز در این مناطق مشاهده شده است.این گزارش افزود که چتربازان روسی در منطقه دریای سیاه به همراه قایق های مسلح به خمپاره که به سمت شهر بندری جنوبی اودسا حرکت می کنند، مشاهده شده اند.

*محل انفجارهای مهیب کی‌یف هنوز مشخص نیست.از چهارشنبه شب تا صبح پنج شنبه صدای چندین انفجارهای مهیب در کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین شنیده شده است.

حداقل چهار انفجار بزرگ حوالی ساعت ۳ بامداد به وقت محلی، آسمان کی‌یف را روشن کرد و شاهدان چندین ویدئو از آن ضبط کرده‌اند.مشخص نیست که اهداف این حمله چه بوده یا چند نفر مجروح برجای گذاشته است.

این انفجارها ساعاتی پس از یک انفجار بزرگ در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار کی‌یف روی داد.اولین انفجار موجب به لرزه در آمدن شهر شد و بسیار نزدیک به پناهگاهی است که صدها نفر در مقابل گلوله باران روسیه در آن مخفی شده بودند.یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین گفت که آسیب به زیرساخت ها به دلیل سقوط لاشه یک موشک پس از رهگیری توسط سامانه های پدافند هوایی ایجاد شده است.

این مقام افزود که یک خط لوله اصلی گرمایش شهر آسیب دیده و شهردار کی‌یف گفت که تلفات جانی تا این لحظه گزارش نشده است.

بی بی سی نتوانسته است به طور مستقل چنین ادعاهایی را تأیید کند.

اینرا هم بخوانید

نامه۶۰۰ فعال سیاسی و خانواده دادخواه: برای رئيسی در سازمان ملل “بزرگداشت” نگیرید

جمعی از خانواده‌های دادخواه و فعالان سیاسی و حقوق بشری از سازمان ملل خواستند برای …