تاکید پومپئو بربازگشت تحریم‌ها علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ شهریور اعلام کرد ایالات متحده هر اقدام لازمی را برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در هفته آینده انجام خواهد داد.

مایک پومپئو در یک کنفرانس خبری مشترک با دومینیک راب، همتای بریتانیایی‌اش، گفت: «ما به سازمان ملل بازخواهیم گشت تا تحریم‌ها علیه ایران اعمال شود و بدین ترتیب تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز به‌صورت دائمی ادامه خواهد یافت».

آقای پومپئو بعد از ناکامی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، روز ششم شهریور اعلام کرد ایالات متحده روند ۳۰ روزه بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده و این تحریم‌ها از ۲۰ سپتامبر، یکشنبه هفته آینده، بازخواهند گشت.

بر اساس برجام، قرار است تحریم‌های تسلیحاتی ایران از ۲۷ مهرماه لغو شود، اما اگر «مکانیسم ماشه» اجرایی شود، همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، از جمله تحریم تسلیحاتی دوباره بازخواهد گشت.

اروپا، ایران، چین و روسیه می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.

پومپئو روز چهارشنبه گفت بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بخشی از مسئولیت آمریکا در قبال صلح در خاورمیانه است.

آمریکا قبلا نیز گفته بود که لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر خواهد کرد.

آقای راب نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: اروپا نیز خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است اما می‌خواهد راه حل دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران را دنبال کند.اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که تمایل دارد تحریم تسلیحاتی ایران را برای چند سال دیگر تمدید کند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …