ترامپ: تلاش برای مذاکره با کره شمالی اتلاف وقت است

رادیو فردا:پس از آنکه وزیر خارجه ایالات متحده از بررسی فرصت‌های احتمالی برای گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های کره شمالی خبر داد، دونالد ترامپ روز یکشنبه در اظهار نظری تلاش برای مذاکره با کره شمالی را «اتلاف وقت» خواند.

آقای ترامپ در توئیتی که روز یکشنبه منتشر کرد، تصریح کرد که به وزیر خارجه‌اش گفته است که او با تلاش برای مذاکره با رهبر کره شمالی «وقتش را تلف می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا در این توئیت، همچون چند توئیت پیشین خود، برای اشاره به رهبر کره شمالی از اصطلاح «مرد کوچک موشک‌پران» استفاده کرده و در عین حال رکس تیلرسون را با عبارت «وزیر خارجه فوق‌العاده ما» ستوده است.

آقای ترامپ در توئیت دیگری نیز به وزیر خارجه‌اش توصیه کرده «انرژی خود را حفظ کند» و تأکید کرده «ما آنچه را که باید انجام خواهیم داد».

در همین حال خبرگزاری رویترز اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی را در توضیح اظهار نظر اخیر دونالد ترامپ منتشر کرده که در آن تأکید شده در شرایطی که کره شمالی دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زند، رئیس‌جمهور آمریکا فکر نمی‌کند زمان برای گفت‌وگو با مقام‌های این کشور مناسب است.

این مقام ارشد دولت ترامپ که به نام او اشاره نشده، همچنین گفته است که کانال‌های ارتباطی موجود میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ، به منظور تضمین بازگرداندن اتباع زندانی آمریکا در کره شمالی برقرار است.

روز شنبه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در پکن به خبرنگاران گفته بود که چند کانال ارتباطی مستقیم میان ایالات متحده و کره شمالی وجود دارد و آمریکا «در حال بررسی تمایل پیونگ‌یانگ به گفت‌وگوست».

او همچنین با رد دخیل بودن چین در برقراری چنین ارتباط‌هایی، تصریح کرده بود که «ما مستقیماً راه‌های ارتباطی خود را داریم».

این سخنان البته با بیانیه وزارت خارجه آمریکا تکمیل شد که در آن تصریح شده به رغم وجود این راه‌های ارتباطی مقام‌های کره شمالی رغبتی به گفت‌وگو در مورد خلع سلاح هسته‌ای نشان نداده‌اند.

گرچه مقام‌های آمریکایی در هفته‌های گذشته پس از آزمایش‌های موشکی پی در پی و نیز آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ‌یانگ با لحنی قاطع از لزوم حل بحران کره شمالی و نیز احتمال توسل به همه گزینه‌ها سخن گفته‌اند، اما همزمان بر لزوم پیگیری حل این بحران از طریق دیپلماتیک تأکید کرده‌اند.

در این زمینه پیشتر دونالد ترامپ تأکید کرده که گزینه نظامی در مورد کره شمالی اولویت ندارد، اما چنانچه آمریکا از چنین گزینه‌ای استفاده کند، نتیجه آن «ویرانگر» خواهد بود.

آمریکا از زبان وزیر خارجه‌اش توقف آزمایش‌های موشکی را پیش‌شرط مذاکره با این کشور عنوان کرده است و وزیر دفاع آمریکا نیز گرچه در مورد «واکنش گسترده نظامی» به هرگونه تهدید کره‌شمالی هشدار داده است، اما تأکید کرده که در برخورد با کره شمالی گزینه دیپلماتیک مد نظر است.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد بررسی فرصت‌های احتمالی مذاکره با کره شمالی، پیشتر در روز یکشنبه مورد استقبال آلمان قرار گرفته بود و وزیر آلمان ضمن توصیف چنین پیشنهادی به عنوان «مسیری درست»، تأکید کرده بود که «به کره شمالی توصیه خواهد شد تا پیشنهاد برای چنین مذاکراتی را جدی بگیرد».

آلمان یکی از معدود کشورهای غربی است که در پیونگ‌یانگ سفارتخانه دائمی دارد و تاکنون در قبال تنش‌زدایی در شبه‌جزیره کره هم از رویکردهای صلح‌آمیز حمایت کرده است.

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …