ترامپ: عملیات نظامی علیه کره شمالی «گزینه نخست» آمریکا نخواهد بود

رادیو آمریکا:در پی جدیدترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در رشته تماس‌های تلفنی با رهبران جهان موضع سختی در مورد گفت‌وگو با پیونگ یانگ در پیش گرفته است.

کره شمالی روز یکشنبه یک بمب هیدروژنی جدید را، به منظور نصب بر روی موشک‌های قاره پیما، آزمایش کرد؛ آزمایشی که با انتقاد تند آمریکا و متحدان منطقه‌ای و بین المللی آن روبرو شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با ترزا می نخست وزیر بریتانیا با تاکید بر این که «اکنون وقت صحبت با کره شمالی نیست،» گفت «همه گزینه‌ها برای دفاع از ایالات متحده و همپیمانانش پابرجاست.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از اطلاعیه کاخ سفید که روز چهارشنبه و ساعاتی پیش از مکالمه پرزیدنت ترامپ با رئیس جمهوری چین منتشر شد، این گفت‌وگوی تلفنی روز سه شنبه انجام شد.

رویکرد چین، متحد سنتی کره شمالی، برای اعمال فشار علیه پیونگ یانگ اهمیت بالایی برای آمریکا و متحدان آن دارد. چین یکی از پنج عضو دائم دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

گزینه حمله نظامی

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد رؤسای جمهوری آمریکا و چین در یک گفت‌وگوی تلفنی بر پایبندی خود برای اقدامات بیشتر با هدف خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کردند.

پرزیدنت ترامپ پس از این مکالمه تلفنی به خبرنگاران در واشنگتن گفت، ایالات متحده بیش از این اقدامات کره شمالی را تحمل نخواهد کرد، اما بکارگیری نیروی نظامی علیه پیونگ یانگ انتخاب اول یا «گزینه نخست» او نخواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد که «رئیس جمهوری شی مایل است کاری بکند. خواهیم دید آیا می‌تواند یا خیر. اما به هر حال ما در قبال آنچه در کره شمالی رخ می‌دهد بی تفاوت نخوایم ماند.» وی توضیح بیشتری ارائه نداد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی چین نیز پیشتر در بیانیه ای به همین مناسبت گفت، شی جین پینگ در مکالمه تلفنی امروز به همتای آمریکایی خود گفته است که پکن قویا به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره متعهد است.

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری چین در گفت‌وگو با پرزیدنت دونالد ترامپ تاکید کرده است که با این حال، پکن معتقد است راه حل بحران کره شمالی باید از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت آمیز حاصل شود.

ساز مخالف روسیه

در حالی که دولت پرزیدنت ترامپ به دنبال همگرایی جهانی برای اعمال فشار بین المللی بیشتر علیه پیونگ یانگ است، رئیس جمهوری روسیه، دیگر متحد سنتی کره شمالی، در جهت مخالف حرکت می‌کند.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه با بیان این که آزمایش هسته‌ای کره شمالی نقض «وقیحانه» قوانین بین المللی است، در مورد انزوای بیشتر کره شمالی هشدار داد و گفت «تحریم‌ها راه حل (بحران جاری) نیستند.»

روسیه نیز، به همراه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین، از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از حق وتو برخوردار است و می‌تواند هر گونه قطعنامه احتمالی علیه کره شمالی را رد کند.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از گفت‌وگو با همتای چینی خود، با نخست وزیر استرالیا نیز از طریق تلفن گفت‌وگو کرده و دو طرف بر تقویت اقدامات مشترک برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کردند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز گذشته گفت واشنگتن و متحدان آن در حال تهیه پیش نویس قطعنامه‌ جدید تحریم کره شمالی هستند، که انتظار می‌رود دوشنبه آینده به شورای امنیت ارائه شود.

همزمان با رایزنی پرزیدنت ترامپ با رهبران جهان، جیم متیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر خارجه و دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا قرار است قانونگذاران آمریکا را در جریان آخرین تحولات قرار دهند.

این نشست قرار است عصر امروز پشت درهای بسته در ساختمان کنگره ایالات متحده در شهر واشنگتن برگزار شود.

 

اینرا هم بخوانید

تجمعات بازنشستگان فولاد در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، مازندران و شاهرود

بازنشستگان فولاد، صبح امروز، ۹ اردیبهشت ماه، در اعتراض به‌ عدم توجه مسئولان به مطالباتشان …