ترکیه: آمریکا وعده داده که تسلیح یگان‌های مدافع خلق را متوقف کند

رادیو فردا:ترکیه روز شنبه هفتم بهمن اعلام کرد ایالات متحده آمریکا وعده داده که تسلیح شبه‌نظامیان کرد در سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنکارا همچنین هشدار داده که واشینگتن هرچه سریعتر نیروهای خود را از شهر سوری «منبج» خارج کند. ارتش ترکیه قصد دارد تا علیه این شهر عملیات انجام دهد.

حملات هوایی و زمینی ترکیه به منطقه عفرین در شمال شرقی سوریه که در تسلط شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» است جبهه جدیدی در این کشور ظرف هفت سال گذشته باز کرده است.

آنکارا، یگان‌های مدافع خلق را گروهی تروریستی و شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) می‌داند و از حمایت تسلیحاتی و آموزشی آمریکا از این گروه خشمگین است.

شبه‌نظامیان کرد سوریه نقشی اساسی در تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی (داعش) ایفا کرده‌اند.

از زمان آغاز عملیات ارتش ترکیه در عفرین با عنوان «شاخه زیتون»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، گفته که نیروهای ترکیه به سمت منبج در شرق سوریه پیشروی خواهند کرد؛ اقدامی که به طور بالقوه، آنکارا را رو در روی نیروهای آمریکایی حاضر در این شهر قرار می‌دهد.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد که هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، در تماس تلفنی با ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان، گفته است که ایالات متحده مدت‌هاست دیگر نیازهای تسلیحاتی یگان‌های مدافع خلق را تأمین نمی‌کند.

در بیانیه این دفتر آمده است: «در این تماس تلفنی تأکید شد که نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه باید برطرف شوند. و توافق شد که برای جلوگیری از عدم درک متقابل همکاری نزدیکی میان طرفین صورت گیرد».

به نوشته رویترز، این توافق احتمالاً از سوی آنکارا یک پیروزی دیپلماتیک مهم از زمان عملیات آن در عفرین تلقی خواهد شد، جایی که نیروهای ترکیه و شورشیان سوری متحد آن پیشروی‌های نسبتاً کمی داشته‌اند. دلیل اصلی این وضعیت نیز باران شدید باران و بدی آب‌وهوا اعلام شده که باعث اختلال در حملات هوایی و پیشروی زمینی مهاجمان شده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، می‌گوید که ایالات متحده با انجام اقدامات مشخص باید به وعده خود پایبند باشد و از جمله اینکه فوراً نیروهایش را از حوالی شهر منبج خارج کند.

او روز شنبه به خبرنگاران گفت: «ضروری است که ایالات متحده با این سازمان تروریستی قطع ارتباط کرده و آنها را به طور کامل خلع سلاح کند. آنها باید سلاح‌هایی که در اختیارشان قرار داده‌اند را جمع‌آوری کرده و فوراً از منبج خارج شوند».

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز واکنشی به این درخواست‌های ترکیه نشان نداده است.

اردوغان هفته گذشته گفت که نیروهای ترکیه شبه‌نظامیان کرد را از کل مرز سوریه به عقب خواهند راند و ممکن است تا مرز عراق هم پیش بروند، اقدامی که ممکن است خطر برخورد با نیروهای آمریکایی، متحد کردها، را در پی داشته باشد.

هرگونه پیشروی به سمت منبج که بخشی از منطقه تحت تسلط کردهای سوریه است و در ۱۰۰ کیلومتری عفرین قرار دارد، همچنین می‌تواند تلاش‌های ایالات متحده برای ایجاد ثبات در شمال سوریه را مورد تهدید قرار دهد. آمریکا حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد و به طور رسمی بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه گروه داعش است.

نیروهای آمریکا به این دلیل در منبج مستقر شده‌اند تا از درگیری شبه‌نظامیان کرد و ارتش ترکیه جلوگیری کنند، ضمن اینکه یگان‌های مدافع خلق را در این منطقه آموزش می‌دهند.

یک مقام ارشد نیروهای دمکراتیک سوریه که یگان‌های مدافع خلق بخش عمده آن را تشکیل می‌دهند، گفته که گسترش عمیلیات ترکیه با «پاسخ مناسب» روبرو خواهد شد.

ردور خلیل همچنین در مصاحبه‌ای اظهار داشت که مطمئن است ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه داعش که از نیروهای دمکراتیک سوریه حمایت می‌کند، در حال فشار آوردن به ترکیه برای محدود کردن عملیات آن است.

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …