ترکیه بازداشت 4 دانشجو به اتهام”توهین به ” باورهای دینی”

چهار دانشجو به‌دلیل خلق یک اثر هنری در ترکیه بازداشت شدند. این اثر شامل پرچم رنگین‌کمانی دگرباشان جنسی همراه با تصویری از کعبه مقدس‌ترین مکان مسلمانان بود.

این اقدام در جریان اعتراض دانشجویان در دانشگاه بغازیچی استانبول به انتصاب رئیس دانشگاه صورت گرفت. به باور معترضان، او به حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نزدیک است.استانداری استانبول گفت که این اثر هنری یک “حمله زشت” بود که “باورهای دینی را به سخره گرفت.”

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در توییتی نوشت که این دانشجویان “منحرف” هستند اما این اظهارنظر با واکنش خشمگین فعالان در شکبه‌های اجتماعی روبرو شد و از آن به‌عنوان سخنان نفرت‌پراکنانه یاد کردند و خواستار حذف این توییت شدند.

در مقابل نیز محافظه‌کاران و طرفداران دولت در شبکه‌های اجتماعی این دانشجویان را محکوم کردند.

در حالی که همجنسگرایی در دوران معاصر ترکیه قانونی بوده اما در سال های اخیر مخالفت رسمی با این جامعه افزایش یافته است.

راهپیمایی پراید استانبول به مدت ۵ سال تا ۲۰۱۹ ممنوع بود.

در سال ۲۰۲۰ هم شیوع ویروس کرونا مانع از هرگونه تلاش برای برگزاری آن شد.

در ترکیه، دیدگاه عمومی درباره همجنسگرایی محافظه‌کارانه است و جامعه دگرباشان/ ال جی بی تی (همجنس‌گرایان، دو جنس‌گرایان، و افراد تراجنسی‌)، گزارش‌هایی از تبعیض و آزار وسیع گزارش کرده است.

بنا به گزارش‌ها، در این اثر هنری همچنین تصویری از “شاه‌ماران”، موجودی اساطیری در خاورمیانه که نیمی زن و نیمی مار است، دیده می‌شود.

ابراهیم کالین، مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه در این رابطه گفت: “نه آزادی بیان و نه حق اعتراض” از این اثر هنری دفاع نمی‌کند و افزود در مورد این اقدام “مجازاتی متناسب با قانون” در نظر گرفته خواهد شد.

دانشجویان بغازیچی در توییتی خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شده‌اند و در توییت دیگری گفته اند که سخنان دگرباش‌هراسانه جایی در بغازیچی ندارد.

بی بی سی

اینرا هم بخوانید

جلوگیری از ورود پزشکان زن به کنگره جراحان به بهانه بدحجابی وکوتاهی شلوار و تنگ بودن مانتو

روزنامه اعتماد: مشاهدات خبرنگار این روزنامه حاکی از این بود که از ساعت ۸ صبح …