تصویری از  اعتصاب قدرتمند و سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران و تانکداران- شهلا دانشفر

مندرج در کارگر کمونیست ۷۵۶

اعتصاب رانندگان کامیون، کامیونداران و تانکرداران از پنجم آذر شروع شد و دامنه آن هر روز وسیعتر شده است.

گزارشات حاکی از خالی شدن برخی جاده ها از ماشین های سنگین است. این اعتصابات تا کنون در کارکرد کل مراکز تولید و توزیع و بخش های زیادی از اقتصاد در سراسر کشور تاثیر زیادی گذاشته است. از جمله کارخانجات خودرو سازی و بسیاری از مراکز تولید با کمبود مواد اولیه و مشکل حمل بار روبرو شده اند. همچنین در امر حمل محموله های پالایشگاه ها  و اسکله های باربری اختلال وارد شده است.  از جمله  بدلیل  اعتصاب و عدم بارگیری کامیونها در مجتمع‌ پتروشیمی ماهشهر، ایرانول آبادان، فولاد اهواز، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه شیراز کارها مختل و بدرجاتی متوقف شده است. و بنا بر گزارشات انبار پتروشیمی سنندج به دلیل  عدم بارگیری در حال پر شدن است.  در اسکله رجایی بندرعباس نیز کانتیترها پر از بار شده اند و کامیونی برای بارگیری نیست و کامیونها همه در اعتصابند. این اسکه با ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم‌ترین بندر ایران است و به دلیل نزدیکی به صنایع بزرگ کشور همچون فولاد، آلومینیوم و پالایشگاه‌های نفتی، نقشی مهم و کلیدی در صنعت حمل و نقل دارد.

همچنین در چند پایانه مرکزی در نسیم‌شهر تهران و اسدآباد همدان رانندگان کامیون دست از بارگیری کشیده اند. رانندگان کل مرزهای غرب کشور نیز در اعتصابند و کامیونها  از هفته قبل در ورودی پارکینگ مرز سومار پارک شده اند. 

شهرها و مسیرهایی که در آنها رانندگان کامیون در اعتصابند عبارتند از: دهاقان، فیروزکوه، مشهد، تهران، اصفهان، یزد، قم، جلفا به مرند، شیراز (پالایشگاه و دیگر نقاط)، کازرون، خرم آباد، کرمانشاه، اسلام‌آباد، شهرضا، همدان، غرب کشور (با پارک کامیونها در ورودی پارکینگ مرز سومار)، ترمیینال باربری شیراز، کامیون‌های حمل مواد و محصولات در ذوب آهن، شاهین شهر، شاپور و دیگر نقاط اصفهان، دهاقان، سقز، شرکت صنایع غذایی دینا (چی‌توز) کاشان، بومهن، کامیونداران معدن طلای موته اصفهان، مریوان، بندرعباس، تهران- آزادگان، مینودشت در استان، گلستان، سنندج، همدان، قروه، شهرضا، بزرگراه ساوه- ، قزوین، اسدآباد همدان، آزادراه خرم آباد – پل زال، ساوه، و اتوبان قزوین کرج، جاده گنبد و جاده اراک بروجرد – کازرون – کامیونهای جاده آزادگان و  پالایشگاه اصفهان

رانندگان کامیون و کامیون داران یک بخش معترض و هماهنگ جامعه هستند و به وضع بد معیشتی، شرایط دشوار کاری، دریافتی های ناچیزو بی تامینی،‌ فشار مافیای حمل و نقل ،‌ دزدی ها و اختلاسها، و به جاده های نا امن که هر روز قربانی میگیرد اعتراض دارند . یک معضل فوری آنها کمی سهمیه سوخت و بساط دزد بازار حاکم و توزیع سوخت در برخی موارد با سه برابر قیمت آنست.  بعلاو  کرایه های پایین، گرانتر شدن هر روز بیشتر سوخت،  لاستیک، روغن، و لوازم یدکی معیشت آنها را با مشکلات جدی ای روبرو کرده است. این درحالیست که شغل آنها به عنوان کار سخت و زیان آور به رسمیت شناخته نمیشود و حتی  حق بیمه و دفتر بیمه درمانی تامین اجتماعی این کارگران در بسیاری از مراکز درمانی پذیرفته نمی شود. در رابطه با این معضلات رانندگان کامیون بارها دست به اعتراض زده اند. یک نمونه درخشان آن اعتصاب یکماهه آنها در سال ۹۷ بود. اما علیرغم وعده های داده شده، اقدامی نشد و  و هر روز وضع معیشتی آنها بدتر شده است. 

رانندگان کامیون طی بیانیه ای از فراخوان برای اعتصاب سراسری برای  ۱۴ اذر پشتیبانی کردند. اعتصاب رانندگان کامیون یک نمونه روشن از تاثیر اعتصابات کارگری بر فلج اقتصادی حکومت و نیرو بخشیدن به اعتراضات مردمی در کف خیابان است. در برابر اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خطاب به مدیران کل راهداری استان های کشور در پنجم  آذر ماه خواستار اعزام ناوگان جهت حمل کالاهای اساسی در بندر خمینی شد. از سوی دیگر دولت به صاحبان ماشینهای سنگین پیشنهاد ۷۰۰ لیتر گازوئیل رایگان و لاستیک قسطی را داده است برای اینکه کامیون داران به اعتصاب خاتمه دهند اما در برابر تلاشهای رژیم برای عقب زدن اعتصاب و تفرقه  افکنی در صف  عتصابا،  رانندگان کامیون متحدانه ایستاده و به اعتراضاتشان ادامه میدهند. 

 این اعتصابات در سطح جامعه  توجه گسترده ای را به خود جلب کرده و به گفتمان اعتصابات سراسری بیش از پیش دامن زده است. اعتصاب رانندگان کامیون زمینه ای برای گسترش دامنه این اعتصاب به مراکز نفتی و دیگر مراکز کارگری را ایجاد کرده است.

اینرا هم بخوانید

به استقبال اول ماه می برویم- مهران محبی

کارگر کمونیست ۸۲۶اول ماه می روز جهانی کارگر امسال، دومین روز جهانی کارگر از زمان …