تلفن همراه مبتلایان به کرونا در اسرائیل ردگیری می‌شود

ردگیری مبتلایان به ویروس کرونا در اسرائیل انتقاد مدافعان حقوق شهروندی را برانگیخته است.

دولت اسرائیل به دستگاه امنیت داخلی، شین‌بت، اجازه داده از اطلاعات تلفن‌ همراه برای ردیابی و مکان‌‌سنجی مبتلایان استفاده کند.

گروهی از کنشگران اجتماعی در اعتراض می‌گویند فایده چنین کاری، “نقض شدید حریم خصوصی” را توجیه نمی‌کند. دولت اسرائیل می‌گوید سعی می‌کند توازنی بین ضرورت‌های بهداشتی و حقوق شهروندی برقرار کند.

شین‌بت جمع‌آوری اطلاعات شهروندان را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تائید کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این تصمیم را به عنوان مقررات اضطراری، دیشب (۱۶ مارس) اعلام کرد.

در بیانیه شین‌بت آمده که دولت اجازه داده از فناوری‌های پیشرفته برای کاهش شیوع ویروس کرونا استفاده شود. سخنگوی این نهاد هم به خبرگزاری فرانسه گفته که این تصمیم فورا اجرا شده است.

با این حال مخالفانی مثل تهیلا شوارتز آلتشولر، از اعضای ارشد موسسه دموکراسی اسرائیل بر این باورند که درگیر کردن یک نهاد امنیتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا “سابقه‌ای خطرناک” ایجاد می‌کند و چنین مقرراتی می‌تواند روزی به “مقررات اضطراری” در دیگر حوزه‌ها نظیر اقتصاد هم بدل شود.

این مقررات به رسانه‌های اسرائیل درز کرد که خبر دادند پلیس می‌تواند مکان مبتلایان به کرونا یا افرادی را که در قرنطینه هستند با کمک شرکت‌های مخابراتی و بدون حکم دادگاه شناسایی کنند.

به گفته شین‌بت استفاده از اطلاعات تلفن‌های همراه، پس از درخواست وزارت بهداشت و در نبود دسترسی دیگر نهادهای دولتی به فناوری‌های لازم صورت گرفته و با تائید دادستان عمومی بوده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

حکم زندان حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد با نقض در دیوان عالی کشور کاهش یافت

حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد پس از بازداشت در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ و …