توافقات روسیه و ترکیه در مورد سوریه

رادیو فردا:وزیر خارجه روسیه گفته است مسکو و آنکارا توافق کرده‌اند پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، با یکدیگر تعامل کنند و هماهنگ باشند. اظهارات سرگئی لاوروف پس از دیدار با هم‌تای ترک مطرح شده‌است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آقای لاوروف گفته است «روشن است که موضوع خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه در دیدار ما (با مولود چاوش‌اغلو) مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت».

وزیر خارجه روسیه می‌گوید «روسیه و ترکیه در مورد نحوه ادامه تعاملات بین نمایندگان نظامی دو کشور، برای آن‌که گام‌های بعدی برداشته شود تا تهدیدهای تروریستی در سوریه به‌طور کامل از میان برود، به تفاهم رسیده‌اند».

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه نیز به نقل از چاوش‌اغلو می‌گوید ترکیه و آنکارا «هدف مشترکی برای پاکسازی سوریه از گروه‌های تروریستی دارند».

مولود چاووش‌اوغلو که برای دیدار با مقام‌های روسیه به مسکو سفر کرده، روز گذشته گفته بود کشورش به همکاری نزدیک با ایران و روسیه بر سر سوریه و دیگر مسائل منطقه‌ای ادامه خواهد داد.

همزمان با این سفر، خبرگزاری روسی «ریا» نیز گفته بود وزیران دفاع دو کشور قرار است در مورد موضوع خروج نیروهای آمریکایی گفت‌وگو کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تصمیم قطعی خود را در مورد خروج نیروهای کشورش از سوریه اعلام کرده‌است. این نیروها که در حدود دو هزار نفر هستند، در جریان نبردهای ائتلاف به رهبری واشینگتن علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، با برخی شبه‌نظامیان سوری همکاری و همراهی می‌کنند.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با کناره‌گیری انتقادآمیز جیمز متیس، وزیر دفاع دولت ترامپ و انتقاد چهره‌های مختلف سیاسی آن کشور روبه‌رو شد. اما روسیه از این موضوع استقبال کرد، و ترامپ خودش اعلام کرد رئیس‌جمهوری ترکیه به او قول داده که باقی‌مانده داعش در سوریه را «ریشه‌کن کند».

ایران و روسیه، مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و ترکیه از گروهی از مخالفان اسد حمایت می‌کند.

در راستای تازه‌ترین رخدادها، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفت که در ماه ژانویه سال پیش‌روی میلادی، به ترکیه و اسرائیل سفر خواهد کرد تا در خصوص مسائل منطقه با مقام‌های این کشورها مذاکره کند.

دولت اسرائیل بارها اعلام کرده حاضر نیست تحت هیچ شرایطی گسترش و تقویت نفوذ ایران در مرزهای خود در سوریه را بپذیرد و با آن مقابله خواهد کرد.

بنیامنین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طی چند روز گذشته و پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی، چند بار تاکید کرده عملیات نظامی علیه اهداف ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد، اگر لازم باشد تشدید خواهد شد، و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز سیاست‌های دولت او را تغییر نخواهد داد.

تهران می‌گوید به‌درخواست دولت مرکزیه سوریه برای «نبرد با تروریسم» وارد کارزار آن کشور شده و این تنها دولت سوریه است که می‌تواند خواستار خروج نیروهایش شود. این در حالی‌ست که اسرائیل می‌گوید هدف نهایی ایران، ایجاد مسیری زمینی‌ست که آن کشور را به راحتی به ساحل مدیترانه، در نتیجه به یک قدمی اسرائیل، برساند. مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از «نابودی» اسرائیل سخن گفته‌اند.

جنگ داخلی سوریه با سرکوب اعتراضاتی عمدتا مسالمت‌آمیز علیه حکومت بشار اسد در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و دست‌کم نیم میلیون کشته برجای گذاشته‌است.

اینرا هم بخوانید

هزینه نسخه بیماران سرطانی استان هرمزگان از ٤٠میلیون شروع می شود / وزارت بهداشت بیمه و یارانه داروهایشان را قطع کرده

وب سایت حکومتی رکنا،میترا قاسمی راد ،فعال اجتماعی و مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و …