تیلرسون:گفت‌وگو با روسیه «مفید» بود

رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده که به مسکو رفته است، عصر چهارشنبه به وقت محلی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کاخ کرملین دیدار کرد. برنامه ریزی برای این ملاقات از پیش اعلام نشده بود.

پس از پایان این دیدار دو ساعته، وزیران خارجه دو کشور در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

وزیر خارجه ایالات متحده، با بیان این که در دیدار با رئیس جمهوری روسیه به پائین بودن سطح روابط و افت شدید اعتماد میان دو کشور اشاره کرده است، گفت‌وگوهای امروز خود در مسکو را «مفید» خواند.

وی از توافق در مورد تشکیل گروه های کاری برای بهبود روابط دوجانبه و شناسایی مشکلات موجود در این راه خبر داد و گفت همچنین بر لزوم گفت‌وگو در مورد اختلافات کنونی بر سر بحران سوریه توافق شد.

به گفته رکس تیلرسون دو طرف علاوه بر روابط دوجانبه، درباره مسائل مهم بین المللی به ویژه بحران در سوریه و در اوکراین نیز صحبت کردند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوهای مفید ادامه یابد.

وی پیش از دیدار با پوتین، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره طیف وسیعی از مسائل، از روابط دوجانبه تا بحران‌های بین المللی، گفت‌وگو کرده بود. دیداری که بیش از سه ساعت طول کشید.

دیدارهای امروز در مسکو در حالی صورت می‌گیرد که روابط دو کشور، به دلیل اختلاف بر سر مسائل عمده‌ای، مانند اوکراین، سوریه و دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به شدت سرد شده است.

سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک خواستار انجام «تحقیقات صادقانه» در مورد حمله شیمیایی سه شنبه گذشته در استان ادلب سوریه شد؛ که واشنگتن معتقد است دمشق پشت آن بوده و مسکو از آن مطلع بوده است.

وزیر خارجه روسیه گفت در دیدار با همتای آمریکایی خود، تاکید شد که اولویت در سوریه مبارزه با داعش، جبهه النصرت و دیگر گروه های تروریستی است. دمشق و مسکو مخالفان دولت اسد را نیز تروریست می خوانند.

هر چند رؤسای جمهوری دو کشور قبلا در بهمن ماه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بودند، اما این دیدارها، نخستین دیدارهای رو در روی مقام‌های ارشد دولت پرزیدنت ترامپ با مقام‌های ارشد دولت روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه در یک گفت‌گوی تلویزیونی که پیشتر در روز چهارشنبه پخش شد، گفت روابط میان مسکو و واشنگتن از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا بدتر شده است.

تنش بین دو کشور از زمان حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه افزایش یافته است. آمریکا روسیه را در آن حمله مسئول می‌داند و مسکو حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را غیرقانونی می‌داند.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …