تیلرسون: فضا برای حضور عناصر میانه‌رو طالبان در حکومت افغانستان مهیاست

رادیو فردا:وزیر خارجه آمریکا می‌گوید عناصر میانه‌رو گروه طالبان مادامی که خشونت و تروریسم را تقبیح کرده و خود را به روند صلح در افغانستان متعهد بدانند می‌توانند در حکومت این کشور مشارکت داشته باشند.

رکس تیلرسون همچنین به پاکستان صریحاً هشدار داد که باید اقدامات خود را برای مقابله با سازمان‌های تروریستی تشدید کند که در داخل مرزهای این کشور پناهگاه امنی برای خود ایجاد کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه اول آبان در دیداری از پیش اعلام‌نشده به افغانستان رفت و در دیدار با رهبران افغان استراتژی کشورش برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را مورد بحث قرار داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رکس تیلرسون تقریباً به مدت سه ساعت با اشرف غنی‌زی رئیس‌جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله معاون اجرایی ریاست‌جمهوری و سایر مقام‌های افغان و فرماندهان نظامی آمریکا در پایگاه نظامی به‌شدت محافظت‌شده بگرام در شمال کابل به مذاکره پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا پس از این دیدارها به گروه کوچکی از خبرنگاران که او را از قطر همراهی می‌کردند گفت: طالبان باید درک کند که آنها هرگز برنده یک جنگ نظامی نخواهند شد و باید خود را برای مذاکره با دولت افغانستان آماده کند.

آقای تیلرسون تصریح کرد: «واضح است که ما به نبرد خود علیه طالبان و گروه‌های دیگر ادامه خواهیم داد برای اینکه به آنها بفهمانیم که به هیچ وجه برنده درگیری نظامی نخواهند بود».

او افزود: «به اعتقاد ما، صداهای میانه‌رویی در میان طالبان شنیده می‌شود، صداهایی که نمی‌خواهند تا ابد به جنگ ادامه دهند. لذا ما به دنبال توافق با این صداها هستیم و اینکه آنها در روند مصالحه با هدف برقراری صلح، دخالت و مشارکت کامل‌شان در حکومت وارد شوند».

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: «فضایی در حکومت برای این دسته افراد وجود دارد مشروط به اینکه پا پیش بگذارند، تروریسم را تقبیح کنند، خشونت را رد کنند و به یک افغانستان موفق با ثبات متعهد باشند».

رویترز می‌گوید که گروه کوچک خبرنگارانِ همراه با وزیر خارجه آمریکا به دلایل امنیتی نتوانستند فیلم و ویدئویی از این دیدارها تا زمان بازگشت‌شان به قطر ارسال کنند.

در حالی که شورشیان طالبان اخیراً حملاتی به پایگاه بگرام- محل دیدارهای تیلرسون- نداشته‌اند، این محل از زمان حمله ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون مرتباً با راکت، خمپاره و خودروهای مجهز به مواد منفجره هدف حمله بوده است.

دیدار اخیر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از افغانستان نیز با حملات راکتی به فرودگاه اصلی کابل همراه بود.

تیلرسون هنگام حضورش در افغانستان همچنین گفت که قرار است روز سه‌شنبه به پاکستان سفر کند تا خواست آمریکا را با مقام‌های این کشور در میان بگذارد که اسلام‌آباد باید علیه طالبان و سایر نیروهای افراطی در داخل مرزهای خود وارد عمل شود یا در غیر این صورت، با عواقب آن روبرو شود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما درخواست‌های مشخصی از پاکستان داشته‌ایم تا با حمایتی که طالبان و سایر سازمان‌های تروریستی دریافت می‌کنند مقابله کند».

او افزود که سیاست آمریکا در قبال اسلام‌آباد «مبتنی بر این محور است که آیا آنها اقدامی انجام می‌دهند که ما احساس می‌کنیم هم برای ایجاد فضای مصالحه و صلح در افغانستان ضروری است و هم اینکه تضمین کننده آینده‌ای با ثبات برای خود پاکستان است».

آقای تیلرسون همچنین گفت که به هند سفر خواهد کرد تا موضوع افزایش کمک‌های اقتصادی به افغانستان را با مقام‌های این کشور در جریان بگذارد.

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …