جمهوری اسلامی مسئول انفجار تروریستی «آمیا» در آرژانتین است

در خبرها آمده بود که بستگان قربانیان انفجارتروریستی “مرکز همیاری یهودیان” در آرژانتین در ۲۷مین سالروز این انفجار تروریستی خواستار اجرای عدالت شدند. در جریان بمبگذاری تروریستی  «آمیا» در پایتخت آرژانتین در ۱۸ ژوئیه سال ١٩٩٤، ۸۵ کشته و صدها نفر زخمی شدند. بستگان قربانیان این حادثه تروریستی جمهوری اسلامی را به طراحی آن متهم کرده اند.

سابقه ماجرای رسیدگی به این پرونده

برخی مقامات وقت جمهوری اسلامی با همکاری تروریستهای اعزامی از لبنان از طراحان و سازماندهندگان این جنایت در سال ١٩٩٤ هستند. این موضوع را دادستانی آرژانتین وبرخی مراجع دیگر جهانی تائید کرده اند. در اثر فشارهای جهانی دولت آرژانتین مجبور شد به این پرونده رسیدگی کند.

طی یک پروسه طولانی رسیدگی به پرونده جنایت تروریستی جمهوری اسلامی، در سال ۲۰۰۶ دادستانی آرژانتین رسما برخی نهادها و مقامات جمهوری اسلامی ایران را به هدایت و حمایت از این عملیات تروریستی و حزب‌الله لبنان را به اجرای آن متهم و حکم جلب بین‌المللی تعدادی از مقامات وقت جمهوری اسلامی و یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان را صادر کرد.

بر اساس  نظر دادستانی آرژانتین رفسنجانی، علی فلاحیان، علی‌اکبر ولایتی، و محسن رضایی و چند مقام دیگر جمهوری اسلامی از عاملان و سازماندهندگان این عملیات تروریستی بودند و با فشارهای جهانی مقامات یاد شده رژیم در لیست تعقیب اینترپل قرار گرفنند.

در سال ۲۰۰۶ دادستان آلبرتو نیسمان سرپرستی تحقیقات در باره این پرونده را بر عهده گرفت و اندک ‌زمانی بعد کریستینا کرشنر، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین را به پنهان‌کاری در این رابطه متهم کرد. نیسمان جمهوری اسلامی را به صدور دستور اجرای این حمله از طریق حزب‌الله لبنان متهم کرد. اما تلاش‌های او برای پیگرد قانونی پنج مقام ایرانی، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، در پی توافق کرشنر با جمهوری اسلامی برای تشکیل یک کمیسیون تحقیق مشترک مستقر در تهران ناکام ماند.

آلبرتو نیسمان دادستان پیگیر این پرونده بر اساس شنودهای صدها ساعته، کرشنر را به تلاش برای معامله‌های پرمنفعت نفتی و تجاری با ایران متهم کرد. اما درست قبل از این که در ژانویه ۲۰۱۵ یافته‌های خود را به کنگره ارائه دهد، او را سر به نیست کردند. پیکر بی‌جانش در آپارتمانش پیدا شد.

تحقیقات او نشان می‌دهد که کریستینا فرناندس د کیرشنر با جمهوری اسلامی در دوره احمدی نژاد «تبانی» کرده‌است که آرژانتین، از جمله در برابر دریافت امتیازهای نفتی از تهران، نقش مقامات وقت ایران را در انفجار ۲۰ سال پیش در کانون همیاری یهودیان آرژانتین «لاپوشانی» کند.

نیسمان در١٨ ژانویه  ۲۰۱۵ در حالی که قرار بود یک روز بعد در روز ١٩ ژانویه گزارش نتیجه تحقیقاتش در باره پرونده انفجار تروریستی آمیا را به پارلمان آرژانتین ارائه بدهد، به طرز مشکوکی در آپارتمانش به قتل رسید. وی در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بود که ترور آمیا مستقیما با سازماندهی جمهوری اسلامی و سران و مقامات بلند پایه اش در سال ١٩٩۴ انجام شده است.

دولت های بر سر کار آمده در آرژانتین در دو دهه گذشته با زد وبند با  مقامات جمهوری اسلامی تلاش کردند نقش جمهوری اسلامی در این اقدام تروریستی را لاپوشانی و رژیم را تبرئه بکنند. دولت کریستینا فرناندز در سال ٢٠١٥ ماجرا را مختومه اعلام کرد. همزمان دهها قاضی رسیدگی به پرونده را که مستنداتی از نقش دولت وی در تبانی با جمهوری اسلامی داشتند، از کار برکنار کرد تا جلو پیگیری این پرونده را بگیرد.

پرونده جنایت تروریستی «آمیا » و نقش جمهوری اسلامی در آن هنوز باز است. تلاش ها و تقلاهای دولت های بر سر کار آمده در آرژانتین و ایران، برای مختومه اعلام کردن این پرونده تا کنون موفق نبوده است. جمهوری اسلامی، سران و مقامات بلند پایه اش رسما تحت تعقیب پلیس اینترپل هستند.

پرونده  بیش از چهاردهه جنایت، کشتار، ترور، سرکوب اعتراضات مردم و … توسط جمهوری اسلامی  کماکان باز است. همه سران و مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی به جرم ارتکاب هزاران جنایت علیه مردم، باید دستگیر و در دادگاههای مردمی محاکمه شوند. این اولین کاری است که انقلاب آتی مردم در فردای سرنگونی حکومت آدمکشان اسلامی در دستور خود دارد.

محمد شکوهی

٢٨ تیر ١٤٠٠، ١٩ جولای ٢٠٢١

مطالب و اطلاعات بیشتر در مورد نقش جمهوری اسلامی در انفجار تروریستی آمیا از لینک زیرhttp://rowzane.com/?s=%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%A7

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …