جنبش ‘جان سیاهان ارزش دارد’ برنده جایزه اولاف پالمه شد

“بنیاد شبکه جهانی جان سیاهان ارزش دارد” برنده جایزه حقوق بشری سال ۲۰۲۰ اولاف پالمه شده است.

سازمان دهندگان این جایزه گفتند این جنبش به خاطر ترویج “نافرمانی صلح آمیز مدنی علیه بی رحمی پلیس و خشونت نژادی” در سراسر جهان این جایزه را دریافت کرده است.

آنها اشاره کردند که فقط در آمریکا حدود ۲۰ میلیون نفر و در باقی جهان میلیون ها نفر دیگر در اعتراضات “جان سیاهان ارزش دارد” شرکت کردند.قرار بود مراسم اعطای این جایزه روز شنبه به صورت مجازی در استکهلم برگزار شود.

ین جایزه ۱۰۰ هزار دلاری به بزرگداشت اولاف پالمه نخست وزیر و فعال حقوق بشر سوئدی که در سال ۱۹۸۶ در استکهلم ترور شد اعطا می شود.

جنبش “بی ال ام” (جان سیاهان ارزش دارد) در سال ۲۰۱۳ در آمریکا پا گرفت و سال پیش در پی چند مورد خبرساز از خشونت پلیس علیه آمریکایی های آفریقایی تبار به شعاری جهانی بدل شد.

اعتراضات گسترده ای که بعد از کشته شدن جورج فلوید، بریانیا تیلور و سایرین شکل گرفت نقطه تبلور این جنبش و جهانی شدن آن بود.

سازمان دهندگان جایزه اولاف پالمه گفتند: “این نشان می دهد که نژادپرستی و خشونت نژادی نه فقط مشکلی در جامعه آمریکا، بلکه مشکلی جهانی است.”

آنها گفتند که این بنیاد “به روشی منحصر به فرد سختی ها، رنج ها، و خشم اقلیت آفریقایی تبار آمریکا را از محرومیت از همان ارج و منزلتی که مردمان یک رنگ دیگر از آن بهره مند هستند آشکار و منعکس کرد.”

پیتر آیدی عضو پارلمان نروژ امسال “بی ال ام” را نامزد جایزه صلح نوبل کرده است.

آقای آیدی گفت این حرکت به “یک جنبش مهم جهانی برای مبارزه با بی عدالتی نژادی بدل شده است.”

اینرا هم بخوانید

هزینه نسخه بیماران سرطانی استان هرمزگان از ٤٠میلیون شروع می شود / وزارت بهداشت بیمه و یارانه داروهایشان را قطع کرده

وب سایت حکومتی رکنا،میترا قاسمی راد ،فعال اجتماعی و مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و …