جنگ در لیبی؛ روسیه از گروههای درگیر خواست تا به توافقی دست یابند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از تمامی گروههای درگیر در لیبی خواسته تا برای پایان دادن به درگیری‌ها به توافقی دست یابند. این در حالی است که جنگ در حومه طرابلس در جریان است.

آقای لاوروف که به همراه وزیر خارجه مصر در کنفرانسی خبری در قاهره شرکت کرده بود، نسبت به مداخلات خارجی در لیبی هشدار داد.

هر دو کشور روسیه و مصر از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش حمایت می کنند.

آقای حفتر اخیرا حمله‌ای را علیه دولت مستقر در طرابلس که مورد تایید جامعه بین المللی است، آغاز کرده است.

همزمان با شکست گفتگوها میان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی، ارتش خودخوانده این فرمانده نظامی از هفت مسیر به طرابلس نزدیک می‌شوند و گزارش‌های تایید نشده از درگیری در اطراف فرودگاه متروک پایتخت حکایت دارد. سازمان ملل متحد و وزرای خارجه گروه جی ۷ این اقدام را محکوم کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و وزرای خارجه گروه جی ۷ این اقدام را محکوم کرده‌اند.

دولت مرکزی لیبی در طرابلس که مورد حمایت سازمان ملل متحد است خواستار کمک شده است.

نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد مستقر در طرابلس هم در آماده باش کامل به سر می‌برند.

در همین حال گزارش شده نیروهای مسلح مستقر در شهر مصراته در غرب لیبی که حامی دولت مرکزی این کشور هستند به سمت پایتخت گسیل شده‌اند تا از پیش‌روی “ارتش ملی لیبی” که ژنرال حفتر فرماندهی آن را بر عهده دارد جلوگیری کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که برای گفتگوی مستقیم با ژنرال حفتر و منصرف کردن او از حمله به طرابلس به شرق لیبی سفر کرده بود روز جمعه (۵ آوریل) پس از ناکامی در توییتر نوشت در حالی که بسیار نگران به راه افتادن یک نبرد خونین است با “تاثر فراوان” در حال ترک لیبی است.

لیبی از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ هنوز روی ثبات به خود ندیده و گرفتار نبردهای داخلی و جدایی‌طلبی شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …