حداقل دستمزد ٩٣٠هزار تومان تعیین شد. کارگران به زندگی زیر خط فقر تن نمیدهند

 

سرانجام در آخرین روزهای سال کمیته سه جانبه دستمزد دولت، از بالای سر کارگران میزان حداقل دستمزد برای سال ٩٦را معادل ٩٣٠هزارتومان یعنی حدود یک چهارم خط فقر اعلام. کرد. این جانیان بعد از کلی غور و تفحص سبد هزینه دو میلیون و ٤٨٩ هزارتومانی خانوار کارگری را تعیین کردند. خودشان اذعان کردند که در این سبد بسیاری از اقلام هزینه ها حذف شده است و بعد از “لحاظ ” کردن همه اینها با گستاخی تمام حداقل دستمزد کارگران برای سال آتی را ٩٣٠ هزار تومان تعیین کردند. کارگران به این بردگی و زندگی زیر خط فقر تن نمیدهند.

کارگران از قبل با بیانیه هایشان، با تجمعات هزاران نفره و با شعار خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون اعتراض خود را به دستمزدهای زیر خط فقر اعلام کرده و در تجمعاتشان اولتیماتوم داده اند، که به مبارزاتشان برای افزایش دستمزدها در قدم اول به بالای خط فقر ادامه میدهند. هم اکنون طومارهای اعتراضی بر سر همین خواست در میان معلمان و کارگران در جریان است.

جمعی از معلمان عدالتخواه در اعتراض به سطح دستمزدهای زیر خط فقر بیانیه ای داده و از همکاران خود حصوصا معلمانی که مشمول قانون کارند و نیز از دانشجویان، پرستاران، کارگران، فعالین زن، فعالین محیط زیست، فعالین دفاع از حقوق کودک و حامیان این حرکت خواستار شده اند که فرم نگار آنان را امضا کنند.

نمونه دیگر طومار اعتراضی کارگران سندیکای واحد در اعتراض به دستمزدهای زیر خط فقر است که جریان دارد.

همچنین اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز چند سالی است که برای این خواست اعلام کرده و طوماری ٤٠ هزار نفره جمع شده و تا کنون به ابتکار این اتحادیه تجمعات اعتراضی ای در مقابل مجلس به پا شده است.

بدین ترتیب جنبش برای خواست افزایش دستمزدها که اساسا یک جنبش اجتماعی و علیه فقر است و در آن کارگران، معلمان، بازنشستگان، پرستاران در صفی متحد ایستاده و به جلو می آیند، قویتر از هر وقت در میدان است. کارگران دستمزدهای زیر خط فقر را نخواهند پذیرفت.
شهلا دانشفر

25 اسفند 1395

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …