لایحه بودجه روحانی، لایحه چپاول حداکثری است

روز هفده آذر ماه حسن روحانی لایحه بودجه سال 99 اش را به مجلس اسلامی ارائه کرد. در ارائه این لایحه سال آینده را سال فشار حداکثر و ادامه تحریم ها خوانده است. اعلام کرده اند که این لایحه  کمترین اتکاء را بر تامین بودجه ازمنبع فروش نفت را دارد. از همین رو  بودجه  سال ٩٩ را بودجه  “استقامت و مقابله با تحریم” خوانده اند. اما وقتی به کلیت لایحه بودجه دولت روحانی دقت کنیم همه چیز گویای اینست که طرح و نقشه دارند که کارگران و مردم محروم را بیش از پیش بچاپند و سرکیسه کنند و فقر و فلاکت و محرومیت بیشتری را به آنها تحمیل کنند. این بودچه بودجه چپاول و غارت حداکثری توسط یک حکومت فاسد و دزد سرمایه داران است و باید با تمام قوا کل این بودجه بندی ها را به صورت کثیف طراحانش کوبید.

لایحه بودجه سال ٩٩ لایحه  حکومتی مافیائی است با خزانه ای خالی و غارت شده که بنا بر اظهارات خودشان نسبت به سال گذشته ٦٦ درصد کاهش پیدا کرده و با کسری تراز ١٠٦ هزار میلیارد تومانی روبروست. حکومت اسلامی برای تامین این کسری تراز و  برای حفظ نظم جهنمی اش بازهم سفره خالی مردم را نشانه گرفته و بودجه سال ٩٩ را لایحه انقباضی خوانده است. بودجه انقباضی نیز بودجه تعرض به زندگی و معیشت مردم است که یک قلم آشکار آن در نظر گرفتن “افزایش” تنها پانزده درصد به سطح حقوقهایی است که همین امروز یک پنجم زیر خط فقر است. در همین بودجه بندی، سهم بسیج و پاسداران و نیروهای انتظامی و حوزه های خرافی علمیه و کل آخوندها و دستگاه مذهب، علیرغم ورشکستگی حکومت و تحریمها، بسیار افزایش یافته است. وقتی سهم نفت را در بودجه 66 درصد کاهش میدهند و بودجه نهادهای سرکوب و تحمیق را دهها درصد افزایش میدهند، به معنای اینست که میخواهند از جیب مردم این نهادهای ضد مردمی را بیش از پیش پروار کنند. و این بویژه درست بعد از جنایات نیروهای سرکوب حکومت علیه مردم بی نهایت نفرت انگیز و شرم آور است و حکم جایزه به آنها به خاطر جنایاتشان را دارد. مردم در آبان ماه نشان دادند که پاسخشان به این تعرضات و چپاولها چیست. مردم اجازه چنین تعرضی را به زندگی و معیشتشان  نخواهند داد و در مقابلش قاطعانه خواهند ایستاد. 

هم اکنون لایحه بودجه دولت روحانی اعتراضات گسترده ای را برانگیخته است. از جمله بازنشستگان برای دوم دیماه فراخوان به برپایی تجمعات سراسری خود در مقابل مجلس در تهران و در شهرستانها  در  مقابل استانداری ها را داده اند. در همبستگی با این  فراخوان معلمان نیز همزمان در تمام شهرها و در تمام مقاطع تحصیلی دست از کار خواهند کشید و در دفاتر مدارس به تحصن خواهند نشست.  این فراخوانها مقدمه تحرکات گسترده تری در سطح جامعه است. در این فراخوانها معلمان و بازنشستگان با اعتراض به تدارک تعرضی گسترده تحت عنوان “بودجه سال ٩٩”  به زندگی و معیشت کل جامعه و در پیگیری خواستهای همیشگی شان، صدای اعتراض خود را به سرکوبهای خیزش آبانماه و گرامیداشت یاد جانباختگان نیز اعلام کرده اند.

تجمعات بازنشستگان و اعتصاب معلمان در سطح سراسری میتواند سرآغازی برای اعتصابات سراسری در همه جا و علیه دستمزدهای چند بار زیر خط فقر و گرانی ها و چپاول باشد. برپایی اکسیونهای موضعی اعتراضی علیه فقر و گرانی، شعار نویسی بر دیوارها و شعاردهی های شبانه در محلات، اعلام به نپرداختن پول آب و برق و گاز که همین روزها قیمت  آنها نیز افزایش داشته است،  همه و همه اشکالی از اعتراض است. خیزش آبانماه ضربه محکمی بر پیکر حکومت زده است. صفوفشان در هم ریخته تر شده و استیصالشان بیشتر شده است. توازن قوای بهتری برای  مبارزات کل جامعه بوجود  آمده است. این فرجه ایست برای وارد عمل مستقیم شدن کارگران و بخش های مختلف مردم و برای اعتصابات سراسری کارگری.  جمهوری اسلامی را باید با لایحه بودجه اش، با کل بساط چپاول و دزی اش به زیر کشید.

حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ آذر ٩٨،  ٢١ دسامبر ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …