حزب کمونیست کارگری: یکشنبه های اعتراض، سومین تجمع اعتراضی بازنشستگان در سال جاری

اعتراضات بازنشستگان ادامه دارد. امروز ۲۲ فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی بار دیگر برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای مختلف در شماری زیاد تجمع کردند و خواستهایشان را فریاد زدند.  این تجمعات که از قبل اعلام شده بود  در تهران در مقابل مجلس اسلامی و در شهرستانها در مقابل مراکز تامین اجتماعی برگزار گردید. بازنشستگان روزهای یکشنبه را بعنوان “یکشنبه های اعتراض” نامگذاری کرده اند و با شعار “فقط کف خیابون، بدست میاد حقومون” هر هفته در شهرهای مختلف در این روز تجمع میکنند. این سومین تجمع سراسری بازنشستگان از آغاز سال جاری است و  این تجمعات در شهرهای تهران، تبریز، شیراز، اهواز، قزوین، اصفهان، اراک، کرج، ایلام، خرم آباد، نیشابور، بجنورد، کرمانشاه، بوشهر، بهشهر، سنندج، اردبیل، کرمان، زنجان، مشهد، رشت، اردبیل، شوش، شوشتر، نوشهر، برگزار شد و در همه شهرها جمعیت بسیاری شرکت داشتند. در تجمعات این روز بازنشستگان با شعار “اسماعیل گرامی آزاد باید گردد” خواستار آزادی فوری معلم بازنشسته ای که در چهاردهم فروردین ماه دستگیر شده و به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شده است، گردیدند. در این تجمعات بازنشستگان همچنین علیه مسئولین تامین اجتماعی از جمله سالای شعار میدادند و حق و حقوقشان را طلب میکردند.

در تهران محسن نورایی از معلمان بازنشسته از جمله سخنرانان تجمع بازنشستگان بود. حضور پلیس در محل پررنگ بود.  در لحظه ای از اعتراض هنگامیکه نیروی سرکوب حکومت قصد دستگیری یک زن بازنشسته را داشت جمعیت با شعار بیشرف، بیشرف، ولش کن  و احاطه کردن محل  موفق به بیرون آوردن او از چنگ پلیس و آزادی اش شدند. در تبریز بازنشستگان به نشانه اعتراض علیه فقر و بی تامینی سفره خالی پهن کرده و با شعار ما دیگه رای نمیدیم، از بس دروغ شنیدم و شعار علیه مسئولین تامین اجتماعی فریاد اعتراضشان بلند بود.

 شعارهای بازنشستگان در تجمعات امروز عبارت بودند از:”بودجه فلاکت ملغی باید گردد”، “ما دیگه رای نمیدیم، از بس دروغ شنیدم”، “بودجه فلاکت، ملغی باید گردد”، ” اسماعیل گرامی آزاد باید گردد”، ” همسان سازی کجا بود، دروغ تزویر ریا بود”، ” گرانی ، تورم،بلای جان مردم”، ” فقط کف خیابون به دست میاد حقمون”، “کشور ما رو گنجه، بازنشسته در رنجه”،…

لازم به یادآوریست که  ده  تشکل و گروه از کارگران و بازنشستگان تحت عنوان “متحدانه آزادی اسماعیل گرامی را در توییتر مطالبه می کنیم” برای ساعت ده شب ۲۲ فروردین طوفانی تویتری اعلام کرده اند. اسامی گروه های فراخوان دهنده عبارتند از: گروه ۱۹ اسفند ، چالش صنفی معلمان ایران، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد  اتوبوسرانی تهران و حومه، اتحاد بازنشستگان، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد بازنشستگان ایران، کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، گروه اتحاد بازنشستگان، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران و بازنشستگان تامین اجتماعی.  در داغ شدن این طوفان اعتراضی همراه شویم.

خواستهای اعلام شده بازنشستگان از جمله عبارتند از: همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای ۱۲ میلیون، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها و بازگردانده شدن پولهای به سرقت رفته به صندوق های بازنشستگی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی زندانیان سیاسی و از جمله آزادی فوری معلمان بازنشسته، واکسن استاندارد و واکسیناسیون رایگان برای همه، حق تشکل و تجمع و آزادی بیان بدور از هرگونه امنیتی کردنی و…

این مطالبات در تجمعات اعتراضی بر روی بنرهای بازنشستگان نیز نقش بسته است. خواستهای بازنشستگان خواستهای همه مردم است و باید وسیعا از این مطالبات حمایت کرد و به اعتراضاتشان پیوست.

حزب کمونیست کارگری ایران

22 فروردین ۱۴۰۰، 11 آپریل ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

کنفرانس به مناسبت روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران

کنفرانس به مناسبت روز جهانی در حمایت از زندانیان سیاسی در ایران به پیشواز این …