حزب کمونیست کارگری: اعتراضات کارگران پیمانی راه آهن و چند خبر دیگر اعتراضی کارگری

روز 12 خرداد،کارگران پیمانی وعملیاتی سیر و حرکت راه‌آهن با اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق، خواهان حذف شرکت های پیمانکاری و پرداخت تسهیلات، رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم شدند. دستمزد این کارگران که زیرمجموعه شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی شرکت در برابر کار یکسانی که انجام میدهند بسیار کمتر است و همچنین از امکاناتی چون گرفتن وام، اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن‌ و سایر خدمات عرفی محروم هستند. بعضا این فاصله مزدی به دو میلیون در ماه میرسد. کارگران پیمانی سیر و حرکت راه آهن به این تبعیض ها اعتراض دارند و خوست اصلی آنها افزایش حقوقهایشان است. تعداد کارگران پیمانی و عملیاتی سیر وحرکت راه‌آهن که شامل مشاغلی همانند لکوموتیوران، سوزن‌بان، رئیس قطار، مانورچی، سرمانورچی، پست و بازدید و متصدی ترافیک می‌شود، دست‌کم به 60 تا 70هزار نفر در سراسر خطوط ریلی کشور می‌رسد که با میانگین 16 تا 17 سال سابقه کاری فعالیت میکنند. بعلاوه نپرداختن بموقع حق بیمه این کارگران را با مشکلات جدی روبرو کرده است. کارگران خواستار لغو شرکت های های پیمانکاری و واسطه های مفتخور هستند و میگویند شرکت پیمانی ای که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد چرا باید به واسطه کار کارگران (با کسر هر ماه چندین میلیون تومان) به سودهای کلان دست پیدا کند.

روز ١٣ خرداد کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به تعویق پرداخت سه مه مزد و حق بیمه خود در برابر استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. این کارگران قبلا نیز در ٢٣ اردیهبشت تجمعی اعتراضی بر پا داشتند که در جریان آن ٥ کارگر بازداشت شده بودند. اما بعد زیر فشار اعتراض کارگران بازداشت شدگان آزاد شدند.

روز ١٣ خرداد جمعی ازپرستاران بیمارستانهای مختلف تهران در اعتراض به تعیین مبلغ ناچیز حق الزحمه دوره شیوع بیماری کووید 19 از سوی معاونت درمانِ وزارت بهداشت ودرمان، در محل کار خود تجمع کردند.

صبح روز ١٢ خرداد کارگران بازنشسته شرکت سیمان خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت حق بهره‌وری ٦ ساله خود در محل اداره کل بازرسی استان خوزستان تجمع کردند. بنابر خبرها بدنبال اعتراضات این کارگران شرکت سیمان خوزستان محکوم به پرداخت مبلغی حدود ۲۰میلیارد تومان به این کارگران شده است که آن را پرداخت نکرده است. تجمع روز ١٣ خرداد در اعتراض به این خلف وعده صورت گرفت.

روز دوشنبه 12 خرداد، کارگران معدن مس چهار گنبد سیرجان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد، در دومین روز اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق ومطالبات دیگرواجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل راهی کرمان شدند ومقابل استانداری اجتماع کردند. این کارگران در روز قبلش دست از کار کشیدند و با تجمع در معدن اعتراضشان را نسبت به وعده های توخالی مسئولان شرکت اعلام کردند. قبلا پیمانکار زیر فشار اعتراضات کارگران و بر اساس صورتجلسه ای که با حضور مسئولان شرکت و کارگران برگزار شده بود، تعهد داده بود که تا تاریخ 10 خرداد 99 به کلیه تعهدات خود عمل کند، اما این امر محقق نشد و کارگران اعتراضاتشان را از سر گرفتند. غالب کارگران این معدن بیش از 20 سال سابقه کار دارند و در شرف بازنشستگی قرار دارند. به گفته کارگران چندی پیش با راه اندازی صندوق کارگری مبلغی از حقوق کارگران برداشت شده اما خبری از بازگرداندن این پول به آنان نیست. کارگران میگویند که تاکنون حقوق و مزایای آنان به طور کامل پرداخت نشده است. معدن مس چهار گنبد سیرجان چندین مالک دارد و در سال چندین بار دست به دست می شود و زمانی که کارگران خواسته های خود را از مدیر عامل جدید مطالبه می کنند آنها را به مدیر عامل قبلی حواله میدهند. کارگران معدن مس در عمق 1500متری زمین با کمترین امکانات و بیشترین خطرات در یک تونل سر بسته فعالیت می کنند و تعویق پرداخت حقوقها یک فشار دائمی برگرده آنهاست. شرایط کاری این کارگران اسفناک است و امکانات کارگاه به حدی کم است که روشنایی در بخش های مختلف آن وجود ندارد و کارگران برای تردد در این مکان ها باید از چراغ قوه گوشی خود استفاده کنند. از سوی دیگر با کمبود ماشین آلات مورد نیاز معدن در آستانه تعطیلی است و کارگران نگران امنیت شغلی خود هستند.

روز 11 خرداد،جمعی از کارگران ایستگاه های بی آر تی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه (متصدیان کارت بلیت ایستگاه‌های بی آر تی) در اعتراض به استفاده اجباری از مرخصی بدون حقوق دست به تجمع زدند. این اعتراضات ادامه دارد.

روز دوشنبه 12 خرداد، شماری از کارگران خدماتی شهرداری لوشان که جهت استفاده از تسهیلات بیمه‌ای به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، از پرداخت نشدن حق بیمه خود مطلع شدند. به گفته این کارگران حق بیمه خرداد 96، تیر، مهر و دی ماه 97، و حق بیمه تیر، شهریور، آبان، دی و اسفند 98 آن‌ها به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. نپرداختن حق بیمه کارگران از سوی کارفرمایان به تامین اجتماعی باعث محرومیت آنها از همان حداقل امکانات ناچیز درمانی و مشمولیت بیمه بیکاری و یا بازنشستگی آنان میشود. نپرداختن حق بیمه نیز بخش دیگر از دزدی دستمزد کارگران توسط کارفرمایان مفتخور است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
١٣ خرداد ۱۳۹۹، ٢ ژوئن ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …