حزب کمونیست کارگری: اعتراضات کارگری به نپرداختن دستمزدها، ناامنی شغلی و اخراجها

اطلاعیه خبری:

  • روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت جمعی از پرسنل کادر درمان شرکتی وزارت بهداشت در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات خود در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. تجمع کنندگان اعلام کردند :«ما کادر درمان، خواستار تجهیز بیمارستان ها، اورژانس ۱۱۵ و کادر درمان هستیم تا زنده بمانیم و به مردم خدمت کنیم” . آنها خواستار پرداخت معوقات، حقوق، سنوات، کارانه و جقوق اضافه کاری خود شدند.
  • روز ٢٣ اردیبهشت چند نفر از کارگران معترض شهرداری کوت عبدالله که در تجمعات اعتراضی بخاطر تعویق پرداخت دستمزدهایشان شرکت داشتند بازداشت شدند. کارگران خواستار آزادی همکاران خود و پرداخت فوری طلبهایشان هستند.
  • روز دوشنبه 22 اردیبهشت جمعی از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و نپرداختن حقوقها در مقابل دادگستری قزوین تجمع کردند. به گفته کارگران حقوق سال ۹۶ و همچنین ۹۷ و ۹۸ آنها پرداخت نشده و هم اکنون نزدیک به ۲۷ ماه است که مزدی نگرفته اند. این درحالیست که کارخانه تعطیل و تولید کاملا متوقف شده و معیشت کارگران به زیر سوال رفته است. علاوه بر مزد، بیمه کارگران نیز پرداخت نشده است. کارگران میگویند با توجه به رشد تورم و گرانی باید خسارت دیر کرد مزد به آنها پرداخت شود.
  • روز ٢٢ اردیبهشت کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در ادامه اعتراضاتشان به اخراج ازکار و وعده های توخالی خود را به تهران رسانده و در مقابل وزارت راه وشهرسازی تجمع کردند. ٥١ کارگر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین به جای جذب در سازمان راهداری از اول فروردین ماه سال جاری از کار اخراج شده و از آنها خواسته شده است که برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند. در رابطه با این موضوع این کارگران در این مدت تجمعات بسیاری برپا کرده و پیگیر وضعیت شغلی خود شده اند.
  • روز دوشنبه 22 اردیبهشت جمعی از رانندگان سازمان اتوبوسرانی درون شهری ومالکان اتوبوس (بخش خصوصی) قم در اعتراض به بی تامینی و بلاتکلیفی معیشتی بدنبال شیوع بیماری کووید 19دست به تجمع مقابل سازمان اتوبوسرانی زدند. اعتراض این رانندگان به نبود هیچگونه تامینی از جانب دولت و منجمله محرومیتشان از حق بیمه بیکاری است. بنا بر خبر 530 اتوبوس در شهر قم تردد مي کنند که حدود نيمي از آن ها متعلق به بخش خصوصي است و درآمد آنها با شيوع بیماری کرونا به شدت کاهش يافته است.
  • روز دوشنبه 22اردیبهشت، کارگران پیمانی شهرداری منجیل درادامه اعتراضات دامنه دارشان بخاطر عدم تبدیل وضعیت قراردادهای هایشان به قراردادهای دائم و سطح پایین حقوق خود تجمع کرده و خواستار حذف شرکت پیمانکاری و عقد قرارداد دائم شدند. این درحالیست که این کارگران همیشه حقوقشان با دو تا سه ماه تاخیر پرداخت میشود. از جمله اخرین حقوق دریافتی آنها مربوط به ماهای آذر و دیماه ٩٨ است که اخیرا پرداخت شده است و خبری از پرداخت مابقی مطالباتشان نیست. . پیش از این نیز کارفرما در پرداخت کامل اضافه‌کاری‌ها وحق مسکن آنان بدعهدی کرده و به عنوان نمونه حق مسکن 100 هزار تومانی را سال گذشته هر ماه 40 هزار تومان به آنها پرداخت کرده است. به گفته کارگران ماه‌های پایانی سال گذشته شهردار منجیل وعده برکناری پیمانکار و عقد قرارداد مستقیم را به آنها داد اما با ظهور پدیده کرونا این موضوع را پشت گوش انداختند. علاوه بر بر سطح نازل دستمزدها و دیرکرد پرداخت آن، مسئله فقدان امنیت شغلی نیز ازجمله نگرانی‌های کارگران پیمانکاری شهرداری منجیل است. بویژه قرارداد‌های کوتاه‌ مدت زیر یک سال و سه ماهه و یک ماهه موجب شده است که امنیت شغلی نداشته باشند. از جمله در طول این سالها بارها کارگران شاهد بوده‌اند که بعد از خاتمه قرارداد، از میان همکارانشان شماری به عنوان نیروی مازاد معرفی و در نتیجه بیکار شده‌اند.

حزب کمونیست کارگری ایران
پیش بسوی اعتصابات سراسری
٢٣ اردیبهشت ۱۳۹۹، ١٢ مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …